Hvordan ble du slik?

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å skrive om dette, men tankene flyr pga. det “flotte” julekortet jeg fikk i posten i går.. Igjen så surrer tanken rundt dette med netthets og trusler. Man leser jo nesten ukentlig om mennesker som blir mobbet, friske, syke, gamle som unge… Fordi den rette taperen skyr ingen midler hjemme på gutterommet. Hvorfor? Ble han/hun selv mobbet? Har han/hun selv utfordringer hjemme som vedkommende lar gå utover andre som har det tungt? Jeg har selv blitt truet, hetset og min samboer har blitt hetset med ord på nett, dette av den enkle grunn at jeg har en mening, eller rett og slett bare blitt hetset fordi jeg er så positiv… Dette av småtroll som har holdt med United i femten minutter.. Vær en mann, snakk til meg eller andre med en ærlig og åpen profil.

Unskyld meg, men hvem gir deg rett til slike skjellsord? Er det ytringsfriheten som legges til grunn? og er det dette som kalles ytringsfrihet? Hvem er det du tror du er som gjemmer deg bak falske profiler på nettet og tror du er tøff? Dere burde skamme dere, men karma kommer, det bekymrer meg ikke!  Når ble Facebook, Instagram eller Twitter kanaler for mobberne? Jeg har prøvd utallige ganger å sette meg inn i hvordan ett “nettroll” tenker, men det er helt umulig for meg… Tenk deg vedkommende som skremmende nok er alt mellom 18 til 65 år som går på skole, er i full jobb, arbeidsledig eller pensjonert som løper til tastaturet for å hetse, hetse med både to og tre alias i ulike forumer. Det er utallige falske profiler på f.eks United.no og når dem blir tatt og utestengt fra supporterklubben oppretter dem bare nye! Flaut og skammelig, det er personer der som truer på messenger og de har glemt en funksjon som heter screenshot som brukes som bevis. Følg med på skrivemåte, formuleringsmåter og legg merke til at det er samme personer som legger ut hat, bare ett tips fra meg. Personen jeg snakker om her holder på enda på United.no i kommentarfeltet, men gjør det nesten umulig for supporterklubben, som gjør en glimrende jobb her med tøffere retningslinjer enn jeg har sett noen gang. Kjempebra jobbet. 

Jeg har selv hatt “hete” samtaler, men disse tar det ansikt til ansikt og så går man videre fordi vi har en ting felles nemlig Manchester United. Husk som lojale supportere i flere forum vil veiene garantert krysses igjen. I dag fikk jeg ett klokt råd med tanke på dette tema fra en bekjent og en fantastisk United fan: Liker du det ikke, move on!  Enkelt, konsist og genialt. Klart det er ikke alltid så lett å holde hodet kaldt når man får trusler, men stillhet mot nettrollene er det beste forsvar og mitt beste råd er: Ikke hat, vedkommende fortjener ikke at du alltid har dem i dine tanker…  Jeg har som jeg nevnte selv opplevd trusler, hets og ikke minst det berømte brevet som jeg delte med dere, men jeg lar det prelle av.  Jeg vil samtidig påpeke at jeg også bare er ett menneske og jeg aksepterer ikke trusler fordi jeg har en annen mening eller har en Facebookside og blogg. Kommentarfeltet hos meg og hos andre er ikke til mobbing eller trusler, det er til å ha en saklig, konstruktiv samtale om ett tema eller vår kjære klubb Manchester United.

Kjære medmenneske og supportere, innenfor fotballen har vi en felles kjærlighet og innenfor hver klubb er vi en familie, husk at dette er ett felleskap som gjør oss sterkere. Vi kan dessverre aldri vinne kampen mot nettrollene, men vi kan tie dem i senk en etter en… ved å aldri la oss provosere… heng dem heller ut hos politiet eller i den gruppen du oppdager dette i, overlever bevis til en eier av gruppen anonymt når bevisene er klare, som lyn fra klar himmel… 

Husk at det er bedre å falle i ære enn å stå i skam som nettrollene gjør.

Hatet, adored but never ignored # WEAREMANCHESTERUNITED#ONEFAMILY❤️

 

 

 

2 kommentarer
    1. Stå på Tim. United i gode og mindre gode dager. Vi tar en familietur til Manchester i mellomjula og ser hjemmekamper mot Bournemouth og Huddersfield. United till I Die⚽️

    2. Stig Liøkel: Hei, takk det skal jeg alltid gjøre:) Ha en fantastisk og magisk tur til drømmenes teater 🙂 United 4 life 🙂 vi snakkes:)

Siste innlegg