Hvor lenge skal man være naiv?

 

Vi ser noen klubber ta ansvar, som Manchester United, de “freder” sine ansatte og vil tilbakebetale “resterende” av sesongkort for kamper som ikke vil bli spilt, vår lillebror og “noisy neighbor” City låner ut sin stadion til Englands nasjonale helsevesen. I tillegg har Premier League managere som Eddie Howe (Bournemouth) og Graham Potter (Brighton) tatt frivillige og kraftige lønnskutt som sin del av dugnadsjobben. Dette er bare noen eksempler, men jeg spør meg selv hver dag:

  • Hvor lenge skal man være naiv?
  • Hvor lenge skal fotballen være i “limbo” ?

Premier League, spillerorganisasjonen og den engelske ligaforeningen uttalte blant annet dette i en tidligere felles pressemelding: Fotballen vil ikke spilles igjen fra tidligst 30. april. Fotballen vil spilles igjen først når det er trygt å gjøre det.

Nå har det vært et nytt videomøte hvor blant annet BBC skriver at samtalene mellom Premier League og samtlige klubber er det en enighet at det ikke er realistisk å kunne starte opp igjen umiddelbart etter 30. april. No Shit sier jeg!…..

Slik det er i dag anser jeg det som 10% sjanse for at fotballen skal kunne gjenopptas tidligst 1.juni 2020, dette baserer jeg på “anbefalingene” som foreligger i dag. Jeg mener at det beste ville være en “lockdown” med portforbud i 14 dager i første omgang hvis det skal være noe håp for normal oppstart om f.eks en måned. I dag respekterer flertallet anbefalingene, men noen virker ikke å forstå at det holder med en person for å spre smitte. #visHensynForSidemann

Naivt med disse “korte” utsettelsene…

Pr. i dag er det over en million smittede mennesker og over 53 000 har mistet livet, bare i Storbritannia er det nesten 35 000 smittede og nesten 3 000 som har mistet livet. Allikevel utsetter man seriespillet med ulike intervaller. Jeg forstår at verden må gå videre i disse tider, men det å komme med den ene utsettelsen etter den andre forstår jeg virkelig ikke. Alle som er ved sine “fulle fem” forstår at det er 100% umulig å spille fotball uten noen form for smittefare. Skal man utsette kampene for så å “presse” dem igjennom på et senere tidspunkt for tidlig kun for å få dem unnagjort, så vil dette kunne få følger helt inn i 2021/22 sesongen, hvis man ikke skal utsette spillerne for et uhorvelig kampprogram. Husk at EM kommer neste sommer som “spiser opp” en hel potensiell måned man kunne gjort ferdig sesongen 2020/21, som en følge av at denne sesongen(2019/20) hele tiden “utsettes”. Ta en avgjørelse og stryk sesongen så blir dette som å rive av et plaster, da stillere vi sterkere en noensinne i august.

Slik som det er i dag vil jeg si det er mer slitsomt og ikke vite hvor “lang” tid dette vil ta å få under kontroll, man ser dessverre flere land som ikke virket å ta dette seriøst før flere mennesker mistet livet, det at vi har naboland hvor folk daglig mister livet kombinert med at andre i samme land sitter på restaurant og spiser et måltid viser for meg hvordan et “fellesskap” viser sin sanne side. Dette er ingen lek, dette er alvor og jeg ber alle om å ta dette seriøst slik at vi kan komme tilbake til den “vanlige” hverdagen med jobb og herlig fotball. Jeg savner fellesskapet ufattelig mye, jeg savner Manchester ufattelig mye og jeg savner en kamp på Old Trafford mer enn jeg kunne tro var mulig.

Respektløst med tomme tribuner!

Det er fullstendig respektløst hvis man velger å gjennomføre sesongen for tomme tribuner i mine øyne, at det i det hele tatt blir vurdert er nok et bevis på at i noens øyne er penger mer verdt en et menneskeliv!

Kjære deg som venter på pengesekken, svar meg på følgende:

  1. Hvorfor synes du det er greit at to fotballag med full spillertropper/stab skal utsettes for potensiell smitte?
  2. Hvorfor synes du det er greit at ambulansepersonell/Paramedics må være tilstede på en fotballkamp når dem kunne vært plasser hvor dem trengs, istedenfor en plass hvor det kanskje skjer noe?
  3. Hvorfor synes du det er greit at politi/sikkerhetsansvarlige må være tilstede på en fotballkamp når dem kunne vært plasser hvor dem trengs, istedenfor en plass hvor det kanskje skjer noe?
  4. Hvis man velger å beslutte dette, hvorfor skal man da risikere ny “smitteboom”?

Dette håper jeg virkelig ikke blir noe av, fotball uten fans er ikke fotball.. Da er det kun blitt “business”… Uansett så er ikke tomme tribuner kun “tomme tribuner”, det så vi i Uniteds bortekamp mot LASK hvor det skulle være tomt for folk, men det var folk på stadion allikevel.

Som jeg har sagt tidligere: Jeg er glad for at jeg ikke skal ta denne “endelige” avgjørelsen for det blir garantert misnøye hvis det ikke spilles ferdig.

Hva ville jeg ha gjort hvis det var min avgjørelse? 

Utrolig vanskelig spørsmål, men jeg ville ha “strøket” sesongen 2019/20 fordi slik det er nå så blir det som å pisse i buksa, det blir varmt og godt med en gang, men lukter helvete etterpå. Nå har man tatt kloke valg som å utsette EM til neste år gir dette spillerom. Så hvorfor skal man bruke dette “spillerommet” til å lage enda mer kaos?  Vi har selskaper, bedrifter og enkeltmannsforetak som får krisepakker etterhvert så hvorfor kan ikke fotballag som trenger dette få hjelp på lik linje? Jeg mener at  “små” og “mellomstore” fotballag som trenger hjelp bør har rett på dette på lik linje som “små” og “mellomstore” bedrifter.

Hvis man skal utsette og utsette hele tiden lurer jeg på når man skal komme seg ajour` med kamper? Det er så mange rare forslag, som kamper hver dag, mini- turneringer etc. og det blir en for desperat handling/avgjørelse så dette blir neppe noe av.

Det er kanskje lett å sitte her og skrive at man ville “strøket” sesongen for det er flere spørsmål enn svar som vil dukke opp pluss en hel del som man garantert ikke har tenkt på, men her mener jeg at det er mye mer hensiktsmessig å sikre folks helse, få denne pandemien under kontroll og starte under sikre “kår” da sesongen 2020/21 skal starte opp igjen i august. Dette er ikke løst på to uker eller en måned!  Det å skulle få en sesong strøket blir fordeler for noen og ulemper for andre med tanke på seriegull, opprykk og nedrykk, men hva er viktigst ? Ett opprykk, seriegull eller folks sikkerhet og helse?

Ta vare på hverandre så ses man plutselig 🙂 

5 kommentarer

Siste innlegg