Har du barn som er på sosiale medier? Da anbefaler jeg at du leser dette!

TikTok er et sosialt nettverk der brukerne kan dele korte videoer med sang-miming, humor, dansing osv. For min egen del deler jeg mitt forhold til Manchester United på en morsom måte. Hensikten min er å spre smil, av og til litt vennlig rivalisering:)

Tik Tok er det neste “store” og appen er ekstremt voksende med sine over 500 millioner bruker. I Norge er mange av våre største sangerne og bloggere på Tik Tok sammen med 100 000 vis av andre. Sagt på en ydmyk måte har jeg på kort tid klart å bygge meg en relativ stor Tik Tok konto (Se min konto HER).Baksiden med dette er at det dessverre har blitt slik at jo større konto man har, jo mer hat og mobbing får man. Med tanke på hvor fort Tik Tok vokser er det skremmende å se hvor mye hat og mobbing som vokser i takt, det er i stor grad små guttunger som sprer hat og mobber, dette basert på hva som havner i mine kommentarfelt.

Hva i all verden…

Som så på mange sosiale medier så florerer mobbingen, det kan jeg trygt bekrefte etter flere år på SoMe. Etter å ha skrevet blogg, vært på Instagram og på Facebook har jeg aldri opplevd maken til mobbing og trakassering fra unge barn mellom 9 og 15 år ca. på Tik Tok. Iblant fra voksne mennesker, men disse er nok ensomme som ikke forstår hva verken sosial adferd eller hva folkeskikk er! Ulempen med Tik Tok er mengden med unge brukere som tøffer seg bak en konto. Jeg som voksen mann tåler det, men jeg er skremt over mangel på folkeskikken og ordbruken til mange som regelrett driver med mobbing med stor M. Mange av dere ville blitt sjokkert over ting jeg blir kalt på Tik Tok i kommentarfeltet og slik er det dessverre på ufattelige mange andre kontoer også.

Her er noen eksempler på hva disse “nettrollene” sender meg eller poster i kommentarfeltet: Homse, Soper, feiten, har drakta de krympet, forsvinn fra Tik Tok, stakkars kona di, skalla tjukkas, gamling, styggen, du er dum… osv…

Hva som får en “bruker” til å skrive at jeg er en feit soper lurer jeg veldig på. Tenk på hva ett menneske med dårlig selvtillit eller som er overvektig vil føle når dem mottar slike meldinger! Dette er skammelig adferd.

Som sagt kunne jeg ikke brydd meg mindre, og hver gang jeg svarer tilbake at jeg varsler foreldrene deres, blir det ofte stille i noen dager før disse “mobberne” dukker opp igjen Jeg sletter en del kommentarer på min konto for mange er så stygge at jeg ikke vil skrive dem her og jeg ber deg som voksen eller forelder om følgende:

Har du barn eller familie av den yngre garde så “please” sjekk deres konto på Tik Tok. Dessverre vil mobbingen bare fortsette, men uakseptabel adferd som mobbing må forebygges og hindres. Barn og unge som holder på slik kan ikke ha det bra med seg selv og “trust me” på Tik Tok er mobbingen ekstrem….. Klarer vi stoppe en som mobber så vil dette bety ufattelig mye for den som blir mobbet. Det tar ikke lang tid å ta en sjekk, og for min egen del ville jeg likt å kunne vite hvis noen av mine nære gjorde slikt. Jeg tenker at mange unge som mobber i sosiale medier ikke forstår hva dem holder på med eller skjønner hva konsekvensene av dette kan være. I tillegg så er det garantert mange som “mobber” for å unngå og bli mobbet selv som en slags sosial aksept på en syk og vridd måte.

Husk sammen er vi sterkere.

Som sagt skjønner jeg at mobbing er ett globalt problem og mye større en kommentarfeltet på Tik Tok, men vi har alle et ansvar om å gjøre verden til en hyggeligere plass for alle mennesker. Fordi at jeg holder med Manchester United så gjøre det meg ikke til en “feit soper” som jeg ofte blir kalt, men husk at hvis jeg var en overvektig homofil som holder med Manchester United så ville jeg vært en stolt en i så fall!

Vi er alle like mye verdt.

 

Til deg som mobber:

Ta deg sammen, skjerp deg! Trenger du å snakke med noen fordi du ikke har det bra så send meg en melding så er jeg alltid åpen for en samtale med gjensidig respekt. Husk at uavhengig av alder, kjønn, vekt eller hvilket kjønn man liker så er vi alle mennesker med følelser. Hvordan ville du som ung gutt eller jente likt at noen mobbet DEG hver dag på Tik Tok aller andre steder? Husk, du blir voksen en dag og det er trist hvis ditt liv som “mobber” skal bli med deg inn i det voksne liv. Ting på internett blir på internett, husk det.

 

Please del dette og la oss sammen få slutt på denne ufattelige triste mobbingen

 

Du finner Unitedtim på sosiale medier her:

Instagram HER

Facebook HER

Tik Tok HER

12 kommentarer
    1. Knakende godt skrevet.
      Meget tankevekkende og en viktig problemstilling Du tar opp her.
      La oss alle kneble mobbedyret!!

    2. Kan jeg dele denne videre? Har en kompis som selv måtte flytte og bytte skole for kidsa sine da de ble mobbet på skole og enda værre.
      Dette treffer midt i hjerterota for å være helt ærlig.
      Var selv “offer” som liten, men jeg lot ingen se det, venneløs vil jeg kalle det, hadde egentlig kun fotballen, selv om følelsen at jeg ikke var likt skinte ofte igjennom. Kanskje foreldrene, og ungene jeg spilte med var for opptatt av sitt, foreldrene som er trenere velger sitt eget barn eller venn av sin egen unge fremfor en som er en bedre spiller. Sånn er det bare. Ofte funderer man i dag hvor karrieren var bare så som så. Med god oppfølging hvor kunne jeg vært, kunne jeg gitt en bedre hverdag gor min kjære og min egen kid. Etc tanker florerer og på nett så er manfe som du sier ekstremt kul bak tastaturet.

      1. Bare å dele ❤️Tusen takk for at du deler don historie❤️ Stå på, sammen er vi sterkest ❤️🤝🤝🤝🤝🤝🤝🤝 bare send mld anytime❤️

Siste innlegg