Fellow Reds

Her er Stig utenfor Tommy Taylor sitt hus, en Busby Babe som dessverre mistet livet i den tragiske Munchen ulykken i 1958 kun 26 år gammel.

 

Navn: Stig Liøkel

Alder: 48

Bosted: Orkanger

 

Noen ting kan bare ikke forklares selv om det er naturlig, men hvordan ble du Manchester United supporter?

Ble Manchester United supporter pga. en onkel av meg var supporter og sendte sin kjærlighet til klubben videre til meg.

Hvor lenge har Manchester United vært klubben i ditt hjertet?

Ble Manchester United supporter på midten av 1970-tallet.

Personlig er Eric Cantona min favorittspiller hos Man Utd, hvem er din favorittspiller og hvorfor nettopp han?

Steve Coppell: Min første helt. Dette var da Manchester United var Manchester United. Offensiv fotball med to rene offensive vinger med Coppell og Gordon Hill. Coppell spilte på samme posisjon som meg, og ble dermed den jeg fulgte nøye og ble min helt, så enkelt var det når man var små…
Lee Sharpe: Jeg banner sikkert i kjerka nå, men jeg likte Sharpe bedre enn Ryan Giggs da de slo igjennom. De var helt forskjellige både i spillestil og ikke minst som karakterer. Giggs var stille, beskjeden, jublet nesten ikke når han scoret, kjedelig type rett og slett.
Sharpe stikk motsatt. Smilte og lo, sjarmerende, fant på deilige ting når han scorte. En skikkelig koselig hurragutt som passet perfekt inn i mitt Manchester United.
David Beckham: Unggutt fra eget akademi, United-supporter, gullfoten som traff alt han siktet på. Hadde alt. Sjarm, publikumstekke, innsatsvilje og det helt spesielle når det trengtes.
Eric Cantona: Hva skal man si om vår franske kunstner. Jeg hatet når United kjøpte Cantona. Fra drittklubben Leeds som snøt oss for ligagullet sesongen før, hvem var Leeds største klyse? Jo, Eric Cantona. Jeg forbannet Ferguson. Vi trengte en goalgetter og det var selvfølgelig David Hirst vi burde kjøpt, mente jeg da….Men måten han tok klubben med storm sier det meste. Med kragen opp og verdens deiligste arrogante stil som passet inn i Uniteds “not arrogant, just better” stil. Han ble den katalysatoren vi trengte. Best på banen og best utenfor. Mancrush på Cantona etter å ha besøkt The Cliff. Det regnet som alltid i Manchester. Spillerne tok noen bilder og skrev noen autografer før de løp inn i regnet, men ikke The King. Han sto og tok bilde og skrev autografer til alle ble fornøyde. Det hjalp ikke at Bryan Robson prøvde å fortelle han at spillemøtet hadde startet. Ingen over, ingen ved siden.

Klubben i våre hjerter har skapt mange uforglemmelige minner, hva er ditt beste øyeblikk som United- supporter?

Mitt beste øyeblikk som United-supporter er min debut på Old Trafford, Premier League gullet i 1993 og Champions League finalen i 1999.

Ett mål er ikke alltid bare ett mål, hvilket mål i din tid som supporter husker du best?

Mitt favoritt-mål som supporter må selvsagt være Solskjær sitt seiersmål i finalen i 1999, men jeg må også nevne de to sene målene av Steve Bruce mot Sheffield Wednesday i 1993 som jeg opplevde live på Old Trafford.

Drømmenes teater er fylt av mange magiske kvelder, hva er ditt beste minne fra Old Trafford?

Var på tur med supporterklubben i påsken 1993 og kjempet om vårt første ligagull på 26 år. Så nært, men dog så fjernt. Aston Villa hadde tatt ett poeng litt tidligere på dagen. Sheffield Wednesday hadde scoret på straffe. Aston Villa lå an til å øke forspranget sitt med ett poeng til. United skapte lite før Steve Bruce utlignet med et hodestøt fra corner like før slutt. Da ble det i hvert fall status quo på tabellen. Men i det 96. minutt trodde plutselig Gary Pallister at han var Pele da han fikk ballen på kanten, la inn foran mål, ballen forandret litt retning og i slow motion så vi Bruce komme løpende og stange inn 2-1. Det ble helt stille på Old Trafford i noen tusendels sekund før alt ble et virvar av jubel, glede, aufori og utmattelse. Vi på tribunen var nok like slitne og svette som spillerne etter kampen. Da vi møttes på bussen etter kampen og diskuterte var vi alle sammen enige om at dette ville gå veien og seriegullet ville komme hjem til Old Trafford, vi bare visste det…. Michael Owens 4-3 scoring mot City var også fantastisk å få oppleve live samt Berbatovs hat-trick mot Liverpool vil også alltid huskes.

United har hatt mange store spillere gjennom tiden, hvem er den beste United- spilleren i klubbens historie i dine øyne?

Å velge en spiller er nesten umulig, men må velge en jeg har sett selv og da må det bli Eric Cantona.

Hvis det er en kamp i klubbens historie du skulle ønske du kunne oppleve, hvilken ville du ha valgt da ?

Skulle gjerne opplevd serievinner cup finalen mot Benfica i 1968. Sett den på dårlig sort/hvitt opptak på video, men skulle gjerne sett den live. Herlig kamp med fantastiske fotballspillere på begge lag.

Som supporter opplever man mye på godt og vondt, hva er din største skuffelse som United supporter:

Største skuffelse som supporter må være inntoget til Glazer familien og dagen da Sir Alex ga seg, hvem trodde han noen gang kom til å gi seg….

Hva er ditt verste minne som United supporter?

Mitt verste minne er siste serieomgangen i 1995- sesongen og det samme igjen i 2012. I 1995 fikk vi hjelp av Liverpool som slo Blackburn, mens United med en sjansesløsende Andy Cole ikke gjorde jobben sin. Miklosko sto en fantastisk kamp i West Ham målet den dagen…

Det finnes mange forskjellige typer supportere, hvordan vil din familie beskrive deg som supporter med tre ord?

Ivrig, pessimistisk og ekstatisk

Her på Unitedtim deler jeg ting fra min hverdag som United- supporter, turer til Manchester, events jeg deltar på, konkurranser, intervjuer med supportere- og tidligere United spillere, har du noen ønsker om å se andre ting i tillegg?

Jeg synes du gjør en fantastisk jobb Tim. Jeg følger deg her, på Instagram, Snapchat og Youtube. Du imponerer med din kjærlighet til klubben og jeg elsker intervjuene dine, fortsett som du gjør. Du er en inspirasjon for meg.

Du er klubbens manager for en dag, hvilken grep tar du umiddelbart?

En dag som manager ville jeg hatt en åpen treningsøkt og invitert skolebarn til Carrington. Vi må bevise for alle at disse superstjernene på United er fine, hardtarbeidende gutter. Vi må også få alle unge til å støtte Manchester United i tunge tider som klubben er igjennom nå.

Til slutt, hvilken spiller er din drømmesignering for Manchester United?

Min drømmesignering er Eriksen og/eller Sancho.

Tusen takk til deg Stig, spennende å høre din historie:)
10 kommentarer
    1. Kul läsning, alltid roligt att läsa andras upplevelse om ens lag, som man har i ens hjärta!

    2. Flott reportasje 🙂

      Da var jeg og Stig på samme tur i påsken 93 😉
      En opplevelse å være med på vendepunktet 🙂

      1. Hei,
        Takk for det 🙂 Det er så artig å høre fra folk som dere som har opplevd mer av de “gamle” dagene. Herlig 🙂

    3. Bra intervju! fortsett den gode jobbinga Tim:) snart er du på topp 10 i Norge👏🏻 Det er imponerende, håper mange unge følger i dine fotspor og blir en like fantastisk supporter som du!

    4. Veldig artig med presentasjon av andre supportere. Håper det kan bli en fast greie, Tim:)

Siste innlegg