Fellow Reds

 

Manchester United er en stor familie, derfor er det morsomt å kunne bli kjent med «Fellow Reds» samt at jeg ønsker å komme nærmere på leserne mine her på Unitedtim, jeg har derfor satt i gang en spalte hvor jeg intervjuer andre United- supportere der ute ca 2 ganger pr måned. Har du et ønske om å delta i denne spalten på «Unitedtim» send meg en melding på messenger 😊.

 

Navn: Henrik Andreas Pedersen

Alder: 22

Bosted: Møkland i Bø, Vesterålen

 

Noen ting kan bare ikke forklares selv om det er naturlig, men hvordan ble du Manchester United supporter?
Veldig godt spørsmål først og fremst. Grunnen til at jeg ble til Manchester United fan var da jeg ble kjent med historien til klubben, hvordan de ble til verdens største klubb, hva de står for og ikke minst de spillerne de har hatt, og folk som har vært en del av klubbens historie.
Jeg har forresten også en pappa som er Ihuga United- fan, men for min del var ikke det avgjørelsen til at jeg ble fan av de Røde Djevlene. Å kunne følge med på det laget som jeg elsker, sammen med min pappa, er noe som bestandig betyr veldig mye. Det er alltid en fin opplevelse, uansett hvordan det går med laget. Verdifullt.

Hvor lenge har Manchester United vært klubben i ditt hjertet?
Jeg ble født den 23 desember i 1996, men det var ikke før i 2000/2001 jeg kjente litt på den interessen for fotballen. Da denne sporten facinerte meg, og ble mer og mer interessant å følge med på i løpet av den tiden, så var Manchester United det laget som klarte å fange meg.
At en klubb klarer å «fange» deg ganske fort i barndommen, og at du føler at du må bare lære deg mer om klubbens historie, så føles det ut som at man har hatt et United-hjerte helt siden man ble født.

Personlig er Eric Cantona min favorittspiller hos Man Utd, hvem er din favorittspiller og hvorfor nettopp han?
For meg er det mannen med 559 kamper og 253 mål for Manchester United, Wayne Rooney.
Det å få sett en slik spiller i min tid, og fått opplevd alt det han har levert for klubben er noe som faktisk har betydd veldig mye for min del. Både som en ihuga United-fan og som person.
Da jeg for eksempel spilte fotball i barndommen, for et lag som heter Sortland IL, brukte jeg faktisk Wayne Rooney som inspirasjon, og det var noe som bare fortsatte videre. Den dag i dag ser jeg opp til han.

Klubben i våre hjerter har skapt mange uforglemmelige minner, hva er ditt beste øyeblikk som United supporter?

Her er faktisk listen veldig lang hos meg, men det er en ting som har vært noe helt spesielt. For meg så var dette et øyeblikk der jeg måtte felle mye tårer, og som jeg lett kan se tilbake til. Det jeg snakker om er da Sir Alex Ferguson kom tilbake til Old Trafford etter han var igjennom kanskje den tøffeste kampen personlig, hjerneblødning.
Alle sto sammen, ikke bare vi United-fans, men også fans fra andre lag, var bekymret og krysset fingrene for at det skulle gå bra med skotten. Det at den mannen kom tilbake etter å ha blitt frisk, også for å se sitt kjære lag, der alle applauderte han. Det har vært noe av det mest rørende og emosjonelle jeg har sett som United supporter.

Ett mål er ikke alltid bare ett mål, hvilket mål i din tid som supporter husker du best?

Det har uten tvil vært mange sjuke og uforglemmelige mål. Det er mange som jeg har elsket, men om det er et mål som jeg sent vil glemme, og noe som var spesielt, er brassesparket til Wayne Rooney mot Man City. Det å se forbilde mitt score ett slikt mål mot erkerivalen på Theatre of Dreams + gjøre den ikoniske feiringen etter dette, det var virkelig stort å se på.

Drømmenes teater er fylt av mange magiske kvelder, hva er ditt beste minne fra Old Trafford?

Huff, veldig, veldig godt spørsmål.  Det har vært så mange syke, og elleville magiske kvelder på drømmenes teater, fra den ene prestasjonen og til den andre, sjuke opptredener og mål fra spillere.
Det minne som spesielt sitter inne hos meg, og som jeg sent vil glemme, er kampen mot Arsenal i 2011 der vi vant 8-2. Her på denne tiden var det spillere som rett og slett blødde for drakten, ga blanke i hvem de møtte, fortsatte å gjøre det verre for motstanderen, gi absolutt alt for klubben og ikke minst at man brydde seg om å spille med klubbemblemet på brystet.

United har hatt mange store spillere gjennom tiden, hvem er den beste United spilleren i klubbens historie i dine øyne?

Ja, nå ble det bare mer og mer vanskeligere (haha). Nå har jeg både fått hørt om klubbkarrieren til spillere som blant annet: George Best, Sir Bobby Charlton, Roy Keane, Bryan Robson, Kongen selv Eric Cantona, Bryan Robson etc.
Jeg fikk oppleve en del av Ryan Giggs, og David Beckham, og jeg vet hvor unike og fantastiske de også har vært for klubben.
Pappaen min har fortalt meg spesielt mye om tiden med Eric Cantona, der United gjorde ett mye bedre kjøp enn det Leeds gjorde ett salg. Da beviser det hvor gigantisk, smart og fantastisk spiller han var for De Røde Djevlene, men for meg personlig faller stemmen min på Wayne Rooney.
Ja, han er forbilde mitt, men jeg kunne ha ramset så utrolig mye til hvorfor jeg akkurat mener det.

Hvis det er en kamp i klubbens historie du skulle ønske du kunne oppleve, hvilken ville du ha valgt da ?

Da må det nok være Champions League finalen mot Bayern München i 1999. Har sett mange videoer fra den kampen, for en fantastisk og uforglemmelig opplevelse det ville ha vært å fått med seg.

Som supporter opplever man mye på godt og vondt, hva er din største skuffelse som United supporter?

Min største skuffelse er kanskje hvordan David Moyes endret filosofien til klubben, kastet ut noen av de som var under Sir Alex Ferguson, og begynte å gå etter sine egne premisser som var ødeleggende, da han kom inn som United-manager.
I utgangspunktet hadde jeg troen på ham, siden han hadde enorm managererfaring fra Everton, og gjorde en flott jobb for dem.
Da han begynte å kaste noen av Ferguson’s tidlige kolleger, og tok med seg halve stabben fra Everton, begynte skepsisen å stige hos meg. Fellaini var den eneste spilleren han hentet, lagspillet og prestasjonen hos enkelte spillere begynte å dabbe.

Hva er ditt verste minne som United supporter?

Det aller verste minnet var årstallet 2012.  Vi hadde sjansen til å vinne og bli ligamestere, det så lyst ut, men så var det Aguero… og når jeg ser den hendelsen med Joey Barton da han begynte med sin velkjente oppførsel på banen da, er den dag i dag, ennå irriterende å se.

Det finnes mange forskjellige typer supportere, hvordan vil din familie beskrive deg som supporter med tre ord?

Ivrig, engasjert, og følelsesladd.

Her på Unitedtim deler jeg ting fra min hverdag som United supporter, turer til Manchester, events jeg deltar på, konkurranser, intervjuer med supportere- og tidligere United spillere,  har du noen ønsker om å se andre ting i tillegg?

For å være helt ærlig så er jeg superfornøyd med alt du legger ut. Jeg har aldri brukt tid på å lese noe som helst blogg før, men det var før jeg hørte om denne fantastiske bloggen.
Her ser vi både mye kjærlighet i det du skriver om klubben, måten du formidler ting på, viser fram ekte følelser, og gi oss lesestoff som alltid er interessant, og verdt å bruke tiden på. Det er rett og slett bare stas å stikke innom for å lese det du legger ut der.
Ønsker deg alt det beste framover med bloggen, og lykke til med framtidige innlegg.

Til slutt, hvilken plass ender Manchester United på sesongen 2019/20 ?        

Jeg håper selvfølgelig på en 1.plass, men nå er vi under en «prosess», der ting skal forbedres. Stallen skal skjerpes, vi vil ha inn spillere som skal/vil ønske å gi alt for klubben, unge og sultne spillere. Dette tror jeg OGS og resten av trenerstabben kan få til.
Så, jeg har på en følelse at vi kommer på 3-plass i år.

 

Tusen takk til deg Henrik for at du stilte opp  🙂

2 kommentarer
    1. Kjempe morsomt å lese om andre United fans🙂 Gode spørsmål og flotte svar. Ser fram til flere intervjuer som dette🙂

Siste innlegg