Intervju med Nils Johan Semb

Nils Johan Semb har lang fartstid i fotballen, han har vært trener for U-, OL- og A-landslaget, han var også den første landslagstreneren som tok Norge til ett EM-sluttspill i 2000. I dag jobber Nils Johan Semb som Sportssjef for A-landslaget i Norges Fotballforbund.

Jeg vil takke deg for at du tok deg tid til dette intervjuet, det blir satt stor pris på at en med din erfaring og kunnskap vil dele dette med oss fotballinteresserte.

– Nils Johan, du har vært lenge i toppfotballen, hvor tidlig i livet skjønte du at dette var din «vei å gå» karrieremessig?

Jeg tok utdannelse ved idrettshøgskolen i ung alder, samt at jeg fullførte det nødvendige D-kurset man måtte ha for å kunne være trener på toppnivå. Videre fikk jeg et tilbud fra Eik- Tønsberg, og siden har det rullet på med hardt arbeid kombinert med gode resultater.

– Norges A-Landslag har gjort store fremskritt den siste tiden, hvor viktig er trener Lars Lagerbäck for Norge med sin internasjonale erfaring?
Det er ekstremt viktig, Lars har hatt stor suksess med to landslag tidligere som Sverige og Island, disse er veldig like Norge bortsett fra folketall. Vi har sett at hans erfaring har vært helt avgjørende så langt.
– Nordmenn har hatt ett tett forhold til engelsk fotball siden den første tippekampen ble sendt på 70-tallet, hva er ditt forhold til engelsk fotball?
Jeg satt som mange andre nordmenn klistret til TV-skjermen, engelsk fotball var knalltøft og hadde en lidenskap jeg falt for. Spillere som George Best skilte seg ut, samt at jeg likte de tøffe draktene som Leeds hadde. Dette var i og for seg en dårlig kombo, men jeg hadde ikke noe favoritt-lag i England den gangen og har heller ikke det i dag.

– Som jeg skrev i min henvendelse til deg er jeg en lidenskapelig Manchester United supporter, hva synes du om United`s sesong så langt?
Så langt er det vel ingen tvil om at United har underprestert, man ser jo klart “gamle” United i enkeltkamper, men jeg savner stabilitet i spillergruppen og på banen. Jeg savner kanskje litt av holdningene som var under Sir Alex Ferguson som trener.
– Du har selv vært trener i mange år, hvor stor innflytelse har en manager på spillerne og er en manager så avgjørende som man tror?
En managers rolle er ekstremt avgjørende i mine øyne, husk at en managers ansvar er å finne rett sammensetning av spillere, ha en tydelig spillestil med de rette spillerne. Samtidig må stallen driftes med tanke på miljø blant spillerne med den rette balansen. Og det er absolutt ingen enkel jobb.
– Hva tror du kan være Manchester United`s største utfordringer denne sesongen?
De største utfordringene slik jeg ser det i dag er at laget variere for mye i form av spillestil og formasjon samt at det også er utfordringer med spillerlogistikken inn/ut.
– Mange supportere forventer at «sine» lag kjøper seg ut av problemene sine eller sparker sin manager, hva er dine tanker rundt dette?
Det er vanskelig å komme med ett enkelt svar på dette, men det er vanskelig å finne riktig manager til riktig klubb og der har United vært litt i vakuum etter Sir Alex Ferguson. Det er ekstremt viktig med progresjon under ny manager, men samtidig må man være tålmodig over en lengre periode. Klart kommer man til ett punkt hvor progresjonen stagnerer og man “mister” garderoben er dette viktige elementer  man må ta hensyn til.
– Ett “supporterliv” er ett langt liv som vil bestå av både oppturer og nedturer, hva er ditt beste råd for utålmodige supportere?
Det er enkelt å svare på, men utfordrende i praksis i perioder, vær tålmodig. Man kan bytte kone, men aldri klubb!
– United manager Jose` Mourinho er en frittalende manager, synes du ærlighet og åpenhet er det beste for en manager?
Jeg liker managere som kaller en spade for en spade, ærlighet om lagets prestasjoner er viktig da fansen trenger å høre en managers syn på kampen og spillere. Alt skal ikke tas i det offentlige, men la som sagt en spade være en spade noen ganger.
– Manchester United tok sitt siste Premier League gull i 2013, når kan vi få se United løfte dette gjeve trofeet igjen?
Det tror jeg vi får se innen noen få år, men definitiv ikke i år. Får United sydd sammen en riktig spillerstall med større individuelle ferdigheter både offensivt og ikke minst defensivt kombinert med den rette balansen i laget er det ikke lenge til tror jeg. Klart i dagens Premier League så er det enorme økonomiske muskler så det er ekstremt viktig at United henger med her.
– Hvilken grep ville du gjort hvis du var Manchester United manager?
Jeg ville satt fokus på å sy sammen den rette spillerstallen med en tydelig måte å spille fotball på, samtidig må man finne de rette spillerne som passer inn. Man kan ikke alltid kjøpe på øverste hylle, men å finne spillere på nivået under som kan bli skikkelig gode er viktig. Eksempler på dette er Evra og Vidic.
– Du var jo den første landslagssjefen som tok Norge til ett EM sluttspill, hvordan føltes det?
Det var helt magisk, den avgjørende kampen var jo mot Slovenia her på Ullevål, det må nesten oppleves for å kjenne følelsen. Ett virkelig stort minne for livet og virkelig stort å være med på noe historisk for Fotball Norge.
– Hva er det største øyeblikket i karrieren din ?
Der vil jeg sette opp tre opplevelser:
  1. Kvalifisere Norge for EM i 2000
  2. Slå Spania i åpningskampen 1-0 i EM
  3. Slå Brasil 2-1 i VM i 98, jeg var assistent under Drillo.
– Tilbake til Premier League, hvilket lag tror du kan bli den neste klubben til å utfordre de «vanlige» topp seks lagene?
Det er umulig å si pr. i dag, men hvis lag som f.eks Everton får en styrtrik eier kan alt skje, men slik avstanden er i dag kvalitetsmessig så må det økonomi inn i bildet.
– Hvem blir topp fire i Premier League og hvem bli toppscorer?
  1. Manchester City
  2. Liverpool
  3. Chelsea
  4. Tottenham

Toppscorer blir Harry Kane

– Jeg har intervjuet Thomas Holm her på Unitedtim, har du noe minner om han som fotballspiller?

Jeg husker Thomas Holm og hans bror Daniel Fredheim som ekstremt talentfulle U-landslagspillere, dem skilte seg tidlig ut med sine ekstreme ferdigheter i ung alder.
Jeg vil igjen takke for tiden din, og ønsker deg masse lykke til videre med den fantastisk jobben dere gjør for Norge og Norsk toppfotball, det verdsettes virkelig av oss fans.
Mvh Unitedtim
0 kommentarer

Siste innlegg