Datoen som endret klubbens historie.

For meg er Manchester United en vanvittig stor del av livet mitt, “a way of life” vil jeg beskrive det som. Det å bli “kjent” med klubben på alle områder er utrolig viktig for meg, dette for å kunne forstå og ikke minst føle hva det innebærer å være supporter for denne fantastiske klubben.

Christ…. We are not going to make it….

Manchester United spilte 3-3 mot Røde Stjerne på JNA stadion den 5 februar, dagen etter satte både spillere, klubbansatte og journalister kursen for Manchester, men flyet måtte mellomlande i Munchen for å fylle drivstoff før man skulle fly videre hjem…

Været var ille og rullebanen var full av snø og is, og en slapsete rullebane gjorde “take off” meget vanskelig.

Etter to mislykkede forsøk på «take-off» gikk det fryktelig galt på det tredje. Flyet klarte aldri å lette på slapseføret, og braste til slutt gjennom flyplassens gjerde og inn i en nærliggende bygning hvor det tok fyr. En horribel ulykke var dessverre et faktum.

Til sammen omkom 23 mennesker i ulykken eller som følge av den, blant disse var åtte spillere og tre klubbansatte.

Satte store følelser i sving hos en ung gutt….

Jeg husker første gang jeg leste om denne tragiske flyulykken eller da jeg så den på video for første gang for mange år siden. Jeg husker at jeg ikke rørte meg en millimeter under hele dokumentaren, det føltes som jeg glemte å både puste og blunke. Det var umulig å ta inn over seg det som hadde skjedd eller bare tanken på og forestille seg det en av de overlevende Harry Gregg gikk igjennom denne fatale dagen. Han overlevde og betegnes som en helt grunnet hans heltemodige innsats hvor han reddet flere liv. Han satte seg selv i stor fare, men stormet inn i den brennende flykroppen to ganger hvor han først hentet ut en liten baby og dens mor, før han så sørget for og få sine lagkamerater Sir Bobby Charlton, Dennis Viollet og Jackie Blancflower ut i sikkerhet.

Denne grusomme ulykken kostet dessverre mange mennesker livet, og flere ville det høyst sannsynlig ha blitt om det ikke var for helten Harry Gregg, som nå dessverre er gått bort. RIP♥

 

RIP♥

0 kommentarer

Siste innlegg