For første gang tar jeg avstand fra Manchester United 100%

Superliga? Hva i all verden…. Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen…. Ingenting betyr noe lenger i fotballen, “money rules” uansett hva. Det samme sa jeg og skrev jeg da Covid-19 herjet på sitt verste og mennesker døde, men fotballen skulle rulle videre selv om helsepersonell burde vært alle andre steder enn på fotballbanen. Nok om det.

Dere som kjenner meg privat eller gjennom sosiale medier vet at jeg kanskje i enkelt tilfeller er for “forelsket” i enkelte situasjoner rundt klubben vår. Jeg sier klubben vår, fordi uten fans er fotballen ingenting. Da ryktene kom ut i går om en superliga forholdt jeg meg passiv fordi jeg ville ha en bekreftelse og en forklaring på hva dette er samt hva en “superliga” innebærer. Etter å ha “støvsugd” hva jeg kunne finne om dette kan jeg ikke annet enn å konkludere med at jeg er flau på Manchester United`s vegne og dette er nok et bevis på at alt handler om penger 24/7.

Businessfolkene tar over på en negativ måte!

På en syk og vridd måte er det forlokkende med storkamper hver uke med lag som blant annet Milan, Barcelona, Inter, Juventus, Liverpool, Manchester City, Manchester United og Real Madrid, men når jeg ser at dette skal erstatte Champions League blir jeg ikke bare skuffet og forbannet, jeg blir pinlig berørt fordi Manchester United har gått i bresjen med dette. For å helle salt i såret som oppsto da det kom fram at Manchester United er en av motorene bak dette, så skal jaggu meg ikke “vår” egen Joel Glazer være viseformann! Dette er fortsatt på ett meget tidlig stadium og mye kan skje, men hvis United skal spille “superliga” isteden for Champions League må noen i klubben “gå planken” på ekte sjørøvervis. Dette er bare flaut Manchester United og ikke minst flaut for oss som er supportere av denne fantastiske klubben.

Det er viktig her at man ikke glemmer endringer som har skjedd tidligere i Europa Cupene, men ingenting har skjedd på nivå med dette hvis det iverksettes. Tidligere hadde man Serievinner- Cupen, Cup- vinner Cupen og UEFA Cupen. Dette er nå blitt Europe League og Champions League, og denne sammenslåingen var fornuftig da “cupen” ofte var en “ikke prioritet” i mange land samt mange av de beste lagene ble holdt utenfor den gjeveste turneringen da kun seriemesteren i sitt land kunne delta. I tillegg var dette med på å bygge opp “mindre” lag sportslig samt økonomisk. I dag ser man to flotte europeiske turneringer med høyt nivå som vi fans verdsetter. Tenk deg at Manchester United, en av verdens største klubber og en av Europa`s “kjæledegger” innenfor fotballen ikke ønsker å delta i Champions League, men vil heller fylle opp pengesekken enda mer. Glem integritet, glem hva fotball handler om og ikke minst glem hva felleskapet “fotball” betyr for alle som elsker fotball. Dette er bare pinlig Manchester United!  Jeg klarer ikke i min villeste fantasi forstå hvordan klubben i mitt hjerte ikke ønsker å delta i Champions League? Jeg har vært på utallige Champions League kamper på Old Trafford og når du står på stadion en “kald” onsdag`s kveld og hymnen starter er tidenes “gåsehud” stemning iverksatt. Dette er en av fotballens helligste graler og denne gryten rører man bare ikke i. Det at dem lover tilsvarende for kvinnefotballen er som å selge en tom godtepose. Det har ingen hensikt, det er bare med på å lage enda mer “rot” i ett velfungerende system. Slik kvinnefotballen er i dag så peker den pilen oppover og man må holde fokuset på det, da dem fortjener så mye mer. Ikke alle klubbene har kvinnelag heller.

Jeg skjønner ikke hvordan dem tenker. 

Skulle Superligaen erstatte Champions League så skulle jeg ikke sagt noen ting, men kan noen forklare meg hva Champions League blir uten 20 av europas beste lag? Europe- League vil også bli flere attraksjoner fattigere… Tenk deg å dra på tusenfryd uten parkens 10 største attraksjoner eller du bestiller drømmeferien til Mauritius og alle strendene er stengt? Champions League vil bli en “vits” av hva den var tidligere og vil mer eller mindre minne om en versjon av Intertoto cupen på La Manga. Går dette igjennom kan jeg ikke faktisk se hvordan Champions League eller Europa League skal overleve over tid. Man ser så langt at ingen tyske eller franske lag er nevnt, men så klart har dem blitt involvert i denne prosessen! De har vel ingen valg hvis dette blir endelig vedtatt. Skulle f.eks PSG eller Bayern “nekte” å bli med på dette, noe dem sannsynligvis ikke gjør HVIS dette blir vedtatt, er det “game over” for Champions League. Akkurat det er bare trist å tenke på. Jeg må innrømme at jeg flirte litt da Frankrikes statsminister Macron går ut og sier at han er glad for at ingen franske klubber er med på dette. Akkurat som PSG “plutselig” har blitt moralens vokter, når man er den rake motsetning i hverdagen. I tillegg så har man allerede bestem at de 15 stifterklubbene skal være sikret plass hver eneste sesong, vel kan det bli mer pinlig enn det?

Ber om at dette skrinlegges og aldri snakkes om igjen!

Vi må alle krysse det vi har av fingre og tær for dette vil hvert fall ikke jeg se noe av, nå må FIFA og UEFA sette hardt mot hardt eller så frykter jeg for fremtiden til europeiske turneringer. Hva slags signaler gir dette til forbundene FIFA og UEFA hvis det blir iverksatt? Det vil bli gitt ett signal om at “money rules” og at de største klubbene har mer makt enn man kunne tro. Forestill deg at “gutteklubben grei” røyker par sigarer, klasker ut en ide, slurper litt lunken whisky og får så med seg 15 klubber (så 5 til), vipps så har man “drept” en 70 år lang og gammel tradisjon med europeisk fotball? Dette blir som jeg skulle vunnet eurojackpotten, kjøpt Manchester United, registrert meg som spiller for å få oppfylt guttedrømmen med ett par matcher for klubben i mitt hjerte bare fordi jeg kan.

Håpløst, pinlig og nok et bevis på at det er for mange forretningsmenn i strategiske rolle der ute i fotball-europa som ikke har peiling på hva “spillet” fotball er. Jeg vet ikke hvordan jeg vil reagere på dette hvis det faktisk blir en virkelighet, boikott vil ikke føre til noen ting så her er faktisk det eneste vi kan gjøre å la FIFA og UEFA iverksette “øye for øye” og “tann for tann” og fjerne dette tåpelige forslaget umiddelbart.

Jeg kommer aldri til å tilgi at noen ødelegger det jeg elsker!

 

Du finner Unitedtim på sosiale medier her:

Facebook trykk HER

Instagram trykk HER

Tik Tok trykk HER

8 kommentarer
    1. Skulle dette blive et faktum, så vil det være en trist dag for fodbolden. Jeg er fuldstændig tom indeni ved tanken.
      Den storkamp vi alle ser frem til i CL eller i EL vil nu være hver uge, og totalt miste magien. Samtidig vil den sensation vi alle elsker (og hader når det rammer vort hold) ikke længere være tilstede, den smule romantik der er tilbage i fodbolden anno 2021, forsvinder 😢😡
      UEFA og FIFA er ikke optimale, med korruption og alt, men denne løsning er værre.
      Hvad pokker tænker deres produkt (fodboldspilleren) om dette ?
      Det går bare ikke det her ….
      hilsen en berørt Manchester United fan gennem 40 år

    2. Dette er en vederstyggelighet og må ALDRI bli noe av. Du skriver at boikott ikke vil virke, der er jeg uenig Tim…hva er fotball uten supportere…jeg skjemmes og blir kvalm over at mitt kjære United er med på dette ja faktisk i bresjen…men ikke overrasket mtp at Glazer jævlene er eiere…etter 50 år som supporter er det over hvis dette blir noe av..fy faen i helvete så forbannet og trist jeg er i dag…RIP FOTBALL😭🤮

        1. Tror supportere faktisk kan bli den største faktoren her. Kjenner allerede en haug med united fans inkludert meg selv som har meldt seg ut av alle united relaterte medlemskap. Jeg snur personlig ryggen til klubben økonomisk frem til dette idiotiske forslaget skrinlegges. Om det gjennomføres så vil jeg snu ryggen til klubben for alltid for da er ikke klubben lenger manchester united, en engelsk legendarisk klubb med verdens største tradisjon og historie, men blitt en amerikans merkevare som har snudd ryggen til fansen og alt klubben står for. Jo jeg tror faktisk at fansen her har en utrolig stor finger med i spillet om vi stiller oss sammen uten klubbdrakt på men alle involverte klubbers fans sammen mot noe så motbydelig som dette.

            1. Tenk på reaksjonene dette har hatt i norge. Vi er lidenskapelige fans her men vi er fortsatt pr definisjon “utlending fans”. Tenk reaksjonene man vi se i england som er sesongkort holdere eller fulgt klubben siden før vi ble født. Da snakker vi kanskje den største reaksjonen og vi andre må slenge oss på på den måten vi kan. Jeg tror det samme vil skje i klubber som liverpool, Chelsea, arsenal, real madrid, barcelona. Alle disse klubbene (kanskje unntatt chelsea) har sterke historier og tradisjoner som fansen verdsetter og ingen fans er egentlig veldig for denne kapitalismen i fotball og nå har vi fått et samlingspunkt å jobbe sammen mot noe som har spist opp fotballen i tiår. Håper hvertfall fansen går sammen om dette og sier fra om at vi ikke støtter dette og er villige til å gå langt for å stoppe det.

Siste innlegg