Tar Glazer familien seg råd til investeringen?

 

Jeg ønsker å dele noen tanker med dere rundt eierskapet til Glazer familien av vår kjære klubb, hva jeg vil er en ting, men hva som skjer er noen annet. Som de fleste kjenner til så tok Glazer familien over klubben sakte, men sikkert fra 2003 med den endelige kontrollen i 2005. Dette ble som alle vet svært dårlig mottatt da ” the Glazers” er businessmenn. Sammen med Ed Woodward har fokuset deres fra ett forretningsperspektiv vært å bygge og utvikle “merkevaren” Manchester United siden dem tok over klubben.

For de fleste på bekostningen av det sportslige…

Dette er noe av det Manchester United har vunnet siden Glazers inntog i 2005:

  1. Premier League ( 5)
  2. FA- cupen (1)
  3. Ligacupen (4)
  4. Champions League (1)
  5. Europa League (1)

Fra 2013 da Sir Alex ga seg til dags dato har Man Utd  “kun” vunnet følgende :

  1. Europa League
  2. FA- cupen
  3. Ligacupen

Det handler også om valg av manager og tillit til vedkommende

Jeg vet dette er ett følsomt tema for mange og for meg er det uten tvil ett eierskapsproblem, men ikke kun økonomisk. For meg handler det først og fremst om managervalg som tas av klubben etter SAF sin avgang. Det som burde vært fokus for United i 2013 var å finne en manager som kunne bygge flere mesterlag over tid samt fortsette å spille fotball “the United way”. Jeg er dessverre verken trener eller direktør i klubben, men kan noen fortelle meg hvem av David Moyes, Louis van Gaal eller Jose` Mourinho som oppfylte begge disse kravene?

Ingen spør du meg…

Ja, Moyes bygget ett godt lag i Everton, men ikke ett topplag, LvG hadde en fantastisk generasjon med sine spillere i Ajax og Jose` Mourinho bygger mesterlag på sin måte, men fikk det ikke som han ville i United. Det siste er rart for alle vet hva Mourinho stod for som er kontroverser og trofeer… Jeg er 100% sikker på at hvis han hadde fått det som han ville i United ville klubben ha vunnet Premier League.

Har Glazer familien viljen og råd til å investere i klubben slik at Manchester United blir verdens beste igjen?

Hvis man isolerer deres formue og tilgjengelig kapital så har dem uten tvil det, men for meg virker det som United er business for dem og så lenge United er ett topplag virket det sett uten ifra som dem er tilfreds med det. Noe som er galskap for Manchester United sin vinnerkultur og posisjon i engelsk fotball!

En risikoanalyse er ofte noe som utføres for å avdekke risikoen knyttet til en investering, hensikten med dette er å framskaffe ett grunnlag før man ser om investeringen skal gjennomføres eller ikke. Her virker det som Glazer familien har vurdert risikoen for stor til at dem velger å investere tilstrekkelig. Når vi snakker om risiko dreier det seg alltid om hva som kan skje i framtida, noe som er satt sammen med usikkerhet.

For meg virker det som Glazer familien velger det siste, dem investerer i klubben, men langtifra nok som jeg baserer på valg av manager samt den sportslige utfordringen United nå står foran. En ting jeg vil legge ved her er at selv om man tjener f.eks 900 MNOK så er de ikke noen automatikk i at man må investere disse i spillerkjøp, men man må drive klubben på en sunn måte over tid slik at man aldri ender om som f.eks Leeds, men slik som det dessverre er blitt nå ser jeg ingen annen utvei enn flere investeringer som vil hjelpe fremtidens Manchester United til å nå sitt potensiale.

Vi kan ikke forvente at Chong, Garner, Williams eller Greenwood skal bære klubben alene allerede på sine skuldre, tid er en nøkkelfaktor og Tuanzebe er ett flott eksempel på det.

Mange spør meg om hva jeg synes om Glazer og svaret er enkelt; Jeg vil helst ha en klubb drevet slik den var før Glazer sitt inntog, hvor vakkert hadde det ikke vært med en klubb eid av en milliarder som er Manchester United supporter fra fødselen av, men heller Glazer 10 av 10 ganger enn en utømmelig bankkonto fra en rik sjeik som bryter alle mine prinsipper som medmenneske!

 

                                                                                     UNITED 4 LIFE

 

 

2 kommentarer
    1. Många tankar håller jag med på, men att Mourinho skulle ha vunnit ligan, nej det tror jag inte, den fotboll han önskar är för trög, försvarande lag hinner lätt tillbaka, samma som Manchester U provar nu, det går för sakta, både försvarare målvakt, mittfältare måste ha huvudet uppe och läsa av spelet innan dem har fått bollen, nu söker man medspelare när man har fått bollen, plus att varje spelare måste ur passningsskugga och vara synlig för att ge medspelaren alternativ att se varandra och ge passningsalternativ. Det är väl något man måste träna på och öka reaktionstiden, när man får bollen.

Siste innlegg