Vårt kjære Manchester United

Jeg vet nesten ikke hvor jeg skal begynne. Etter tapet mot Arsenal har jeg hele tiden prøvd å “børste” skuffelsen av meg, men etter gårsdagen tap er det umulig. Jeg har sikkert våknet 6-7 ganger i natt hvor jeg hele tiden hadde et håp om at siste to kamper kun var et mareritt. I et millisekund er man lykkelig, men så kommer man på at det faktisk har skjedd. Det kan egentlig sammenlignes med hvis man har vært på fylla og man legger seg kanonfull hvor man våkner “dagen derpå” og virkelig får kjenne på det umiddelbart. Jeg er bare trist og det føles ut som jeg har en liten kjærlighetssorg. Heldigvis leger tiden alle sår og det finnes ikke tvil i min kropp om at vi slår kraftig tilbake. Dessverre så kan det bli Ole sin siste kamp mot Everton hvis United ikke vinner. Jeg skal ikke leke spåmann til denne kampen.

En bønn fra meg…

Jeg har en “bønn” til dere alle: Please slutt å klag på hvem som spiller og hvem som ikke spiller. Dette har ingenting med saken å gjøre. Vi er Manchester United og når man bærer denne drakta så er kun seier godt nok i enhver duell og man skal “møte” hver kamp som det er den siste, og “alle” skal slås på veien. Akkurat dette er 100% fraværende og jeg ser meg kraftig lei på at spillerne og Solskjær ikke “gunner” mer på i motgangen når neste motstander skal slås.

Jeg spør deg Ole:

  1. Når ble filosofien til Manchester United å spille kontringsfotball i hver eneste kamp? Jeg kan forstå det i tøffe og vanskelige bortekamper, men når vi spiller hjemmekamper mot Arsenal, Crystal Palace, Tottenham eller borte mot Basaksehir er “tenningen” på nivå med en “pre-season” kamp?
  2. Hvorfor mangler Man Utd. tenning fra første sekund når kampene er i gang, og hvorfor kommer vi alltid “sent” i gang i hver eneste kamp denne sesongen? Så tett som dagens PL og CL fotball har blitt er det knapt rom for feilskjær så alle kamper teller like mye.

I “matchzone” etter hver kamp hører man det samme fra spillerne og Ole: “Det er ikke klubben verdig en slik prestasjon eller det er ikke bra nok”. Hvor lenge er det akseptabelt å si dette etter vær kamp og når skal man få se en reaksjon? Dette laget er kun sin egen verste fiende mentalt ute på banen. Jeg satt i sommer å snakket med Ronny Johnsen, og under hans tid synes han det var lettere å spille kamper fordi det var så skyhøyt nivå på trening og hvis man ikke ga 100% på trening eller i kamp ble man virkelig satt på plass! Akkurat der har United en lang vei å gå basert på hva jeg har sett fra utsiden.

Min tillit er der.

Jeg står bak klubbens manager uansett så lenge han sitter der fordi det hjelper ikke å kreve hans avgang. Som jeg har skrevet tidligere kan vi ikke “spise” managere annet hvert år!

Jeg spør deg Ed Woodward: 

  1. Hvorfor skal klubben hele tiden hente inn nye managere hvis man konstant skal “vingeklippe dem”? Det er overhodet ingen hemmelighet at verken Moyes, van Gaal, Jose` eller Ole Gunnar fikk sine førstevalg. Hadde det vært urealistiske 1.valg hadde jeg skjønt det, men når en av de beste tyske spillerne i historien ved Toni Kroos omtrent var “klar” for United under Moyes sin regjeringstid, men ender opp med å ikke signere så var dette egentlig bare et bevis på hvordan Ed & Glazer vil drifte klubben. Det jeg ikke forstår er hva som egentlig har skjedd? Det å si at Glazer ikke bruker penger er tøv, det er ikke noen regel på at hvis man tjener masse penger så må man bruker mer penger. For meg handler det om å bruke de midlene man skal bruke på en riktig måte og ikke om å kjøpe flest mulig spillere for en “gitt” pengesum som er/var satt av til spillerinvesteringer.
  2. Hvor lenge skal klubben “spise” managere? Så langt har du ansatt Moyes, Louis, Jose`, Giggs midlertidig og Ole Gunnar nå. Vi alle skjønner at Sir Alex var unik på sitt felt, han var det ingen som turte å “vingeklippe”, men han fikk i hvert fall tid fra styret, som vi alle i etterkant har sett at ikke var så dumt. Ingen kan noen gang sammenlignes med SAF, men jeg savner et styret som har tillit over tid til “sin” manager samt støtter han 100% på overgangsmarkedet.

Jeg ser mange får dette til å handle om nasjonalitet, jeg elsker Manchester United overalt på jord, så det å skulle «spille» på nasjonalitet er tøv. For min del kan rapperen “50 Cent” trene United så lenge de blir best i verden igjen. Man må ikke ha ett sexy italiensk pass for å få bedre tillit. Da er man medgangssupporter. Klubben er alltid nummer en. Jeg støttet Moyes, van Gaal, JM og jeg støtter Ole, og jeg vil støtte den neste manageren uavhengig om han kommer fra Senegal, Romania eller Jokkmokk i Sverige.

Virker som mange har glemt dette.

Glaszer tok over Manchester United i 2005 og de neste åtte sesongene vant klubben hele fem Premier League titler, tre Ligacup titler og en Champions League tittel! Så hva skjedde egentlig i 2013 når “korthuset” falt sammen?  For meg er det ingen tvil: Klubben klarte aldri å erstatte David Gill og Sir Alex Ferguson, og når fotballhistoriens beste manager ga seg samtidig med en av de dyktigste innen for sitt felt (David Gill) så trodde man at klubben skulle sveve på skyer videre uten dem. Så feil kunne man ta. Dette er overhodet ikke bare Glazer sin feil, dette er et så sammensveiset problem, hvis ikke alle som er ansvarlig trekker “tauet” i samme retning så blir det nok en tøff sesong.

Med alle mener jeg alle aktive spillere på A-laget, trenerstaben, Ole Gunnar Solskjær, Ed Woodward, Glazer og resterende på styrerommet. Finnes det en av disse som ikke deler klubbens filosofi som er angrepsfotball, vinne alt, blø for drakt, blø for skjorta på kontoret, utvikle egenproduserte spillere samt være verdens beste lag igjen, så får dem ta hatten sin å gå. Nok er nok! Det er mulig Ole ikke rett manager for klubben over tid, men det hjelper ikke ansett nye managere annen hvert år når man “vingeklipper” de først for så og sparke dem.

Jeg maner til samhold, jeg maner til å kjempe sammen og jeg maner til å holde sammen. Vi kan ikke “hakke løs” på hverandre og klubben, del meninger og del sorger for vi alle elsker Manchester United. Please gjør det med respekt, for i mine øyne er det et “nederlag” å være respektløs mot noe eller noen man elsker. Bare tenk på talen Bojan “leverte” under gårsdagens TV-sending om vår felles kjærlighet Manchester United. Fikk du den ikke med deg så bør du prøve og spore den opp, denne “talen” var så presis og motiverende at den burde pålegges alle som elsker Manchester United å høre den.

Fra bunnen av mitt hjertet Bojan: Tusen takk♥

UNITED 4 LIFE 

6 kommentarer
    1. Som alltid Tim, spot on!
      Selv klarer jeg ikke å få den vannvittige forskjellen mellom hvor gode vi er til å kontre mot hvor utrolig lite samhandling og bevegelse vi viser når vi skal føre kamper. Det tyder på en fundamental feil med laget som sådan. Gårsdagens kamp var forhåpentligvis “rock bottom” men det er kanskje mer enn drøm enn realitet. Lørdagens kamp vil være massiv for OGS fremtid.

    2. Ja Bojan säger vad han tycker, men när han pratar kring hur man spelar, visar på tavla, så ser och hör man att han har mycket rätt. Har hållit Pogba högt, men ser som många andra att det inte är någon man bygger laget kring i alla fall inte som han spelar nu. Ole hoppas jag har insett samma sak, skulle vara roligt att se Ole rita och förklara på tavla som “experter” gör i studio. Flera klagade på Donny senaste matchen, men jag tyckte han ville spela med högre tempo, men då måste spelarna röra sig och vilja ha bollen. Snabbare pass från försvaret, nu sprang flera med bollen upp istället för att passa direkt. Everton imponerade med sitt spel första matcherna, har inte sett dem på slutet, vi får hoppas på vinst mot Everton. Men SPELAR man bra och förlorar det kan jag ta, men spelar man som de 2 senaste är det inte mycket att hänga i julgran. När man hör Ole prata kring hur han vill spela verkar det ok, men jag tycker många av spelarna reagerar först efter bollen är spelad, såg många som försökte springa i luckor men då spelar man bakåt eller i sidled, kan det bero på att man är för dåliga på att passa med precision.

Siste innlegg