Derfor valgte jeg denne drakten

Jeg har aldri kjøpt en keeperdrakt før, dette ble min første. Grunnen var for å markere hva jeg synes om behandlingen han har fått denne sesongen samt for å vise at han har min fulle støtte, men mest fordi en David de Gea Quintana i form er verdens beste keeper.

Den spanske sisteskansen kom fra Atlético Madrid i 2011 for 18.9 millioner pund. Han var kanskje noe uferdig som keeper ved sin ankomst, men var førstekeeper i Madrid med over 50 kamper for klubben. I tillegg ble han kåret til U21- EMs beste keeper da Spania vant i 2011 samt at han vant Europa League med Atletico Madrid i 2010. Jeg husker godt da han debuterte for Manchester United mot Manchester City i Community Shield kampen i 2011, hvor United vant (så klart) 3-2. En noe rufsete start, men ett vanvittig potensiale i spanjolen. Det tok tid før David de Gea klarte å venne seg til tempoet og knalltøffe dueller i Premier League, i tillegg er det ingen hemmelighet, noen han selv har bekreftet, at keepere var og er mye mer “beskyttet” av dommerne i La Liga. Uansett viste den unge spanjolen både karakter og en vanvittig mental styrke hvor han ikke lot seg “pille på nesen”, og han har vært en av klubbens beste spiller siden! Hans personlige utmerkelser taler for seg selv. Den “bruk og kast” mentaliteten enkelte supportere har synes jeg er forkastelig. Beklager at jeg sier det, men det er sannheten! Vi støtter i med og motgang.

Pr. i dag har David de Gea 405 kamper for Manchester United og han har holdt nullen 143 ganger. Denne sesongen har han holdt nullen 15 ganger (alle turneringer) og “stoppet” 113 avslutninger på 43 kamper.

Her er David de Gea sine personlige utmerkelser i Manchester United:

Årets United-spiller: 2018, 2016, 2015, 2014
Golden Glove-vinner: 2017/18

Fortid er fortid!

Jeg mener ikke at de Gea skal være førstekeeper basert på gamle meritter, men han fortjener en 100% fair sjanse til å bevise at en periodevis nedadgående formkurve kun er midlertidig. Det er derfor jeg mener at han må få en fair sjanse til å komme tilbake til god gammeldags form slik vi kjenner han. Vi må slutte å synes alt annet er “sexy” så fort motgangen sprer seg og fortvilelsen tar over. Sergio Romero og Dean Henderson er to fantastiske keepere på to helt forskjellige måter i form av erfaring og alder, men pr. i dag og gjennom en hel sesong er de Gea en bedre keeper enn dem begge i mine øyne. Jeg innrømmer at jeg er meget svak for Sergio Romero og basert på hans innsats denne sesongen både kunne og burde han ha fått stå flere kamper. Samtidig er det viktig å ikke “rive ned” de Gea mentalt. Tillit er alt i fotball og den er ikke noen annerledes for keepere, men gi gjerne Romero noen flere kamper, det fortjener han. Det jeg finner som det aller merkeligste er at noen vil ha Dean Henderson som førstekeeper allerede? Den må jeg innrømme at jeg sliter noe vanvittig med å forstå basert på dagens “bilde”. Dean Henderson er ett vanvittig talent som jeg gleder meg til å følge fremover og det blir spennende å se hvilken klubb han blir lånt ut til kommende sesong. Helst skulle jeg sett han stå en sesong for ett av de andre “topp seks” lagene som f.eks Arsenal eller Chelsea slik at han kan få utviklet seg videre i en større klubb enn Sheffield United. For det å være keeper i Sheffield United hvor man får mange flere skudd på seg er en helt annen situasjon enn hos Manchester United, hvor man må være klar for “det ene skuddet” som kommer. I tillegg er Pickford foran han på det engelske landslaget. David de Gea har vært svakere denne sesongen selv om han har reddet en del “scoringer” og vi er alle enige om at han kan så mye bedre. Avslutningsvis vil jeg si at man ikke må glemme at han har skrevet en ny kontrakt som viser at klubben vil satse på han, også i fremtiden som førstekeeper. Gi David en fair sjanse den kommende sesong så skal vi se at han kommer sterkt tilbake. Dean Henderson sin tid vil komme når den er inne. Ingenting er bedre enn engelske spillere på laget så lenge dem er gode nok for verdens største klubb. Det positive er at Manchester United har tre fantastiske keepere som “puster” hverandre i nakken når det gjelder jobben om å kapre den beste keeperplassen i verden.

Det er en tid for alt, men tiden er ikke kommet for at David de Gea skal forlate klubben.

GGMU ♥

2 kommentarer
    1. Tror De Gea går inn i sin siste sesong for United nå. Ser ut som om Henderson blir i klubben og tar opp kampen. Det kommer til å gjøre De Gea godt og han vil avslutte Unitedkarrieren med en kjempesesong er min spådom.
      Jeg elsker underdogene. Lingard, Pereira, Fred og Jones. Elsker dem.
      Håper United kan få et par gode kjøp, selv om jeg tviler, før sesongen slik at De Gea har noe å kjempe for. Fortjener ett trofé nå, ihverfall hvis det blir hans siste sesong for verdens største fotballklubb.

      1. Gode tanker, blir spennende å se. Personlig tror jeg Henderson blir leid ut en siste sesong. Blir utrolig spennende å se samt jeg håper virkelig at Hendo tar steget når tiden er inne for han😀

Siste innlegg