Fellow Reds

 

Navn: Tommy Sjölund

Alder: Fyllde 64 28 september 2019

Bosted: Bor ute på landet ca 20 km norr om Örnsköldsvik, cirka 80km söder om Umeå

Noen ting kan bare ikke forklares selv om det er naturlig, men hvordan ble du Manchester United supporter:

Jag hade en kompis vars pappa höll på Manchester United, tyckte att namnet verkade bra, fick också höra om historien om hur de tappade nästan ett helt lag och då fanns ju ännu en anledning att hålla på dem. Fanns ju inget internet på den tiden, där man kunde få reda på hur mycket som helst om alla lag.

Hvor lenge har Manchester United vært klubben i ditt hjertet?

Från 1963 så har jag varit Manchester United supporter alltså från 8 års ålder. Har ju varit några tuffa år tidigare också, men har aldrig släppt tron på mitt lag.

Personlig er Eric Cantona min favorittspiller hos Man Utd, hvem er din favorittspiller og hvorfor nettopp han?

Har ju haft några under åren, George Best på sin tid. Eric Cantona med hans imponerande sätt att visa ungdomarna att man måste träna, när han fick de unga spelarna att stanna kvar efter träningarna. (En lite historia är att när min nuvarande sambo väntade barn 2000, så hade jag fått lov att om det skulle bli en kille, så skulle han få heta Nils, Jacob, Cantona. När barnet kom fram var det första jag sa var att det blev ingen Cantona, det blev en Frida och det blev jag nöjd med också.). Sedan gillade jag många andra spelare också, som Ronaldo, Giggs med flera, men den jag brukar säga är min favoritspelare är Eric Cantona

Klubben i våre hjerter har skapt mange uforglemmelige minner, hva er ditt beste øyeblikk som United supporter?

Det var när jag var på Camp Nou 1999, när nästan matchen var slut och vi låg under med 1-0 mot Bayern, när vi fick de 2 målen på övertid, den glädjen och detta firande vi hade på La Rambla på natten är något som jag ALDRIG kommer att glömma.

Ett mål er ikke alltid bare ett mål, hvilket mål i din tid som supporter husker du best:

Det måste bli Ole-Gunnars mål i finalen 1999, har varit många mål som har glatt, men bästa målgesten vid målfirande är Cantona, när han tittar runt, där min tolkning är “såg ni”!

Drømmenes teater er fylt av mange magiske kvelder, hva er ditt beste minne fra Old Trafford?

Det blev en förlust, men den innehöll så mycket, det var matchen mot Real Madrid, där Ronaldo gjorde sin första återkomst, när både motståndarnas fans och vi alla andra på Old Trafford ger honom en hyllning som fick min kropp att knottra sig. Sedan tog vi ledningen och spelade mycket bättre än Real Madrid, men så visar turkiske domaren ut NANI, jag trodde jag skulle få en hjärtinfarkt, jag blev så arg att min svåger sa att du måste lugna ned dig. Sedan Sir Alex som manade på publiken. Blev förlust och Ronaldo gjorde avgörandet målet för Real Madrid. Varje gång jag ser den turkiske domaren så känner jag pulsen ökar, han är en duktig domare, men då han visade ut Nani där tog han fel beslut, gult hade jag kunnat acceptera.

United har hatt mange store spillere gjennom tiden, hvem er den beste United- spilleren i klubbens historie i dine øyne?

Genom tiderna har vi ju George Best, Eric Cantona, Ryan Giggs och Wayne Rooney. Zlatan var ju en typ av spelare som Eric Cantona som visar dem runt omkring vad som krävs för att vinna matcher. Det är spelarnas karaktä att visa att träna för att kunna vinna och ställa krav på varandra. Eric Cantona får bli den spelare som jag har sett live av George Best såg jag aldrig live, men de andra som jag har nämnt har jag sett, så det får bli Eric, men för mig är laget det som jag håller på och är bestående.

Hvis det er en kamp i klubbens historie du skulle ønske du kunne oppleve, hvilken ville du ha valgt da ?

Skulle ha varit när Manchester United spelade final mot Benfica med George Best, Bobby Charlton med flera, det är en match jag skulle ha önskat att se på plats. Annars alla vinster mot Liverpool.

Som supporter opplever man mye på godt og vondt, hva er din største skuffelse som United supporter:

När vi åkte ur 1a ligan 1973/1974, men kom tillbaka året efter med en 3e plats, plus en FA cup final. Så när man har varit supporter så länge som jag så har man upplevt annat än alla segrar under Sir Alex. En kompis var Liverpool supporter och 1977 så satt vi och såg FA Cup finalen, Liverpool var favoriter, kompisen hade köpt 2 champagn flaskor för att fira, men Manchester vann med 2-1, när han ilsken gick efter matchen, sa jag ska du inte ta flaskorna med dig, då tyckte han jag kunde behålla dem, skulle ha låtit bli att dricka upp dem efter de öl vi hade druckit under matchen, blev ganska dragen, men segern var ju värt att fira och när champagnen är torr och gratis så får man inte hejda sig.

Hva er ditt verste minne som United supporter?

Måste vara när jag 2014 fick en propp i benet, eftersom jag har ”hatat” Liverpool, så hade jag sagt att en gång skulle jag fara dit för att se om dem har den stämningen som det pratas om, hade en kompis med mig, men på tågresan från Manchester till Liverpool så fick jag ont i knä, travade på ca 3 timmar, fruktansvärt ont, kunde knappt tänka kände inte att foten nuddade marken gick fram till en tjej som hade en väst som visade att hon var publikvärd, hamnade i ett läkarrum under läktaren, det blev ambulansfärd till Liverpools Universitets sjukhus. Dem opererade mig den lördagen, men de lyckades inte få bort proppen (det gick inte en enda bloddroppe ner till foten, FRUKTANSVÄRT ONT. Ny läkare tittade in på söndag morgon, han ville göra en magnetröntgen för att se hur det var. Han kom upp till rummet och ville prata med mig, han sa att han skulle operera och den som opererade på lördagen skulle vara assistent. Sedan sa han att han bara gav mig 1% chans att behålla benet. Så när jag vaknade efter den operationen så hade jag inte ont, men hade sagt till mig själv att jag skulle fråga om jag hade mitt vänstra ben kvar, svaret jag fick av den som var på uppvaket (samma kille som hade varit där på lördag också, som senare sökte upp mig via Facebook, vi träffades 1 år efter när jag var i Manchester igen för att se matcher). Han svarade Ditt ben är kvar och det är varmt också. Då rann tårarna ordentligt när jag tittade ner och benet var kvar. Dem hade skurit upp långa öppna sår för att inte musklerna skulle sprängas när blodet skulle rinna till. Frågade läkaren på ronden på morgonen efter, hur kunde jag få behålla benet, då pekade han med båda pekfingrarna rakt upp, han sa att de just hade bestämt att kapa, när någon kände puls nere vid foten. Mitt vänstra ben känns från knä och nedåt precis som när man har suttit med benet under sig och ska kliva upp, men jag har inte haft ont efter operationen, men att benet känns som en klump med droppfot, som fungerar ganska bra. Så jag fick inte se den matchen, inte heller söndagens match mot Chelsea slutade 1-1, Liverpool fick bara 0-0 den matchen jag skulle ha sett. Men som tur hade jag träffat en kille i Barcelona 1999 som jag hade haft kontakt med och träffat i Manchester han hämtade alla mina grejer på hotellet i Manchester och hälsade på mig 2 gånger under min nära 2 veckors vistelse på lasarettet i Liverpool, sedan blev det liggande flyg tillbaka till Sverige. Så det är väl det värsta minne som United supporter, att jag missade matchen men Sean O Neill han fick ta min VIP biljett tillsammans med min kompis. När jag var i Manchester senast så blev jag bjuden på Sean,s 50 års kalas som hölls på Revolution Manchester, Deansgate, där saknades det inget dricka det bars fram hela tiden, men jag trodde jag skulle bli full, men icke, gick hem på natten. Vad fick han, jo en Manchester United tröja med SEAN 50 bakpå. Han äger 2 fish and chips barer men inte inne i Manchester.

Det finnes mange forskjellige typer supportere, hvordan vil din familie beskrive deg som supporter med tre ord?

En 100% supporter, försöker planera allt runt omkring så jag inte missar någon match.

Her på Unitedtim deler jeg ting fra min hverdag som United- supporter, turer til Manchester, events jeg deltar på, konkurranser, intervjuer med supportere- og tidligere United spillere, har du noen ønsker om å se andre ting i tillegg?

Jag har ju alltid hoppats att man skulle få besöka träningsanläggningen, men frågade på en Old Trafford tur, fick svaret då att så länge Mourinho är boss så är det bara att glömma, men nu har vi ju en norrman, du kan väl fråga honom om du får en chans att träffa honom.

Du er klubbens manager for en dag, hvilken grep tar du umiddelbart?

Då skulle jag försöka få dem att spela ett snabbare spel, mer direktspel, precis som ungdomarna som får chansen gör, sedan spela mer framåt, inte ryggen mot motståndarens mål, mer djupledsspel. Träningarna med mycket boll.

Til slutt, hvilken spiller er din drømmesignering for Manchester United?

Har haft N´Golo Kanté sedan jag såg honom första gången i Leicester City FC, håller honom fortfarande som den spelare som jag skulle köpa.

 

Tusen takk til deg Tommy for at vi fikk høre din historie 🙂

0 kommentarer

Siste innlegg