Hvor er den defensive tryggheten?

  • 21 baklengs på 12 kamper i Premier League.
  • 2 baklengs på 1 kamp i Ligacupen.
  • 2 baklengs på 4 kamper i Champions League.

Det er faktisk 25 baklengs på 17 kamper totalt, hva er årsaken til dette? Hvorfor slipper vi inn mindre mål i CL?

Det er for meg to spørsmål som har tusen svar, men jeg prøver å forstå hva som har skjedd denne sesongen. Tenk at De Gea holdt nullen i 18 av 38 kamper i fjor, og i år har han holdt nullen mot Burnley i Premier League og mot Young Boys samt Valencia i Champions League. United- forsvaret har altså holdt tett i tre av sytten kamper. Hvordan ble en av PL sterkeste klubber defensivt blant det svakeste defensivt på noen måneder? Det er pr. i dag kun tre lag i PL som har sluppet inn flere mål og City f.eks har kun sluppet inn hele fem mål på tolv kamper. United har sluppet inn 21 mål som gir ett snitt på 1,75 mål pr kamp denne sesongen.

Jose` Mourinho har vært kjent for å ha en knallhard defensiv trygghet på alle sine lag og han har rekorden med færrest baklengs i PL med Chelsea med femten baklengs på en sesong, så hvorfor lykkes han ikke defensivt i år? For meg har vi fire gode enkeltspillere bak ved Young-Smalling-Lindelof-Shaw, men hvem av dem er lederen som skal styre bak? Jeg bruker ordet “gode” for å beskrive dem, men de er gode enkeltvis og ikke sammen som en trygg forsvarsrekke. Det er utallige feilplasseringer, null kommunikasjon og dessverre så er det en del personlige feil. Vi ser jo en klar endring på det offensive spillet fra i fjor og over til denne sesongen, men går dette på bekostning av det defensive? Ja, uten tvil.

Man kan jo sette spørsmålstegn ved om spillerne er gode nok? Min første tanke er ja, fordi vi har jo hatt forsvarsspillere som ikke var blant de beste i England, men som hadde en rolle i klubben som Silvestre, O`Shea, Brown, Evans og McNair (noen eksempler). Hvis jeg tenker nøye etter så har vi siden 90- tallet vært kjent for knallsterke stoppere som Bruce-Pallister, Johnsen-Stam og Ferdinand-Vidic som har bygd ett fundament av en grunnmur som var solid med klare lederskikkelser. Lederskikkelser som fysisk blødde ved behov for laget, å krevde full innsats hver dag hver trening og på hver kamp!

Konklusjonen for meg er at vi må kjøpe inn to stk midtstoppere i januar om vi skal få bukt på dette, for jeg tviler sterkt på at Manchester United plutselig stopper og lekke som en sil. Håper jeg tar feil.

Spillere United kan få og bør kjøpe i Januar er Alderweireld og Maguire, det er to spiller vi kan få i dette vinduet som har erfaring fra ligaen og sammen vil disse uten tvil styrke oss umiddelbart. Ja, vi drømmer om Varane, Umtiti eller Pique, men ingen av disse er realistiske i januar og vi trenger forsterkning i forsvaret nå. En annen men offensiv spiller jeg kunne tenkt meg i januar er Ousmane Dembele, ett rått talent som sliter benken i Barcelona som ville gitt oss en ny dimensjon med skudd,teknikk og hurtighet.Aldri har jeg gledet meg så mye til januar som nå og det er egentlig rart hvis man tenker på spillere inn i sommer, men jeg føler meg ganske trygg på at spillere vil komme og gå i januar.

Nå synes jeg vi engang for alle skal slutte å klandre Jose` Mourinho for at forsvaret har flere hull enn en sveitserost, han sa i fra til Ed Woodward hva han mente var lagets svakheter, han har levert fra seg en liste over spillere som han mente ville styrke United, men fikk nei, nei og nei fra Ed som svar. Klart noe ansvar ligger hos han som manager, men han kan ikke bære dette ansvaret alene. Han sa selv (fordi fansen ville ha svar) at dette ville bli en tøff sesong uten forsterkninger, men igjen så vendte Mr. Ed det andre kinnet til. Styret visste hva dem ansatte vedrørende spillestil og væremåte, men siden kampen mot Tottenham har vi sett en Jose` Mourinho som har endret karakter, væremåte og som viser ett mye bedre samhold med spillerne pluss at vi har fått en manager som er ærlig med fansen, var ikke dette noe vi ønsket oss?

Hos vår “kjære” nabo husker jeg Sane` ble skadet tre eller fire uker forrige sesong og da skulle Pep ha Mahrez inn i januar vinduet for 650 MNOK, vel sånn er det med en sjeik til eier, men jeg skal ikke bevege meg inn i det minefeltet der. Vi ønsker en klubb med sjel, det gjør vi alle United fans, men jeg vil gjøre det “the United way” altså med riktig manager og med riktige spillere. Still dere heller dette spørsmålet uten og dra i pengespørsmålet: “Er Manchester United gode nok til å vinne PL eller CL?”

Det ærlige svaret er nei, men spør du mitt røde Manchester hjertet sier jeg JA! uten tvil! Husk så lenge det er tvil er det håp❤️ Til informasjon synes samboeren min at jeg er en “irriterende” positiv Manchester United supporter, hun sa det på en kjærlig måte for hun lever med min United kjærlighet 24/7 og forrige natt lå jeg nesten tre timer og funderte på hvorfor vi slipper inn så mye mål og hvorfor vi ikke er en tittelkandidat p.r i dag. For meg er United en tittelkandidat og hadde jeg fått enn krone for hver gang noen kalte meg irriterende positiv hadde jeg vært tusionær.. haha.

Hvis noen lurer på hvilket lag som har flest baklengsmål i en hel Premier League sesong er det Swindon med hundre baklengs i 93/94- sesongen, det gir ett snitt på 2,6 per kamp.

Nå må vi krysse fingrene for et poengrikt november og desember, nå er fire av de fem neste kampene hjemmekamper. #Lykketil. Plutselig kommer januarvinduet like rundt hjørnet med en forhåpentligsvis kjøpevillig Ed Woodward,

God uke videre og god helg når den kommer alle sammen.

Mvh Unitedtim

 

 

0 kommentarer

Siste innlegg