Ett intervju med Alexander Jensen

Alexander Jensen er 34 år og har spilt for Deaf Manchester United, han er født i Drammen og oppvokst i Rødtangen på Hurumlandet. Han er i dag aktiv fotballspiller for Charlton hvor han representere deres lag for døve. Alexander har spilt for andre klubber som Derby, Oslo Døves, IK Surd og POK Athens. Han deltok i Deaf Champions League for første gang i 2012 og han var med på en 6. plass for Charlton nå i 2019. Han var også med på og ta en 3.plass i Champions League med POK Athens samt at han var med å vinne den greske cupen med samme klubb i 2016.

Til informasjon så gjennomføres intervjuet med tolk.

Du har vært aktiv fotballspiller siden 7 års alderen hvor du startet å spille med andre hørende, hvordan var den opplevelsen som døv?

Det var veldig vanskelig, jeg var jo døv og fikk ikke med meg ting som ble sagt når det gjaldt å se ting på banen rundt meg. Taktikk og spillestil måtte jeg få med meg på en annen måte, jeg ble ekstrem god på observasjon etter hvert. Min mor var alltid med meg som tolk på trening, kamper osv, utfordringen min var jo “bare” at jeg ikke fikk med meg ting som ble sagt, men min mor gjorde en fantastisk jobb. Det fungerte bedre og bedre etter hvert som tiden gikk og jeg lærte etterhvert hvordan jeg skulle forholde meg til de ulike lagkameratene mine under kamp og trening. Det var f.eks ikke så lett å få med seg når dommerne blåste i fløyten eller hvis noen ropte på meg, men klart når man er døv så blir f.eks sidesynet mye sterkere og instinktet skarpere så etterhvert som tiden gikk ble det bare enklere å spille med hørende.

Fotball handler mye om instinkt og bevegelse, føler du at du er mer konsentrert på banen da man kanskje ikke alltid “rekker” å kommunisere?

Ja, uten tvil, det å spille med hørende i starten styrket meg veldig som døv fotballspiller. Det var en veldig tøff start som jeg nevnte, men jeg ble eldre og fikk flere kamper under beltet så man kan trygt si at jeg hele tiden var i utvikling både som mennesket og fotballspiller. Det var litt som når jeg gikk på døveskolen, det er forskjell på hvor mye man hører som døv, men jeg hørte nesten ingenting og hvis f.eks noen snakket bak meg fikk jeg ikke med meg noenting. Man kan vel si at som døv fotballspiller er uten tvil det å spille på vingen/kanten mest strategisk med tanke på observasjon. Hvis jeg spilte spiss bøy det på andre problemer igjen, men tiden gjør oss alle klokere. Når dommeren blåste i fløyta og jeg da ikke hørte det observerte jeg adferden til både motstandere og lagkamerater.

Ditt England`s eventyr startet hos Derby da klubben oppdaget deg under en turnering i Holland, hvordan var det å bli oppdaget på denne måten?

Det var helt “amazing” og meget spennende, her drar man på en stor internasjonal cup i Holland for å spille for mitt daværende svenske lag, og så blir jeg oppdaget… Det var en drøm som gikk i oppfyllelse. Det å bli fotballspiller var noe jeg virkelig ville satse på og noe jeg hadde drømt om som liten gutt. Det var en stor omveltning for meg som døv fotballspiller når man skulle spille i utlandet så jeg gikk noen runder i tenkeboksen før jeg signerte for Derby på lån i førsteomgang. Det var virkelig en stor overgang både for meg som spiller og mennesket, men jeg vokste veldig som døv fotballspiller under min periode hos Derby og man kan trygt si at det var en barndomsdrøm som gikk i oppfyllelse for meg.

Du var på lån hos den engelske klubben Derby da det øynet seg en mulighet for deg til å spille for Deaf Manchester United, kan du beskrive den følelsen da du forstod at du var på vei til favoritt klubben din Manchester United?

Det var vel etter en kamp for Derby hvor vi var ute å spiste hvor det kom en bort til meg og fortalte at døvelaget til United var interessert, jeg ble mildt sagt både sjokkert og overasket. Det første jeg gjorde var jo å sjekke opp om dette stemte og det gjorde det. Jeg var både sjokkert og glad:) Videre fikk jeg en e-mail fra klubben så kommunikasjonen kom raskt i gang. På Deaf Manchester United var ikke alle døve, vi var hørselshemmet på ulike nivåer. Klubben ønsket meg først over på prøvespill så jeg reiste over og fikk kontrakt etter vellykket prøvespill, det som var litt morsomt var at United først ville signere meg for 2 år, men jeg ville ta ett år av gangen så jeg signerte for 1 år først for og se hvordan det gikk. Nivået var tøft og man utviklet seg virkelig i en så stor klubb og her var det jo også flere som spilte for døvelandslaget. Signere for Manchester United får man frysninger av på en veldig god måte. Det var virkelig en stor opplevelse det og ikke bare signere for favorittklubben sin, men også for Manchester United.

Som United- spiller spilte dere hjemmekampene på det gamle og legendariske treningsfeltet The Cliff, hvordan føltes det å spille kamper der?

Det var en sann glede, bare det å sette sine føtter innenfor porten der fikk man gåsehud av. Det var rart, jeg Alexander fra lille Rødtangen i Hurum fikk æren av både det å trene og spille kamper på dette legendarisk treningsanlegget hvor mange virkelige store fotballspillere og trenere har vært.

Bildet er tatt inne på The Cliff

Bildet av Alexander inne på The Cliff

 

Det blir en del reising da du bor både i London og Hurum samt at du er en del i Sverige da dine barn bor der, det kan fort bli en travel hverdag med så mye reising, hvordan kombinerer du dette?

Først og fremst handler det om å ha ett godt samarbeid med min eks- samboer som er mor til mine to barn, og ikke minst med klubbene jeg spilte for i utlandet, her måtte det nøye og god planlegging til. Når vi skulle planlegge noe la vi kun en plan for en måned av gangen. Man kan vel si at kommunikasjon og samarbeid er to viktige nøkkelord. Dette er jo også grunnen til at jeg ønsket korte kontrakter for de klubbene jeg skulle spiller for, f.eks tilfelle noen skulle skje som tilsa at jeg måtte flytte hjem.

Manchester United er en ære å spiller for, har du ett spesielt øyeblikk eller hva er ditt beste minne fra tiden som United spiller?

Det var ett ærefullt øyeblikk da jeg trakk drakten over hodet for første gang, jeg er jo United supporter fra barndommen og hadde sett klubben mye på tv. Jeg trudde aldri jeg skulle spille for Manchester United, ett virkelig stort øyeblikk for meg som person. Bare det å spille for Deaf Manchester United var ett stort øyeblikk hele perioden jeg var der så jeg vil trekke frem hele mitt opphold i United som mitt beste øyeblikk i klubben.

Du spiller som vi har snakket om for London klubben Charlton i dag, hvordan gikk det i serien med dere?

Det gikk bra, vi endte på 6. plass og for en klubb som Charlton var både spillerne og klubben meget fornøyd. Man kan trygt si at man la ned en solid innsats for å klare denne plasseringen.

Champions League er en fantastisk turnering for alle som elsker fotball, hvordan er det og delta der som spiller?

Som du selv sier er jo Champions League en fantastisk turnering, den hellige gral av turneringer man kan delta på som fotballspiller. Det var virkelig en stor opplevelse og man fikk virkelig testet sine ferdigheter som fotballspiller i en slik turnering. Det var knalltøft, men samtidig så ønsker man jo og teste seg mot de beste som fotballspiller, rett og slett en stor opplevelse.

Du er Manchester United supporter fra barndommen av, hva var det som tiltrakk deg ved klubben?

Da jeg var liten skulle jeg se en kamp mellom Manchester United og Liverpool, United vant kampen og som liten var det veldig gøy og fascinerende å se hvordan United slo dem. I tillegg likte jeg draktene United hadde i 1992/93 samt at United hadde en knalltøff logo, så man kan vel si at det var en kombinasjon av disse tre elementene som gjorde at jeg ble Manchester United supporter. Noter her at min mor er Liverpool supporter så det har blitt noen diskusjoner opp igjennom.

Sesongen som United har lagt bak seg bestod av mange oppturer, men dessverre også mange nedturer. Hva slags forventninger til Manchester United har du kommende sesong?

Det vi har foran oss nå er meget spennende, det blir Ole Gunnar Solskjær sin første sesong hvor han er med fra starten av sesongen og han får satt sitt preg på laget, jeg håper og tror det vil fungere bedre for jeg har virkelig troen på laget. Det bør vel komme inn to spiller til som kan forsterke både startoppstillingen og hele spillerstallen for at United skal kjempe om Premier League gullet. Jeg krysser fingrene for laget, jeg vet at dem kan og klubben trenger virkelig stabilitet både kommende sesong og over tid. United kan som klubb bare bli bedre og bedre og det håper jeg virkelig at skjer.

Alexander overasket meg med en signert personlig gave, en treningsoverdel han fikk utlevert på sin siste dag i Manchester United 

 

Du har jo spilt Deaf Champions Leage for flere klubber, hva er din beste plassering i denne turneringen og hvem spilte du for da?

Min beste plassering i Champions League var da jeg tok en 3.plass med POK Athens i Hellas, det var en helt “crazy” opplevelse, jeg vant også den greske cupen i 2016 hvor jeg scoret ett mål og hadde en assist i finalen. Man kan vel si at oppholdet i Hellas inneholdt store øyeblikk i min karriere.

Du har spilt i Norge, Sverige, Hellas og England, hva er ditt beste minne/erfaring så langt fra disse landene?

Det var krevende i perioder når man tenker på den generelle livssituasjonen man skal leve i, som ulike kulturer osv. Klart det var jo enklest å leve og bo i England som bare er helt fantastisk og jeg har lært utrolig mye, men man ble en erfaring rikere på mange områder for hvert sted man bodde. Mange tror at døvespråket er likt over hele verden og det er det overhodet ikke, forskjellig land har vært sitt døvespråk. En liten fun-fact som mange kanskje ikke vet om er at det t.o.m finnes dialekter på døvespråk.

Det å være fotballspiller kan være krevende nok på mange måter, hva synes du er den største utfordringen som hørselshemmet fotballspiller?

Største utfordringen er først og fremst kommunikasjon hvor man bruker øynene mye, mister jeg kontakten med mine medspillere mister jeg jo kontrollen, så man må være 100% fokusert hele tiden, og det er mentalt krevende i perioder. Sidesynet er en sans som døve utvikler mye sterkere enn hørende og som hjelper meg som døv fotballspiller. Tidligere ble folk overasket over at jeg kunne spille fotball, men da svarte jeg bare på døvespråk med humor at fotball spilles med beina og ikke ørene.. Hehe ..

Som du vet elsker jeg alt ved Manchester United så jeg må jo så klart spørre, hvor stolt var du trakk den berømte Manchester United trøya over hodet for første gang?

Min første kamp vil jeg aldri glemme, aldri.. Det og ta på denne magiske trøyen var en drøm som ble virkelighet, fortsatt klyper jeg meg selv litt i armen for og minne meg selv på hva jeg har opplevd som Manchester United spiller. Da jeg var en liten gutt fortalte jeg hele min familie at en dag skulle jeg spille for Manchester United, så etter min ankomst til Manchester var det en stolt person familien fikk bilde av iført en United drakt med Manchester United sine trenere. Man kan si at jeg satt meg ett tidlig mål, men selv om jeg er døv så nådde jeg min drøm og det er jeg evig stolt av. Følg alltid dine drømmer uansett hva.

 

Bildet er tatt fra kantina på The Cliff

Bildet er fra en treningsøkt

 

United som klubb går igjennom en stor omveltning om dagen, hvilken to spillere ville du hentet inn om du var klubbens manager?

Lucas Hernandez er en venstreback jeg alltid har hatt sansen for som jeg kunne tenke meg å se iført den berømte United drakten. Jeg kunne også tenke meg Harry Maguire, men Manchester United trenger ytterligere forsterkninger. Jeg tenker at midtstopper og midtbane er der United bør forsterke seg først og fremst for å ta ytterligere steg som klubb.

Til slutt, hva er ditt tabelltips for Manchester United for kommende sesong?

Jeg har alltid troen på Premier League gull uansett hva, men la oss si det på denne måten: “Svarer jeg med hjertet vinner United ligaen og svarer jeg med hodet blir United nummer tre i den kommende sesongen”.

 

Tusen takk til deg Alexander, det har vært meget interessant å treffe deg  🙂

 

 

3 kommentarer
    1. Alexander er et bevis på at en skal følge drømmene sine, uansett handikap! Helt fantastisk hva denne mannen har klart! Jeg er en utrolig stolt mor.
      Tusen takk for at dere tok dere tid til dette og takk for en hyggelig dag på Hurumlandet.
      Varm hilsen fra Christin

Siste innlegg