Hvordan skal man jobbe sammen mot rasisme?

 

Et tydelig bilde på hvordan noen mennesker fungerer.

Jeg måtte la hendelsen synke inn litt før jeg valgte å dele mine tanker rundt denne avskyelige handlingen, det var dessverre en hendelse som skjer daglig på denne jordkloden og sannsynligvis tar det aldri 100% slutt, men vi kan jobbe sammen for å redusere det.

Kan noen fortelle meg hvordan et kampscenario der Manchester United vinner 3-0 ender med at en av våre spillere blir utskjelt på det groveste og samtidig blir utsatt for rasisme?

“You`re fucking shit, fuck of Jesse, you are dead og nigger”. Er ord som ikke hører hjemme noen steder, ord jeg vegret meg for å skrive. Dette er ord vår egen Jesse Lingard fikk skreket til seg etter kampen på torsdag, “individet” som ropte dette håper jeg får sin straff. Slike “mennesker” burde utestenges fra alle fotballbaner på livstid, ting vil aldri endre seg hvis det ikke får alvorlige konsekvenser. Det hjelper ikke med slike bilder, selv om budskapet mitt er tydelig og klart. Det eneste som hjelper er straff, en alvorlig straff. Så lenge hendelser som dette kun medfører en liten “dask på hånden” vil det aldri ta slutt.

Et klart budskap, men nå er det på tide med konsekvenser!

Jeg har en drøm om at vi en dag skal få leve i en verden der man ikke blir dømt etter hudfarge, men verdsettes etter kvaliteten i vår karakter.

Trist med all hetsen…

Andre ting som “kast han ut, han er ræva” eller “pinlig at han er i klubben” er trist å lese. Sir Alex Ferguson, David Moyes, Louis van Gaal, Jose Mourinho og Ole Gunnar Solskjær er managere som har trent han, brukt han og alltid beholdt han, hva er det som gjør at ulike “supportere” vet bedre enn disse managerene? Ingen “dårlige” fotballspillere overlever så mange unike managere, men alle har sett at Jesse ikke har vært seg selv på banen det siste året. Form eller ikke form, er ingen gyldig grunn for hets eller rasisme. Nå har Lingard stengt alle kommentarfelt fordi “nettrollene” vant denne runden. Det er ikke noen annet en trist, men hvem har ansvaret? Er det klubbene eller supporterne? For meg er det helt klart  “mennesket” sitt ansvar, den som ser, hører eller opplever må melde fra slik at dette blir stoppet. Stein for stein om nødvendig. Dette er ikke et problem som blir utryddet over natten, men sammen kan vi gjøre verden til et bedre sted å være. Uavhengig av “farge”!

Et nydelig barndomsbilde av Jesse Lingard (lånt fra Google)

En åpenhjertig Jesse fortalte under et intervju med Daily Mail rett før jul, at tidligere denne sesongen ble moren hans, Kirby, syk. Det gjorde at Lingard fikk hovedansvar for søsknene Jasper og Daisy-Boo. Jesse Lingard har i tillegg en datter på ett år. I tillegg til at hans mor sliter med sykdom, har bestefaren Ken prostatakreft, mens bestemoren nesten måtte amputere et bein.

Utfordringene har tydelig gått innpå Lingard, som det ville gjort på hvilket som helst mennesket.

Selv har Lingard uttalt: “Moren min har slitt med ting i flere år, men aldri fått hjelp”. Nå har hun det. Så nå har jeg tatt vare på min bror og min søster. De bor hos meg. Det har vært tøft å se de jeg er glad i ha det vondt og så gå på jobb for å prestere.

Jeg støtter deg 110% Jesse Lindgard.

For meg er han en fantastisk bidragsyter utenfor banen når det gjelder sitt lokalsamfunn. Han besøker diverse sykehus både for eldre og barn, husk at det er ikke alle som er slik i en verden hvor materialistiske ting fort kan ta overhånd.

En lokal Manchester- gutt som fortjener mer respekt i mine øyne og det er knappe 1,5 år siden kallenavn som Lionel Lingard eller Jesse Messi runget på sosiale medier. Overdrevet ja, men dette er fotball, en felles kjærlighet for mange mennesker.

Vi kan ikke krysse havet bare ved å stå og stirre på vannet.

2 kommentarer

Siste innlegg