Hvem har skylden og hvem har ansvaret?

“Endelig” var Manchester United tilbake i det gode selskap, Europa, ved første mulighet var laget ute…. Marerittet ble et faktum etter fadesen på RB Arena. Man føler seg litt lamslått, skjedde virkelig dette? Tankene surrer konstant, Europa League kunne brydd meg mindre om. Denne gangen så holder det ikke med en FA-Cup eller et Europa League trofe for å redde sesongen! Tenk at Premier League sesongen i skrivende stund kun er ti kamper gammel, det ble med 6 kamper i årets Champions League og allerede nå må man “redde” sesongen. Der er ikke noe annet enn trist. For meg er det nok, for den langsiktige planen går for sakte, altfor sakte. Man kan si at det er ingen “quickfix” i fotball, men er det sannheten? Jeg ønsker ikke at Man Utd. skal få eiere som spiller FIFA 20 eller Football manager med klubben slik som f.eks blir gjort med PSG med dyre innkjøpte stjerner og varierende suksess, men jeg ønsker å se ett konkurransedyktig Manchester United i både Premier League og Champions League hver eneste sesong. Alle vet når Manchester United sist vant ligaen og det å ikke være i nærheten av å kjempe om gullet siden da er ikke godt nok, så enkelt er det. Det hjelper ikke å hjemme seg bak puter med unnskyldninger.

Skill på det å ha ansvaret og det å være ansvarlig!

To ting irriterer meg grenseløst:

  1. Det at Ole er syndebukk ved tap, og ved seier er det laget som presterer.
  2. Etterpåklokskap.

La meg ta en dykketur i punkt 2. og la oss bruke gårsdagen og årets Champions League som et eksempel:

I går fikk Ole kritikk for å bruke Shaw fordi mange mente Shaw ikke var “kampklar” etter et skadeopphold. Da velger Ole Gunnar feil i følge noen. I borteseieren mot PSG den 20.oktober 2020, når Tuanzebe spilte sin første kamp siden desember 2019 og var banens gigant ble Tuanzebe hyllet, ingen roste Ole Gunnar for å velge riktig lag eller taktikk. I tillegg spilte United med den samme taktikken og formasjonen mot Leipzig, hva er forskjellen? Noen ganger lykkes man, noen ganger ikke. Se punkt 1.

Vi tapte heller ikke kampen mot PSG når Fred fikk rødt kort, det var heller ikke en taktisk bommert av Ole Gunnar og beholde Fred på banen i den kampen. Fred er så vidt jeg vet en voksen mann som må skjønne hvor grensen går når man er aggressiv i spillestilen! Skulle Ole Gunnar tatt ut Bruno i går til pause da ref. hans gulekort etter kun noen få minutter? Lurer på hva som hadde haglet av skyts da? Ole Gunnar er manager for Manchester United, han er ikke barnehage-onkel på nyfødt-avdelingen i Marihøna barnehage.

For meg er det viktig å skille på hvem som har ansvaret og hvem som er ansvarlig. I mine øyne er det Ole Gunnar Solskjær som har ansvaret, men det er spillerne som er ansvarlige for prestasjonene. Er det virkelig noen som tror at Ole velger en taktikk i en avgjørende CL kamp som inneholder horribelt forsvarsspill? Tenk på kampen i Paris og kryss den med kampen i Tyskland: Lik formasjon, garantert samme taktikk med med to vidt forskjellig utfall. Det er her jeg mener spillerne svikter Solskjær totalt denne sesongen. Vi har sett det blant annet mot lag som Spurs, Palace og Basaksehir og vi har sett det motsatte i kamper/omganger blant annet mot lag som Leipzig på Old Trafford, PSG i Paris, Everton og Southampton. Vår elskede klubb har gjort det til lange tradisjoner at egenproduserte spillere få sjansen eller la “ukjente” stjerne briljere, så om det er Peter Pan eller Bruno som spiller på midtbanen burde ikke ha noe å si. Denne sesongen er laget helt avhengig av at Bruno spiller og slik kan det ikke være. Jeg er ikke så opptatt av hvem som hviler og ikke hviler, men hvis et lag som Manchester United er så avhengig av en spiller som laget er pr. i dag av Bruno så er det noe fundamentalt galt med spillerlogistikken samt den mentale innstillingen til øvrige spillere. Vi har hatt en spiller som Ronaldo i laget som var på et enda høyere nivå enn det Bruno er pr. i dag, men likevel så presterte både andre “stjerner” og “ukjente” i den berømte røde trøyen. Dette området har Ole Gunnar helt og holdent ansvaret på å løse. Manchester United er ikke ett enmannslag og kommer aldri til å bli det.

Det må ligge mentalt.

Det er nok ikke ett et enkelt svar på hva som er “galt” med årets sesong. For meg startet det da både Sir Alex og David Gill forsvant i 2013 og resterende personer på styrerommet fortsatte med en kopp te og kjeksen sin og trudde man kunne leve videre på gamle meritter. Så feil kunne man ta. Siden 2013 så har man hatt managere som Moyes, van Gaal og Mourinho og jeg “hater” det og hele tiden måtte “spise” managere for jeg mener kontinuitet er nøkkelen, men tålmodighet er en egenskap få behersker i dagens fotball. Hadde f.eks Jose` Mourinho fått “laget” han ville så hadde United vunnet PL, det står jeg fortsatt ved. Om han hadde vunnet det United way? Neppe, men jeg tar heller et Premier League gull først, så kan finspillet komme senere. Man må ikke ha et gourmet måltid hver gang man er sulten.

En ironisk ting for meg er at jeg leser at noen United fans viser til Klopp og hans prestasjoner i “scouser” byen, men samtidig glemmer man hvordan Klopp startet sin Premier League karriere. Hvis noen lurer så startet han med en 8. plass, 4. plass, 4. plass, 2. plass før han vant. Uten at jeg sammenligner så har Solskjær startet med en 6. plass og en 3. plass, men Solskjær må gå? Eller Solskjær skal ikke få tid?

Det er fult mulig Ole Gunnar ikke er rett man til å ta laget “hele veien”, men igjen: ofte bygger man stein for stein, så må han få en fair sjanse ref tid og dvs. minst ut denne sesong. Når det gjelder Europa League denne sesongen MÅ Ole bruke B-laget i denne turneringen hele veien for det eneste som kan redde hans jobb tror jeg er topp 2 i Premier League, det er fullt mulig denne sesongen, da man ser hvor jevn årets sesong er. Tenk hvis United får en seiers rekke ala` den laget hadde i fjor folkens, have faith and the sky is the limit!

Dessverre så venter en ny “must win” kamp i lørdagens derbymatch, men dette begynner vi dessverre å bli vant til.

Jeg har fått mange spørsmål rundt Paul Pogba etter den potensielt verste agenten i historien uttalte at Pogba er historie i United og her er det ikke lenger noe tvil hva jeg mener, det er kun to mulige scenarior som må skje:

  1. Pogba må kvitte seg med Raiola, skjer ikke.
  2. Pogba må forlate United ASAP.

Her det dessverre kun punkt to som er et alternativ, det har vært for mange uttalelser med negativ retning fra både Pogba og Raiola og nå er begeret fullt for meg. Dette handler overhodet ikke om at han har variert i sine prestasjoner som Man Utd. spiller, men om en langvarig negativ spiral som garantert påvirker lagmoralen som igjen påvirker utviklingene til “nye” United fremover. Han bør selges i januarvinduet og en erstatter må inn i samme vindu.

En bønn fra meg er at United henter en ny midstopper, forsvaret holder ikke mål. Slik som det er pr. i dag så må United score tre mål og snu hver eneste kamp og det sier seg selv at er en umulig oppgave.

UNITED 4 LIFE

 

13 kommentarer
    1. Jeg har ikke giddet å lese noe som helst om gårsdagens fadese. Ikke vært på united.no og ikke lest noe i hverken norske eller engelske aviser.
      Solskjær må selvfølgelig få fortsette etter dette, men synes han må ta sin del av skylden.
      Det jeg mener er skuffende er at vi ikke har noe særpreget spillestil. Det ser ut som om vi forandrer formasjon i hver kamp etter hvem vi møter, men det virker som om vi tar hensyn til motstanderen om de heter PSG eller Brighton.
      Jeg skulle ønske, etter to år med Solskjær, st vi hadde en spillestil i bunn slik at motstanderen måtte ta hensyn til Manchester United og ikke motsatt. Vi er tross alt Manchester United fortsatt.
      Fred burde vært tatt av i pausen mot PSG. Han levde på lånt tid ettersom han kunne fått rødt kort før pause. Da er det lite som skal til før han ryker. Jeg var 100 % sikker på at dette ville gå galt i 2.omg.
      Paul Pogba er en vanskelig sak. Men så lenge han er Manchester United spiller, trer på seg vår vakre drakt gir jeg han all min støtte. Får han tillit fra lagkamerater og manager, kan ikke jeg gjøre noe annet heller synes jeg.
      At vi ikke starter fotball kamper før det har gått 60 minutter er en gåte. Der vil jeg legge skylden på både spillere og støtteapparatet. Hvilken pep-talk kommer fra kapteinen og manageren før kamp? De må være søvndyssende……
      At dette skjer uansett motstander skjønner jeg heller ikke. Hvorfor går vi ikke i strupen på Southampton, Brighton, WBA og Burnley? Ser ut som om vi møter Barcelona i hver kamp. Går alltid forsiktig ut. Irriterende.
      Da ble det mye negativt fra meg denne gang. Skriver dette i frustrasjon og litt sinne, men godt å få ut😂
      Beklager at det ble litt langt og negativt, men vi får håpe humøret blir bedre på lørdagskvelden….

      1. Herlig Stig, her er det bare å få ut alt😂ingen fare. Du får komme deg på Facebook, legge mer ut der og ref etter kamp. Takk for flotte tanker som alltid🙌🏻

    2. Jeg er fuldstændig enig i alt hvad du skriver 👏🏼 Det er enormt trættende med #Oleout etc
      Fedt du nævner formationen mod PSG ude, den var nemlig 100% magen til den igår, orkede ikke at bringe det på banen igår.
      Det handler om parathed, og det ER en gåde at vi ikke er klar fra start, der har Ole Gunnar Solskjær en opgave, men det har så sandelig også kaptajnen på skibet, den gode Maguire.
      Jeg er i øvrigt delvist enig med Stig Liøkel omkring spillestil, vi skal være United. Den del tager dog tid, så jeg er sikker på at vi, med Ole som manager, efter de næste 2 transfervinduer, ser meget mere ud som det United vi alle drømmer os tilbage til. Det er vigtigt at vi holder ved nu.
      Når det er sagt, så frygter jeg meget presset fra omgivelserne … det kan blive udslagsgivende i forhold til manager posten. Sådan er mekanismerne desværre ofte 😞
      Tak for endnu et godt og konstruktivt indspark 🙏🏻
      #GGMU ❤️🖤

    3. Flott Blogg Tim..
      Etter min mening er løsningen på Uniteds problem flere ting, men først av alt er det tolmodighet med hva OGS faktisk gjør i Manager stolen. United bygges opp sten for sten i samme ånden som klubben er kjent for.. Viktig å nevne at Pandemien også stikker kjepper i hjulene for driften av klubben og også handlefrihet.. Se hvordan tilstanden er i Barca feks.
      På spillersiden må United få inn spillere som også er ledere i hver lagdel. Forsvar og Midtbane trenger generaler til å utføre Managerens jobb på banen.. Det mangler vi med unntak av offensiv del hvor vi har Bruno..
      Pogba sagaen må ta slutt i en eller annen variant.. Salg er eneste løsning som jeg ser.. men i tiden før dette skjer må United ledelsen gå ut med dette slik det ikke forstyrrer OGS jobb. Videre må Pogba brukes når OGS føler det er rett, enten taktisk eller ved skader. United har faktisk under OGS bygget laget rundt Pogba , men med Pogba på utsiden..
      Du nevner etterpåklokskap mot PSG .. for min del kaller jeg det dumskap at Fred ikke ble tatt av.. Hele spillestilen av Fred er krutt. Noe vi elsker … men også en tikkende bombe som sa pang i nevnte kamp.. Når Fred kom utpå også etter pausen, tror jeg at 99% av United-fansen rev seg i håret.. Donnie, Pogba, Matic for å nevne noen burde vært byttet inn.. også plenty med andre varianter .. Noe også OGS selv innså og la seg flat for.. hands up..
      Mot RB var United spillerne i dvale når de kom utpå.. se video fra når de entret banen.. og se RB.. Ansiktutrykk.. skremmende.. Videre så mener jeg det er lederskap som er grunnen her at United ikke er videre.. Og jeg er ikke fan av Harry.. Han tar for mye plass og gjør for lite av seg på banen.. 3-5-2 fungerte fantastisk i Paris som også flere nevner.. Men da spilte Viktor sentralt med Alex og Shaw.. En rekke med fart og en bedre kjemi..

      Men ta ett år tilbake.. da var det ett under om vi greide ett resultat .. nå er det katastrofe at vi ikke gjør.. Synes OGS har tatt oss viktige steg.. kun noen få brikker mangler.. LEDERE på Banen !!! Oles Generaler som Sir Alex hadde i sine lag -GGMU

    4. Bra skrevet gode mann, er veldig enig i at det er i forsvaret det trykker mest for tiden, jeg føler ikke at maguire og lindeløf nødvendigvis er for dårlige,men for ulike.vi trenger to som utfyller hverandre på stopperplass.solskjær skjønner nok dette og prøver å kompensere manglene med å balansere inn backene og ankerene på midten,no som gjør at vi ofrer offansiv kraft fremover i banen.synest vi er spennende fremover på banen,men vi lekker som en sil bakover,så ny stopper må definitivt inn,helst i januar.pogba og raiola er en dårlig coktail,og ser frem til den snarlige exiten som er helt nødvendig for spillergruppa.woodward og styr og stell forsvinner ikke med det første,så da for solskjær bygge i fred,og vi må være tålmodige,for er det noe som er garantert,så er det at ole vil det beste for manchester united.

    5. Du forsvarer Solskjær fordi han er norsk, hadde han vært fra et annet land hadde du også stått og ropt oleut slik du skrek når Moyes satt i stolen. Tabben var å sparke Moyes, han hadde en klarere og bedre langsiktig plan enn Solskjær. Men Moyes fikk bare 9 måneder i stolen pga utålmodige supportere. Han ble rett og slett dårlig behandlet. Når Moyes ble sparket hadde man plutselig et lappeteppe av strategier. Det beste nå er å sparke Solskjæe og få inn manager i verdensklasse som kan bygge et nytt lag, det klarer ikke Olemann.

      1. Tull, tull og tull, faktisk det dummeste argumentet jeg har hørt. Jeg ba om tid til Mourinho også, han er fra Portugal. Jeg elsker United, ikke nordmenn.

      2. Moyes var katastrofe, entusiasme og gleden døde hos spillere når han kom.. Ikke skjønte han hvor stor klubb United var heller. Jeg roper ekstremt sjelden eller aldri at en manager må gå

Siste innlegg