Hvordan skille på disse? Her er topp fem og fire

 

Jeg setter virkelig pris på United.no sitt initiativ hvor de kåre sine topp 50 største spillere fra Manchester United. Etter inspirerende lesning så langt for meg, og etter et spennende innspill fra en god United-venn ved navn Stig ønsker jeg å gjøre det samme. Jeg gjør det med en egen vri, jeg setter opp mine topp 27 spillere som jeg har sett spille enten på TV eller i virkeligheten i mitt liv som supporter. Jeg falt pladask for denne herlige klubben tidlig på 90- tallet og kun spillere som representerte klubben fra denne perioden og frem til før denne sesongen vil bli vurdert. Dette er en liste over spillere som bedømmes etter viktighet, talent, lojalitet og hvordan dem representerte klubben. Dette fordi jeg ønsker å “bedømme” dem basert på hva jeg har sett over tid med mine egne øyne av den gjeldende spiller. Jeg teller fra 27 og nedover, og jeg legger ut to spillere hver dag. En tøff nøtt med andre ord…..

 

Det å skille på disse to er “nesten” en umulig oppgave, men et “hårstrå” som bidrag til klubben over tid ble avgjørende.

 

Nummer 5: Cristiano Ronaldo, spilte for Manchester United fra 2003 til 2009. En ung mann fra Madeira “trillet” rundt med Manchester United i en treningskamp for Sporting Lisboa (United tapte 0-3). Historien sier at spillerne tryglet Sir Alex om å kjøpe dette vidunderbarnet. Resten er historie. I Manchester United gikk han fra å være et “vidunderbarn” til og bli den beste spilleren i verden, en spiller som har vunnet alt flere ganger og han har herjet i alle ligaer han har spilt i. Svar meg på dette: Hvor mange spillere er eller har vært verdens beste spiller i en alder av 35 (som CR7 er nå)? Ingen jeg kan komme på… Hans talent, vinnervilje og ikke minst fysikk er helt unik, man kan lete etter svakheter, men alle hans ferdigheter er “terningkast seks”. En stolt mann og en superstjerne som aldri har glemt hvor han kom fra. Et ord kan beskrive hans karriere og det er “GOAT”, greatest of all times. Mange ville kanskje trudd at jeg ville hatt han høyere på listen, men Ronaldo kjemper mot store Man Utd.- legender. Fordelt på seks sesonger scoret Ronaldo 118 mål og han vant blant annet Premier League i 2007, 08, 09, FA-Cupen i 2004 og Champions League i 2008 hvor han scoret i finalen.

Visste du at  Ronaldo gjorde det bra på U17-landslaget, og som 16-åring ble han den første spilleren i klubbens historie som i samme sesong spilte for både gutter-16, gutter-17, gutter-18, reservelaget og førstelaget til Sporting Lisboa?’

Mitt definitive høydepunkt med denne magikeren var seongen 2007-08 hvor han scoret hele 42 mål på 49 kamper (tre som innbytter). Hans personlige utmerkelser er så mange at kun et Ikea varehus er stort nok til å romme disse, men her er noen:

  • Kåret til verden beste fotballspiller i 2008, 2013, 2014, 2016 og 2017
  • Gullstøvelen for toppscorer i Europa 2007/08
  • Barclays årets spiller i 2006/07 og 2007/08
  • Gullballen for verdens beste fotballspiller 2008
  • Barcleys ærespris i 2008

Ryan Giggs om Ronaldo:

When Ronaldo gets the ball, you can just leave him to it while he beats player after player.”

 

Nummer 4: Wayne Rooney, spilte for Manchester United fra 2004 til 2017. Kom til United som 18-åring og dempet ikke akkurat forventningen da han scoret hattrick mot Fenerbache i sin debut. Lite visste man da hva dette “monsteret” av en 18 åring skulle få av en karriere i Manchester United. Tretten sesonger, over 560 kamper og hele 253 scoringer som gjorde han til den mestscorende spilleren for Man Utd historie. Han vant blant annet Premier League i 2007, 08, 09, 11, 13, FA-Cupen i 2016, Ligacupen i 2006, 10, 17 og Champions League i 2008. Wayne Rooney var en maskin av en spiller og han hadde en fysikk som en voksen mann allerede som 16 åring som gjorde at han mestret nivået i Premier League fra ung alder. En av de beste engelske spillerne gjennom tidene og jeg tipper at hvis Rooney hadde hatt en annen nasjonalitet enn engelsk ville han ha vunnet flere internasjonale personlige priser. Store ord fra meg, men disse står jeg ved da engelske spillere ofte ikke får den internasjonale statusen de fortjener. Det er umulig å trekke frem ett høydepunkt fra Rooney sin United- karriere, men 253 mål for klubben og brassesparket mot City i 2011 sitter for evig i minnet. Han fikk 120 landskamper for England og scoret 53 mål som har gjort han til den med flest scoringer for landslaget.

Visste du at Rooney vokste opp som Everton-fan og hans store barndomshelt var Duncan Ferguson? I tillegg var alle i familien store Everton- supportere.

David Beckham om Rooney:

“There are certain players you play with throughout your career that you like playing with for different reasons. Wayne hits all those reasons. You knew he would run through a brick for you, for himself, for the team, for the fans. That’s the type of player you want playing for England.”

 

 

 

2 kommentarer
    1. I 2008 scoret Ronaldo, Rooney og Tévez 80 mål tilsammen i alle turneringer. Det er deilige tall det. 5.plass på verdens beste fotballspiller betyr at vi har mange herlige fotballtyper i klubben vår. Men nå vet jeg veien din videre ja😂👍

Siste innlegg