Hva er sosiale medier til?

Sosiale medier er for alle fra 13 år og oppover, i dag kjenner jeg knapt ett mennesket som ikke har en profil på ett eller annet sosialt media. Spørsmålet jeg stiller meg er:

Hva er sosiale medier til?

Jeg er selv meget aktiv på sosiale medier som Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter og Blogg.no, for noen er det sikkert mye, men for meg handler sosiale medier om å dele hendelser, opplevelser eller rett og slett lagre “minner”. For meg handler det overhodet ikke om hvem som har møtt den tøffeste personen eller hvem som har vært hvor på denne jordkloden.

Det handler om å dele, liker du det ikke så scroll videre. Så enkelt er det.

Så hva skal man si om sosiale medier? Jeg liker dem, jeg bruker dem, men det som irriterer meg personlig er hvordan enkelte bruker det, da tenker jeg på hets, mobbing og trakassering av offentlige personer eller av andre medmennesker samt supportere og ikke minst vår elskede klubb Manchester United. Jeg kan bare snakke for meg selv og det er det som er hensikten min med dette innlegget. I går var nok ett eksempel på hvordan det “koker” over for enkelte da Manchester United taper en enkelt kamp og man må stenge “kamptråden” fordi det brukes skjellsord om klubben, manageren, spillerne og ikke minst medsupportere. Jeg er dypt skuffet som jeg håper mange er over slik adferd, jeg beklager at jeg sier det, men hvis man elsker klubben så har man ikke slik adferd. Kjærligheten kan drive oss alle til vanvidd, men uansett så handler det om respekt for andre. Når man i tillegg opprettet “fake” aliaser for kunne holde på slik så har man mistet ikke bare retningen, men også kjærligheten til Manchester United.

Når ble det sosialt akseptert å trakassere, mobbe mennesker/spillere eller klubber fordi man er aktiv på sosiale medier?

Hvor er folkeskikken spør jeg? Hvis man har en nabo,venn eller bekjent som har en dårlig dag, løper du da inn å publiserer dette mens du gnir deg i hendene? Nei, så hvorfor gjør du det når du ikke kjenner vedkommende?

Som svoren Manchester United tilhenger er det naturlig at jeg leser mest om United i min hverdag, jeg leser og er selv aktiv på sosiale medier, men mobbing har jeg nulltoleranse for! For meg er stillhet det beste forsvar mot disse nettbøllene, ja, det er det dem er! Det er klart at fotballspillere, managere eller generelt offentlige mennesker er ekstra utsatt, det følger jo med ett slikt karrierevalg, men er det riktig at de må f.eks stenge sine sosiale medier grunnet hets som flere har gjort som følge av motgang?

Ikke fotballrelatert, men tenk hvor mange som synes det er gøy å mobbe Greta Thunberg fordi hun tør og stå for sin mening eller har ett pågangsmot som kun ett fåtall mennesker har. Uavhengig av hva jeg kan, synes eller mener om klimakrisen beundrer jeg Greta for sin kjærlighet til det hun driver med og verden trenger flere ildsjeler som hun, om man er en ildsjel for klimakrisen eller sitt lokale fotballag spiller ingen rolle da det viktigste er at det kommer fra hjerte med en naturlig lidenskap.

Den siste rasismesaken på Etihad mot Fred var bare pinlig, sånne fans bør stenges ute på livstid! Ikke relatert til sosiale medier, men relateres til pinlig adferd.

Hvordan slike episoder/hendelser blir normalt for noen vil jeg aldri fatte…

Det virker som folk glemmer at selv om man er aktiv på sosiale medier så kan man ikke si akkurat hva man vil, sorry, men slik fungerer det ikke! Tenk hvor mange barn og ungdom som blir mobbet av andre på sosiale medier! Hver ett godt forbilde og selv om United taper en kamp eller tre, så pust dypt før du hamrer løs på tastaturet. En god diskusjon liker vi alle og fotball er elsket av hundrevis av millioner over hele verden.

For mange er kritikk et ønske om endring, men det klarer man ikke å skape om mottakeren oppfatter det som ondsinnet. Husk at kritikk er destruktivt når man er vag eller usaklig, vilkårlig eller har en ondsinnet intensjon og ikke holder seg til saken. Ta hensyn til at folk er ulike og at det er rom for å tolke en tilbakemelding på flere ulike måter. Vi er mange som elsker Manchester United.

We learn as we live, gjør man ikke feil gjør man ikke nok og her er det viktigste å lære av det, det gjelder også meg og det gjelder alle.

Jeg synes vi alle skal tenke oss om før vi kommenterer på offentlige medier, vi er alle likeverdige mennesker på forskjellige plasser her på jorden, en regel jeg har er: “ville jeg likt/akseptert at noen skrev slik til meg?” Er mitt svar ja så tar jeg sjansen.

En ting som registreres er at noen sier dem skal droppe å se på United til dem blir bedre eller oppfordrer folk til og ikke dra på Old Trafford, til dere vil jeg si: “hold dere borte, dere er ikke verdige Manchester United”. Slike uttalelser er bare pinlig og bildet under illustrerer godt synes jeg.

Forskjellige meninger vil vi alltid ha og det er skulle bare mangle i en sport som elskes av så mange mennesker, men en bønn fra meg og sikkert mange er : Hold det saklig og konstruktivt, en god diskusjon settes alltid pris på.

 

Klubben skal støttes i gode og onde dager og hvis du tror at man ikke vil oppleve motgang gjennom 80 år som supporter er du passe naiv.

 

Love you regardless Manchester United 

6 kommentarer
    1. Hei og Godt Nyttår. Sosiale medier bruker jeg mest til å skape minner, lagre minner, ha ting å se tilbake på. Spesielt sommerminner da jeg kjører mc og trenger noe positivt å se tilbake på gjennom vinteren, er ikke så glad i vinter. Jeg er vel mest aktiv på Youtube med videoer, facebook og litt på snap og insta.

      Lag et fint år 2020 med mange gode minner og opplevelser.

    2. Dette har frustrerende og har irritert meg lenge. Jeg skjønner at folk får en kalddusj når laget taper, men det er ikke veldig konstruktivt å lage hylekor på Facebook. Det er det eneste nyhetsredaksjonene får med seg.

      Jeg har mang en gang vurdert å melde meg ut av grupper. Men jeg elsker jo Manchester United, og vil gjerne vise det… 🤷‍♂️

    3. En kjempegod og viktig artikkel Tim.
      Jeg er jo en av mange supportere som er sjikanert og truet pga min kjærlighet til Manchester United fra kommentarfeltet på united.no. Trist at slike forum ikke har en sikker innlogging og at man kan bruke kallenavn. For meg som har barn som er blitt til ungdom er dette et mareritt. De er jo i alderen hvor de er på alle plattformer. Å nekte mine egne barn tilgang til united.no pga voksne folks oppførsel er helt sprøtt.
      De som bedriver slikt er jo ikke Unitedsupportere, de er bare nett troll og heldigvis stengte united.no kommentarfeltet så lenge de har null kontroll på hvem brukerne er. Når vi betaler for noe bør vi også ha et lite sikkerhetsnett også, spesielt når det er ingen aldersgrense der og våre barn kan bli truet av gamle menn.
      Der må vi være forbilder vi som elsker fotball, uansett lag. La Loserpool og Shitty ligge. Vi må ha et rivalforhold, men uttale oss om våre rivaler med respekt, ungene tar utrolig fort etter hva de hører fra oss voksne.
      At United supportere ønsker Lingard og Young skadet så vi skal slippe og se dem i Uniteddrakten igjen er så lavmål som det kan bli. Har de båret den røde vakre drakten er de våre helter uansett, selv om Cantona, Beckham, Scholes og Giggs varmer hjertet mitt mer enn Heinze, Tevez og Ince.

      1. Hei Stig. takk for det 🙂 jeg er enig med deg, hvis man skriver slikt om United spillere så er man ingen fan av dette fantastiske laget, dessverre så finnes det “mennesker”
        som ikke har annet å gjøre enn å være netttroll som sitter på gutterommet med altfor mye fritid. Dette må vi slå ned på! God helg 🙂

Siste innlegg