Et av Europas største hatoppgjør

Ett røntgenbilde fra sist jeg var hos legen 🙂 

Søndag braker det løs på Anfield, Liverpool tar i mot Manchester United til en av Europas største kamper og hatoppgjør. Det er uten tvil ett av de største hatoppgjørene for meg, jeg har sett United vs Liverpool flere ganger på Old Trafford og hver eneste gang man lander på Manchester Airport kan man kjenne på luften at noe stort er på gang. På selve kampdagen kan man nesten skjære ut biter av stemningen fra luften på en positiv måte. Jeg og fruen så Manchester United slå Liverpool 2-1 live på drømmenes teater, da satte vår egen “mancunian” Marcus Rashford inn begge målene. Manchester United var sammenhengene det dominerende laget, selv om Bailly sørget for at 75 000 supporters hjerter dunket enda raskere da han helt ut av det blå beinet ballen i egen kasse. Uansett så vant United som sagt 2-1 og folk var gale, folk stod igjen på stadion og klappet spillerne inn i garderoben og på vei ut av stadion hamret hjemme- supporterne i både vegger, skilt og gjerder i ren gledesrus. En av mange virkelige store opplevelser på Old Trafford for min del. Vi tok turen til samme kamp denne sesongen( 1-1) og selv om det dessverre ikke ble tre poeng var en magisk stemning fra a-å på alle andre områder.

Det er ingen tvil hvor mye en seier mot erkerivalen betyr…

Jeg intervjuet den tidligere Premier League dommerne Bobby Madley før jul (les intervjuet her) og vi snakket blant annet om lokaloppgjør og hvordan dette påvirker både spillere og fans. Vi var ganske samstemte om dette, samtidig så snakket vi også om hvordan dette har endret seg med importen av utenlandske spillere til Premier League. Tidligere bestod mesteparten av lagene ofte av spillere som ikke bare fikk spille for sitt lokale lag, men dem fikk også spille for laget dem var supportere av, dette var en stor del av det å bygge opp under den hatske stemningen mellom rivaler. Hvis man ser på troppene eller spillerne som skal bidra på søndag, så er store deler av laget til Liverpool utenlandske spillere som nok skjønner hvor stor kamp dette er, men dem mangler de viktige følelsene som ofte får dem til å “hate” sin rival. Hos Manchester United er størsteparten av troppen britiske spillere samt “homegrown” som vet hva dette betyr. For vår del så er det bare kjenne på den følelsen det ville gitt oss hvis f.eks vår egen “mancunien” Marcus Rashford hadde senket Liverpool igjen på søndag!

Gary Neville er jo kjent for dette berømte sitatet:

“I can’t stand Liverpool, I can’t stand Liverpool people, I can’t stand anything to do with them

Uansett så er det slike kamper vi supportere lever for som supportere, kampen som ses etter umiddelbart når terminlisten slippes før hver sesong..

For meg er dette det største “hatoppgjøret”, jeg liker hverken Liverpool som klubb, spillerne eller det å diskutere fotball med en Liverpool- supporter, det gjør jeg sjeldent, flesteparten av dem er så langt unna virkeligheten som det er mulig å komme, (sett bortifra sesongen i fjor og i år, hvor dem faktisk har vært gode). Til det er man for langt unna hverandre i forhold til hva som er eller har vært hverdagen de siste 30 årene i engelsk fotball.

For min egen del hater jeg ingen spillere eller noen fotballag, det å hate betyr bare at man tenker på dem… Men å mislike noe eller noen er noe helt annet  🙂

Uansett så er det de to mestvinnende klubbene i England som møtes og det legger ikke akkurat en demper på oppgjøret.

For store deler av fansen er det ingen tvil, inkludert for undertegnede: Årets verste kamp er på Anfield mellom United og Pool, samt den samme kampen med størst press på når det gjelder å vinne, er for meg uten tvil Manchester United vs Liverpool på Old Trafford!

 

# Let`sSmashThemOnSunday!

 

4 kommentarer

Siste innlegg