Jeg kunne holdt med Sheffield Wednesday eller Leeds.

De fleste valg av et fotballag er skjebnebestemt, og andre velger et rivaliserende lag for å trosse et familiemedlem.

For min egen del har jeg vært Manchester United- fan hele livet. Jeg oppdaget United da klubben herjet under Sir Alex gjennom starten av 90- tallet, men kunne jeg holdt med Sheffield Wednesday eller Leeds? Jeg er evig takknemlig for at jeg og Man Utd. er sjelevenner, men historien kunne fort ha vært annerledes for meg, fryktelig annerledes!

Alle som kjenner meg vet at Manchester United er klubben i mitt hjerte og at Eric Cantona er min barndomshelt. Han er ene og alene grunnen til at jeg er Manchester United supporter. Hvordan kunne man motstå en arrogant og karismatisk franskmann ikledd en magisk rød drakt med snøring i halsen? Det var umulig, og jeg falt pladask.

Min første Manchester United drakt, nummer 7 etter Eric Cantona

Men la oss spole litt tilbake for historien kunne fort hatt en annen vending…

For dem som ikke kjenner til Eric Cantona så har han vært en urokråke hele sin karriere, han har spilt for seks klubber i Frankrike, men han fant seg aldri til ro. Stadige ablegøyer, røde kort, bråk og utallige karantener førte til at han ville legge opp, men han ble overtalt til å fortsette sin karrière og satte kursen mot England. Det takker jeg høyere makter for.

Kunne det endt annerledes?

Trevor Francis inviterte Cantona til Sheffield Wednesday for et prøvespill i 1991. Her tilbragte han en uke hvor han trente og spilte en innendørskamp, men da Francis var usikker på om han skulle signere franskmannen og ba han “prøvespille” en uke til svarte han enkelt: “No chance!”.

Jeg har vært på en Q&A med Eric Cantona i London og når han snakket om sitt opphold hos Sheffield Wednesday, svarte han bare på sin karismatiske måte: “Jeg visste ikke en gang at jeg var på prøvespill”, med en klar hentydning om at Eric Cantona prøvespiller ikke!…..Enden på visa var at han forduftet og jeg tipper Trevor Francis angrer den dag i dag….

“The King in action” for Sheffield Wednesday, bildet er lånt fra google.

Han ble senere kjøpt av vår erkerival Leeds. Eric Cantona vant ligagull med Leeds sesongen 1991/92, men Leeds’ manager Howard Wilkinson var av en eller annen grunn usikker på Cantonas framtid i klubben hos West Yorkshire klubben.

Spilleren som snudde alt sammen med Sir Alex.

Cantona ble i november 1993 hentet til de røde djevlene av Sir Alex Ferguson for 1,2 M Pund. Historien sier at en telefonsamtale mellom Leeds’ formann, Bill Fotherby, og Manchester Uniteds formann Martin Edwards omhandlet ønske fra Fotherby om å kjøpe Denis Irwin, noe som Edwards overhodet ikke var interessert i. Sir Alex var tilstede under samtalen, og sa spøkefullt at de kunne gå med på å bytte Irwin mot Cantona. Som et svar på dette svarte Fotherby at Cantona kanskje var til salgs, han måtte bare høre med klubbens manager (Howard Wilkinson) først. Her vil jeg legge ved at Cantona hadde kommet på kant med Wilkinson, men selv om Wilkinson ville bli “kvitt” Cantona er dette salget ansett som en av de største feilene Leeds har gjort på overgangsfronten noensinne. Akkurat det kan vi alle være enig om.

Skjebnebestemt?

Hvem vet hva som hadde skjedd for min del hvis Eric Cantona hadde signert for Sheffield Wednesday eller blitt i Leeds, men hvis man ser på hvordan det har gått med disse klubbene siste 30 årene er jeg evig takknemlig for at Wilkinson og Francis ikke så det Sir Alex gjorde i denne karismatiske franskmannen.

Jeg må innrømme at jeg sliter med å se meg selv med en annen drakt enn Manchester United sin, men hadde jeg blitt “Leeds” fan hadde jeg sikkert ikke vært så glad i United, men dette er nok et bevis på at noe eller noen er ment for hverandre, #TakkGudForDet.

Jeg husker en historie for ca. 20 år siden hvor mutter`n hadde vært i Munchen. Hun skulle være hyggelig og hadde kjøpt med en t-skjorte til meg, men dette var en Bayern Munchen t-skjorte, aldri livet om jeg noen gang kunne eller kan bære en annen klubbs plagg. Da dør jeg litt innvendig.. Enden på denne historien var at jeg ga den bort umiddelbart!

Fruen ordnet mitt første møte med Eric Cantona, min helt over alle helter.

Her er noen bilder fra mitt første, og dessverre så langt mitt eneste møte med kongen selv, takket være fruen. Dette var i 2018 på Apollo i London.

Bursdagsgave: Meet & Greet med kongen

Utenfor Apollo i London

Jeg fortalte han at han var grunnen til at jeg var United fan, etter det “blacket” jeg helt ut.. Ha ha

Takker han etter en herlig Q&A, det er jeg som holder han i hans venstre hånd.

Byttet arm (hans høyre) ha ha 

En som drar i han så han neste faller ned, da stilte jeg selvfølgelig opp som støtte.. Ha ha 

En lykkelig sjel etter en magisk aften, som dere ser på min venstre arm så ser dere hans signatur. Jeg strakk opp armen og spurte om han kunne signere:) 

Hans autograf er foreviget som tatovering, tatoveringen er gjort rett oppå hans signatur så den er 100% autentisk

 

Hvilken Manchester United spiller smeltet ditt hjertet eller hvordan ble du United supporter?

Del i kommentarfeltet 🙂 

 

 

God helg 🙂 

8 kommentarer
    1. Jeg hatet Cantona i Leeds. Ønsket han ikke til United. David Hirst var mannen jeg ønsket meg. Husker hvor skuffet jeg ble da overgangen var klar. Vi trengte en måljeger ikke en primadonna. Ble i litt bedre humør da alle Leeds supporterne i min hjemby ble dritforbannet. Cantona var jo blitt en Gud på en sesong hos Leeds.
      Cantona ble jo min favoritt med en gang. Oppbrettet krage, arrogant og en gudbenådet fotballspiller som satte fansen først.
      Traff Cantona på treningsanlegget The Cliff. You seg av absolutt alle. Gikk ikke inn å trente før alle fikk sitt. Det hjalp ikke at Bryan Robson kom ut for å hente han heller og mente at The Gaffer raste i garderoben.
      Senere på kvelden møtte vi Cantona på Deansgate. Gikk i en fæl lyseblå dress, men alt kler den smukke. Han så fantastisk ut. Vi hilste, han tok og håndhilste på oss begge to før han gikk inn på nærmeste pub.
      Når jeg er i Manchester må jeg alltid innom Peveril Of The Peak. Puben nederst i Portland Street. Der brukte Cantona all sin fritid da han bodde i Manchester. Tar meg en øl og tenker at her har Cantona sitter ofte. Deilig følelse. Det var også favoritt puben til Gary Neville og Ben Thornley.
      Ingen kommer noensinne til å sette fra seg slike fotspor i Manchester United som Eric Cantona.

Siste innlegg