Et helt nødvendig generasjonsskifte

Bildet er lånt fra Google

Det er mange som spør meg om hva jeg synes som tingenes tilstand i Manchester United, så jeg tenkte jeg skulle dele noen tanker så vi kan ha en saklig diskusjon rundt dette. Det er tøft å være supporter om dagen sier mange, personlig synes jeg ikke det er tøft, utfordrende i perioder er det lengste jeg kan strekke meg til. Her er uansett noen tanker fra meg 🙂

Ble rollene undervurdert?

Det som overrasker meg mest er at klubben ikke valgte en manager med samme tankesett vedrørende bruken av unge spillere, det å skape stjerner som Cantona, Keane osv. og det å ha en tydelig spillestil da Sir Alex skulle erstattes. Man Utd. har hatt en klar visjon rundt dette, så hvorfor dette ble lagt til side ved ulike managervalg vet jeg ikke, mest sannsynlig ble kraften Sir Alex hadde som mennesket og manager undervurdert. Det høres kanskje rart ut for mange at en mektig mann som Sir Alex kunne bli undervurdert, men det jeg mener er at mange trudde nok at det fundamentet han hadde lagt ned i klubben ville stå i evig tid. Jeg har truffet en del mennesker og alle sier det samme: Sir Alex hvilte aldri på laurbærene og må være en av historiens største vinnerskaller. For meg virker det som at når han dro fulgte visjonen med han, i tillegg forlot David Gill United samtidig og her hadde man en unik manager og en unik CEO som hadde ett unikt samarbeid seg imellom. Begge to dro klubben i samme retning med ett felles mål: Manchester United skulle være det beste laget i fortiden, nåtiden og fremtiden. For meg finnes det ingen grunn til og tro noe annet enn at dette ble kraftig undervurdert da disse dro.

Undertegnede med den tidligere CEO David Gill, bildet er tatt fra en veldedighetsmiddag på Old Trafford i 2019

Hva nå?

Dessverre begynner siste ligamesterskap i 2013 å bli en stund siden, United har vel heller ikke vært en tittelutfordrer siden. Etter Moyes og van Gaal forlot postene sine, og under Jose` Mourinho var jeg helt sikker på at vi skulle vinne ligaen igjen, dessverre tok jeg feil, men jeg står ved at hadde Jose` fått bygd et Jose` lag hadde United vunnet Premier League på hans måte, ser man tilbake på disse tre årene med portugiseren så er det en ting jeg tar med meg fra dette: 2.plassen i 2017/18 sesongen, en sesong som en av verdens beste og meritterte trenere beskrev som hans beste prestasjon i karrieren, folk lo av han etter den uttalelsen, jeg spør: Ler det samme menneskene enda? Neppe, Jose` er en av de smarteste managerene og jeg vil tippe at han så akkurat hvilken tilstand vår elskede klubb var i og som mange dessverre ikke klarte å se.

For meg et helt nødvendig generasjonskifte…

Hvem som er klubbens manager spiller ingen rolle for meg, her må visjonen til klubbens manager stemme overens med klubbens visjoner. Manchester United er en stolt klubb med stolte tradisjoner og det som har gjort klubben til dette mener jeg er den evigvarende sulten på å være best, tenke langsiktig og aldri leve på hva man har utrettet. Nå er Ole Gunnar Solskjær manager og det har jeg ingen problemer med. Det er gjort klare endringer i infrastrukturen innad i klubben, man har ett større fokus på ungdommene igjen og man henter spillere som kan være her over tid. En av tingene jeg er mest stolt over er talentutviklingen og bruken av spillere som Garner, Gomes, Chong, Williams og Greenwood og debutanter som blant annet Laird, Mellor, Bernard og Levitt. Her kan man legge ved to egenutviklede spiller ved navn Marcus Rashford og Scott McTominay, de har virkelig blitt klassespillere.

Spillere som Valencia, Fellaini, Sanchez, Lukaku, Herrera og Smalling har forlatt klubben og Young er muligens på vei til Inter, men dette var spillere som nærmet seg slutten av karrieren, ville videre eller ikke passet inn i Manchester United, og her vil flere garantert følge etter. Man kan jo ikke selge 10-12 spillere med en gang, man rekker jo ikke å hente inn reelle erstattere i samme tempo. Klubben har nå omsider( seks år for sent i mine øyne ) satt igang med et generasjonskifte som er helt nødvendig og dette vil ta tid, men gi klubben t.o.m sommervinduet så skal du nok se at ganske mye er gjort. Vi har alle tynnslitte nerver og tålmodigheten vi trenger i perioder er det kun kinesiske shaolin munker som mestrer omtrent, men ikke glem at Manchester United har hatt en 7,4,5,6,2 og en 6.plass siden 2013 som plassering i Premier League så ikke legg all skylden på Ole Gunnar Solskjær.

I mine øyne må klubben ha en definert visjon som skal være skrevet i stein og da må man hente en manager som står for det samme, det tror jeg Ole er, selv om han kanskje gjorde det litt vanskeligere for seg selv ved å selge for mange spillere uten og ha tilsvarende erstattere klarer, pluss nye spillere som skulle ta klubben videre.

Jeg vil legge ved her at jeg synes man burde slutte og si: se på Liverpool eller City for Klopp kom i 2015 og har fått masse tid og Pep ble nummer fire i Premier League i sin første sesong og har brukt ca  7 milliarder på spillerkjøp. For begge har både tid og penger verdt en avgjørende faktor, så hvorfor skal ikke OGS få mer enn en sesong før #OleUt?

Darren Fletcher med sine 13 sesonger og over 300 kamper for klubben sa nylig dette:

Ole Gunnar Solskjær kunne vært egoistisk og hentet spillere som kunne vært en kortsiktig løsning, men han ønsket det beste for Manchester United og har valgt en krevende vei. Han fortjener respekt for det

Undertegnede med Darren Fletcher før kamp på Old Trafford

 

Nå er det bare å krysse fingrene for ett eller to januar- kjøp så har jeg full tillit til at resten kommer til sommeren

 

God helg 🙂

 

 

 

 

 

0 kommentarer

Siste innlegg