Ett intervju med Thomas Holm

 

Thomas Holm er i dag hovedtrener for A-laget til Nordstrand som nylig rykket opp til tredje divisjon. Han har som aktiv spilt nærmere 250 A-kamper for klubber som blant annet Heerenveen, Molde og Vålerenga, han er blant dem med flest U-landskamper for Norge samt 4 A-landskamper. Gjennom sin karriere har han opplevd Champions League fotball, Seriemesterskap, seriesølv og bronse samt ett Cup sølv som sine stolte meritter.

Takk til deg Thomas for at du tok deg tid til intervjuet her på Unitedtim, det settes stor pris på at en som selv har opplevd en del på fotballbanen som det å være utenlandsproff, blitt seriemester med Molde og er en kultfigur for sin innsats på banen for Vålerenga, vil svare på noen spørsmål rundt Manchester United og fra egen karriere.

1:Du har selv blitt seriemester med både VIF og Molde, hvordan føltes det å bli seriemester for første gang?

Første gang jeg ble seriemester var i 2005 med VIF, det var en sinnsyk følelse som jeg aldri kommer til å glemme med feiringen på rådhuset i Oslo og sikkert 50 000 mennesker som sto å sang allsang midt i Oslo en lørdag kveld.

 2: Du vokste opp som Liverpool supporter da Manchester United omtrent hadde monopol på Premier League trofeet, hvordan var det å se sin argeste rival dominere så voldsomt i så mange år?

Jeg har alltid likt måten United spilte på under Alex Ferguson og spesielt alle personlighetene de hadde på banen. Selvfølgelig er det tungt når et lag dominerer så til de grader over en lang tid. At jeg er heier på Liverpool har mye med at jeg er vokst opp i Groruddalen i Oslo og der er vi fra arbeiderklassen:) Det skal sier her at Milan er favoritt-laget, men Liverpool som gjelder i engelsk fotball.

 3:Etter at Sir Alex Ferguson ga seg som trener i Manchester United har klubben vunnet noen trofeer, men er dessverre ikke i nærheten av det klubben var under Ferguson. Hva synes du er klubbens største utfordringer?

Man må ikke glemme at det Ferguson gjorde er helt unikt, han var en mester i å fornye laget og skape en vinnermentalitet i gruppa år etter år. Og han turte også å satse på egne gutter som kom opp.
Det er mange utfordringer idag, den største er kanskje at flere klubber også har ekstreme økonomiske muskler som er avgjørende for å få inn de beste spillerne. Personlig synes jeg den største utfordringen til United er sentral linja i laget, jeg ser ikke en Keane, Scholes, Ferdinand eller Van Nistelrooy, det er for mange som ikke tar nok ansvar og som er gale nok.

4:Hvis du var styreformann Ed Woodward for en dag, hvilken tre avgjørelser ville du tatt for å ta klubben videre?

-Spillerlogistikk, Synes flere av spillerne ikke leverer opp mot den standarden som kreves for å spille for United, så det hadde skjedd mye i neste vindu.
-Spillestil, Jeg hadde krevd en tydeligere spillestil.
-Dratt tidligere spillere som har vunnet en del inn som trenere eller til å være med rundt laget hvis ønskelig i stedet for at de sitter som ekspertkommentatorer.

 5:Jose` Mourinho er i hardt vær denne sesongen, tror du han kan snu dette?

Jeg tror det skal bli tøft å komme seg opp blant de 4 beste, jeg opplever at det er mye uro i spillergruppen og for meg kan det virke som den er splittet.

 6:Hva er Manchester United`s største problemer denne sesongen?

At jeg sjelden ser igjen en tydelig spillestil, for meg virker det veldig tilfeldig alt sammen og da er det heller ikke lett å være spiller. Det er lett å skyte på at midtstopperne er for dårlig feks. En klubb som United bør også ha store muligheter til å hente så og si hvem de vil i verden.

7: Hvis Jose` Mourinho skulle miste jobben som manager, hvem burde klubben ansette for å gjøre den til Englands beste igjen?

Jeg ville kanskje gått for Ryan Giggs, han kjenner klubben og mekanismene, eventuelt Mauricio Pochettino.

 8:Hva synes du om ditt eget lag Liverpool, og kan dere tukte vår lillebror City denne sesongen i kampen om ligagullet?

Liverpool ser bra ut om dagen, men jeg synes ingen er i nærheten av City.

 9:Det er vanskelig å unngå spørsmålet om hvordan det var å ha en vaske-ekte Champions League vinner og klubblegende som Ole Gunnar Solskjær som trener i Molde og hvordan var han som trener?

Ole Gunnar er en legende i norsk fotball og det var selvfølgelig stas å ha han som trener. Jeg merket at mye av det vi gjorde på feltet i treningen var ting han har tatt med fra United, det samme gjelder kampprat, holdninger osv. Jeg tror han har lært ekstremt mye av Ferguson og ser opp til han.

 10:Hva er ditt beste øyeblikk med Solskjær som trener?
-Seriegull

-Treningsleir i Manchester hvor vi trente med a-laget til United, vi var 1 uke med dem og fikk sett og opplevd hvordan de jobber. Eller så kan jeg legge ved en historie om Solskjær som omhandler tillit og disiplin: 

Solskjær ga oss spillerne tillatelse til å drikke øl en kveld noe jeg og en annen Molde-spiller gjorde, det Solskjær sa mellom linjene var ta en øl eller to, men det fikk vi ikke med oss og vi drakk altfor mange øl. Dagen etter var det inn på teppe hos Solskjær som hadde observert hvor mye vi hadde drukket hele kvelden. For og si det enkelt: Vi gjorde ikke det igjen!!

11: Hva er ditt beste øyeblikk i din karriere? 

Seriegullet med min egen klubb VIF i 2005. Debuten i CL på Mestalla borte mot Valencia som 17 åring var også gøy.

 12: De som kjenner meg vet at Eric Cantona er min barndomshelt og “mancrush” som fotballspiller, du har jo spilt under Ole Gunnar og han var en fryktet spiss sammen med Cantona, har du en artig historie fra Solskjær om noen United-spillere som du kan dele med oss?

Jeg har noen historier som jeg gjerne deler med dere, noen er kanskje kjent for dere allerede:

Historien handler om Solskjær og Keane: Da Solskjær hadde sine første treninger med Manchester United opplevde han til stadighet at Roy Keane jogget bak han hver eneste dag på trening og lagde sauelyder.. “Bææh  Bææh” sa han hver dag i flere uker, da Solskjær omsider tok motet til seg og spurte Keane om hvorfor svarte han hardt og brutalt: Skal du være her kan du ikke bare være en i flokken. Stå opp for deg selv!  Og vips så var gåten løst med ett smil.

og denne:

Historien handler om Roy Keane: Det er fra en gang Keane skulle spille en reservekamp og i kjent stil skjelte han ut hele reservelaget etter laber innsats og ga dem klinkende klar beskjed om at ingen av dem ville ha en fremtid i klubben med en slik innsats! Ferdig snakka!

og til slutt denne:

Historien handler om Scholes: Alle som har vært på Carrington vet at toalettene er ett stykke unna banen hvor spilleren trente, spillerne tydde derfor ofte til å løpe bort ved trærne for og urinere. Som det fleste kjenner til ble Scholes kalt radaren fordi han traff på 19 av 20  langpasninger, det gjaldt også når man var 40-50 meter unna. Så for og si det enkelt var det mange som fikk en ball i bakhodet av Mr. Scholes mens de urinerte.


 13: Som alle vet er jo ikke akkurat Manchester United og Liverpool “bestevenner” som svoren Liverpool fan, hva svarer du hvis United ringer å tilbyr deg jobb i trenerteamet, legger du da følelsene til side og takker ja?

Det skal jeg love deg, det å være fotballtrener er et yrke og man må legge følelsene bort. Jeg tror veldig få trenere hadde takket nei til United.

 14:Du har gjort en kjempeinnsats som A-lagstrener for Nordstrand med klare ambisjoner og opprykk, hva er femårsplanen til Nordstrand?

Tusen takk for det, vi har hatt 3 opprykk på de 5 årene jeg har vært med som trener og det er absolutt ikke bare min fortjeneste! Men det jobbes godt i klubben og vi tørr å satse på egne spillere. Da vi rykket opp i Oslo-avdelingen i år hadde vi et snitt på 20.7 år i stallen, desidert yngste troppen i vår avdeling.

Nå skal vi inn i toppfotballen, det er første gang i klubbens historie at vi er med der og det blir en helt annen hverdag. Det er kanskje det største skillet i norsk fotball fra 3 til 4 divisjon. Vi kommer til å trene dobbelt så mye fremover for å øke sjansene våres neste år, vi er også klar over at det kommer til å bli et tøft år. Samtidig skal vi være offensive og spille vårt spill. Klubben har ikke noe overordnet 5 års plan, men vi ønsker å være en utviklingsklubb hvor unge sultne spillere kan få trent bra og utviklet seg videre. Fasilitetene er helt topp og det er mange gode trenere i klubben.

15:Takk for en imponerende omvisning i flotte og moderne fasiliteter, hvor viktig er dette for spillerne og få forholdene lagt til rette på denne måten?

Jeg tror dette er viktig for miljøet, at de små detaljene som mat, dusj, garderobe, styrke og behandling blir satt fokus på, dette er meget forebyggende på mange områder.

Se bilder :

A-lagstrener Thomas Holm på sin kontorplass.


Garderoben:

“Preprommet” til A-laget for forebyggende øvelser

Her ser dere A-lag`s trener Thomas Holm ute på matta hvor laget spiller hjemmekamper med topp moderne fasiliteter i bakgrunnen. 

16:Har du en historie eller to du kan fortelle fra din tid i Heerenveen eller for Norge?

Historien handler om min tid i Heerenveen som 17-18 åring: Det var i min første sesong i Nederlandsk Æresdivisjon, jeg var godt etablert på laget og presterte godt over tid. Min agent på den tiden, som forøvrig var den samme som United legenden Ruud Van Nistelrooy, hadde fortalt meg at Ajax ville ha meg på en permanent overgang, tiden gikk og Ajax hadde gjort en grundig jobb på hva dem ønsket av en spiller. Da prosessen nærmet seg slutten stod det mellom meg og en spiller til. Dessverre gikk denne prosessen i mitt disfavør da Ajax ville ha en venstrebent spiller og jeg falt dessverre ut. Spilleren Ajax valgte den gang istedenfor meg var den nå kjente fotballspilleren Cristian Chivu fra Romania, som idag har spilt for klubber som Ajax , Roma og Inter. Så nærme var jeg, men slik er dessverre marginene i fotball noen ganger. Jeg har også spilt U-kamper for Norge mot Carrick, Xavi, Iniesta og C.Ronaldo så det har vært noen interessante dueller gjennom karrieren.


17: Jeg hadde selv en barndomsdrøm om å bli fotballproff, men drømmen brast dessverre. I dag har jeg en blogg, FB side og Instagramkonto som heter Unitedtim hvor jeg prøver å skape en hverdagsblogg fra en supporters innside, hva er ditt forhold og synspunkter om ildsjeler som brenner 24/7 for sitt elskede fotballag?

Jeg har ekstrem respekt for supportere som legger ned masse tid i laget sitt. At du starter opp en blogg er utrolig bra, med alle United supporterne vi har i Norge også bør du få mange følgere! Jeg har selv vært inne på siden din å sett at du kommer med nyheter om klubben, tanker, pluss at du deler ting fra dine reiser/events som jeg tror folk setter pris på. Det må være helt topp og spennende for en United supporter å få all den infoen du kommer med.

Jeg har troen på en sånn blogg!

 18:  Til slutt, hvem blir topp fire i Premier League og hvem blir toppscorer?

1: Man. City
2: Liverpool
3: Chelsea
4: Tottenham
Toppscorer: Aguero

 

Tusen takk til deg Thomas og masse lykke til videre på veien mot nye opprykk

0 kommentarer

Siste innlegg