Who are you qlickbait ?

Qlickbait, klikk-agn, klikkheadinger, kjært barn har mange navn og “blodtørstige “headinger blir det jo bare mer og mer av. WHY? Når dagsaviser som VG og Dagbladet konkurrerte om å selge mest dagsaviser ( før nettutgavene tok av) så handlet det for dem om og ha det mest uhyggelig bilde med en heading på framsiden som hylte død og fordervelse. Jeg forstår at når det er naturkatastrofer, massemord etc så er det naturlig styring for å kjøpe aviser, men når kom vi ditt hvor man skal gå over stokk og stein for det mest sjokkerende bilde eller mest sjokkerende heading? Jeg har mange spørsmål i hodet å skriver ned noen av disse så hvis noen har lyst å svare på disse så “please do” i kommentarfeltet under så kanskje jeg blir litt klokere. 

  1. Når oppsto dette?
  2. Hvorfor bruker 99,9% av medier dette?
  3. Leser vi ikke hvis ikke headingene er “blodige” nok?
  4. Trenger vi fotballfans å lures inn på ulike artikler?
  5. Er klikk viktigere enn god journalistikk?
  6. Finnes ikke trofaste lesere siden vi må lokkes inn på ulike artikler?

Men hva er Qlicbait egentlig? Igjen tyr jeg til det herlige verktøyet google :). Direkte oversatt betyr dette : Qlickbait er en nedsettende betegnelse på en villedende eller overdreven tekst eller bilde som skal få folk til å klikke inn på en link til en web side.

Kjære journalister, svar meg på dette:

  1. Er dette etikk som læres under deres utdannelse innenfor journalistikk?
  2. Kjære journalister er dette pensum under studiene?
  3. Hvorfor tror dere at vi som er “sportsgale” trenger hjelp for å lese artikler?

Jeg elsker Manchester United og trenger overhodet ikke hjelp for å lese om dem, jeg leser ALT uansett fordi Manchester United betyr alt for meg.Når jeg startet denne bloggen så var jeg motivert for å vise en ærlige hverdag fra mitt liv som Manchester United supporter ved min fulle hals, kjerneverdier for meg i blogger er å være ærlig, konstrukitv og jeg skulle alltid skrive fra MITT hjerte:) Altså en hverdagsblogg som viser mine meninger, tanker, legge ut ting fra mine turer til Manchester osv.. Hat, mobbing,løgn og trusler er ting som er NO NO i mine øyne og er en av mine kjernekamper som jeg aldri vil stoppe å kjempe for som supporter. Som supporter er vi ALLE venner som jeg alltid pleier å si, men ALDRI hvis man begår disse 4 syndene som jeg akkurat har nevnt.

Så kjære journaliser vis at dere har moral og prøv å husk på hvorfor dere ble journaliser, jeg tviler på at når dere studerte så var målet deres og bli som disse “blodtørste” paperazziene som spionerer eller forfølger folk for en bra story, tenk heller på all netthets og krangling dere bidrar til !  Det er bare spørsmål om tid før dere mister lesere med slik adferd, det er uungåelig.

Ta hensyn, bruk hodet og riktig journalistetikk så får dere lojale lesere uansett 🙂 

Vi snakkes 🙂 

 

0 kommentarer

Siste innlegg