Football, eh! Bloody hell!

At denne mannen fikk egen tribune på Old Trafford skulle bare mangle

Sir Alexander Chapman Ferguson, den største manageren har bursdag i dag. Tidenes største manager som har levd og verden vil aldri se en slik manager igjen, hans vinnerskalle og evne til å skape gull av gråstein kan man ikke jobbe seg til, en slik egenskap er medfødt. Jeg har vært på flere Q&A hvor tidligere United-spillere har beskrevet han som en som aldri hvilte på laurbærene mer enn maks ett døgn. Jeg husker da jeg snakket med Jesper Blomqvist i sommer om hvordan han opplevde 99` finalen. Han sa at for spillerne var det fest og en slags utladning etterpå, men for Sir Alex så var det rett på jobb etterpå. Skal man være best konstant må man alltid trene som man er nummer to selv om man er nummer en, akkurat denne tankegangen og sulten tror jeg gjorde Sir Alex til den unike manageren han var.

“Det første året jeg var proff og manageren kom inn i rommet så ble jeg helt stille og satt skolerett, hvis jeg gikk i gangen eller trappen så snudde jeg hvis han kom. Jeg var definitivt redd for han”

-Sagt av Phil Neville om Sir Alex

“Om han har ett temperament, vent til han ser mitt temperament”.

-Sir Alex til pressen om Eric Cantona sitt rykte som hissigpropp

“Football, eh! Bloody hell!”

-Sir Alex Ferguson etter Champions League finalen i 1999

Sir Alex Ferguson er Manchester United og satte virkelig klubben på kartet…

For min del som fikk oppleve nesten hele SAF sin reise som klubbens manager så kan man vel si at jeg har vært privilegert som supporter, men samtidig ville jeg følt det uansett for Manchester United betyr en hel jordklode for meg. Da Sir Alex Ferguson ble ansatt som klubbens manager lå klubben helt nede på 19.plass, og hans første kamp som manager var mot Oxford den 8.november 1986 hvor Man Utd tapte 0-2, kampen etter spilte United 0-0 mot Norwich. Dette var bare to kamper, men selv ikke den mest optimistiske United- supporteren kunne spå de neste 26,5 årene. Jeg er overveldet både som mennesket og supporter over at jeg fikk oppleve denne magiske manageren.

En trofee` sanking England ikke hadde sett maken til…

En viktig ting mange kanskje ikke tenker på under SAF sin tid var at klubben hadde penger, men det var sjeldent at man kjøpte ferdige stjerner da Ferguson heller skapte dem, spillere fra “class of 92”, Keane, Pallister, Schmeichel og Eric Cantona er noen eksempler på spillere som ikke trenger noen introduksjon nå som deres United- karrierer er over.

Sir Alex Ferguson sin karriere i United på 26,5 år ga oss dette på 1500 kamper hvor han gjorde klubben til den største i verden og mestvinnende i England

  1. 895 seire
  2. En seiersprosent på 59,7%
  3. 38 trofeer, hvor hele 13 av disse var Premier League trofeer
  4. Hele 2 769 scorede mål som gir 1.84 mål i snitt, med ett grunnlag på 1500 kamper er det en vanvittig prestasjon.

Rett og slett en magisk manager og ett unikum på sitt felt..Ikke bare det at han førte United til ett ligagull eller to som flere managere har gjort, men tenk at han vant hele tretten ( ja 13 ligagull) i sin tid som klubbens manager. Jeg husker da Jose` Mourinho kom og tok to strake gull med sitt Chelsea, hva gjorde Sir Alex da? Jo, han svarte med tre strake ligagull! Det er så unikt og hans evne til og skape er helt uvurderlig, ja jeg sier skape og ikke kjøpe sine lag som en del lag foran oss på tabellen har gjort og gjør, for akkurat den evnen hadde kun Sir Alex og jeg takker han fra bunnen av mitt hjertet for alle disse magiske øyeblikkene han har skapt for oss som elsker Manchester United.

Mitt møte med Sir Alex Ferguson…

Jeg har vært så heldig å treffe Sir Alex ved en tilfeldighet på Manchester Airport i 2009, dette var som sagt ved en tilfeldighet da han stod ca 20 meter unna meg i sikkerhetskontrollen. Jeg kunne ikke tro mine egne øyne, her står selveste Sir Alex sammen med oss “dødelige” mennesker. Jeg måtte gni meg i øynene før jeg skjønte at det virkelig var han! Jeg husker jeg trippet som en gal og at jeg måtte få til ett bilde med han. Aldri i livet om jeg skulle la den sjansen går fra meg! Da han omsider kom bortover var det som jeg så lyset og himmelen var kommet for å hente meg, men da jeg fikk samlet meg spurte jeg om jeg kunne ta ett bilde med han hvor jeg forklarte at jeg var fra Norge og hadde sett på kampen mot Sunderland, (Man Utd spilte 2-2 mot Sunderland på Old Trafford) og han svarte: “Yeah sure….” Ett av mine største øyeblikk som United- supporter var i boks og bildet henger så klart på veggen hjemme 🙂

Gratulerer så masse med dagen Sir Alex Ferguson, du fortjener kun det beste 🙂 

Mitt største og beste minne under Sir Alex er da klubben svarte en viss Jose` Mourinho sitt Chelsea med tre strake ligagull, det budskapet var bare klokkeklart: Dont mess with us!

Som en enkeltkamp (bortsett fra 99` finalen) er det vel kampen mot Roma i Champions League i 2007 på Old Trafford som er det villeste jeg har sett på TV. Her tapte United 1-2 borte mot Roma i det første oppgjøret hvorpå Manchester United bokstavelig talt smadret Roma med hele 7-1 i returoppgjøret. Det var “matchday madness” for og si det mildt.

Jeg ønsker at dere deler deres største Sir Alex Ferguson- øyeblikk her i kommentarfeltet som en hyllest til den største manageren verden noen gang har sett 🙂

We salute you Sir Alex 🙂  

 

2 kommentarer

Siste innlegg