Jesse splitter fansen

 

Jesse Lingard, en lokal Manchester gutt som splitter fansen slik jeg oppfatter det. Eller la meg omformulere det: Han splitter fansen når han opplever motgang, han er ikke den første fotballspilleren og han blir heller ikke den siste som “hetses” i motgang. For min egen del har jeg klare synspunkter på hva jeg synes om dette, svikte mennesker i motgang ville jeg personlig aldri gjort. Ole Gunnar Solskjær uttalte jo nylig at Jesse var på vei tilbake etter noen personlige utfordringer. Det virker jo logisk for formen hans har vært ekstremt fraværende på banen hvor han har vært overraskende svak.

Formen hans er i anmarsj…

Når det gjelder Lingard sin Unitedkarriere var han en såkalt “late bloomer” og historien bak Lingard synes jeg egentlig er litt fascinerende og er nok en solskinnshistorie om at hardt arbeid virkelig lønner seg. Han var på lån hos klubber som Leicester, Birmingham, Brighton og Derby samt imponerte periodevis for United, men han slo virkelig igjennom i Unitedtrøyen i 2017/18 sesongen hvor han spilte 48 kamper, han var innbytter i 18 av disse og scoret hele tretten mål. Han har på mange måter dedikert sin fotballkarriere til Sir Alex Ferguson som aldri mistet troen på han, Lingard har selv uttalt hvor tungt det var som 16 åring og se flere av sine kompiser/lagkammerater få sine første proffkontrakter hos Manchester United. Historien som Jesse selv har fortalt handlet om ett møte som snudde alt mellom han, hans familie og Sir Alex på hans kontor hvor han fikk beskjed om at ting kom til og ta tid for han grunnet veksten hans. Sir Alex ga Jesse beskjed om at han kom til og slå igjennom som 23-24 åring, noe som faktisk var ganske imponerende presist. Jesse var 24 da han slo igjennom og dette ble spådd da han var 16, altså hele åtte år tidligere.

Dette sier vel bare litt om Sir Alex sine egenskaper til å lese spillere og deres utvikling, dette viser igjen hvor viktig det er med tålmodighet i fotball.

Lingard er vel i overkant aktiv på sosiale medier for mange, for meg kunne jeg ikke brydd meg mindre. Det er frivillig å følge han i sosiale medier så hvis man ikke liker det så la hver og følge han. Prestasjoner på banen vil alltid være det spillere måles i og hvis formen daler så er det lett å skylde på ulike ting som man ser i sosiale medier. Fotballspillere er jo privilegerte mennesker for mange hvis man tenker på yrket, inntekt og livsstilen som følger. Noen er mer anonyme som f.eks Phil Jones eller Maguire, mens Jesse og Pogba er mildt sagt en smule mer synlig i sosiale medier. Sosiale medier har på mage måter blitt en del av samfunnet, vi er snart i 2020 og hadde det vært sosiale medier i 1985 ville det vært på akkurat samme måten da som i dag, så den ballen er bare å legge dø.

En ekte Manchester gutt som fortjener støtte av fansen…

Jesse Lingard er en av mange egenproduserte og som klubben kan være stolt av. Hvor mange av topp seks lagene har så mange egenproduserte spillere som oss? Ingen! Jeg ser ikke Lindgard på andre steder enn ute på banen så jeg baserer dette på hva jeg har sett live, på TV og gjennom ulike statistikker jeg har lest. Jesse er kanskje ikke den mest talentfulle spilleren som finnes, men for meg så tar han igjen dette gjennom innsats, innsats og innsats. En Jesse Lingard i form løper 10-12 kilometer hver kamp han spiller, dette er for meg meget imponerende tall. I tillegg til dette så har han ufattelig mange “riktige” løp pluss uendelige sprinter, tenk bare på hvor mange spillere han trekker med seg fra motstanderlaget som igjen skaper rom for sine lagkamerater. For å være dønn ærlig blir jeg, eller jeg var overasket, for nå er jeg vant til det, sjokkert over hetsen Jesse Lingard får av egne fans.

Trist med all hetsen…

Ting som “kast han ut, han er ræva, pinlig at han er i klubben, han holder ikke tippeliganivå” er både flaut og trist å lese, men det er min mening. Jeg har mine meninger om Jesse jeg også, men hva er det som gjør at “vi” der hjemme vet best?

Sir Alex Ferguson, David Moyes, Louis van Gaal, Jose Mourinho og Ole Gunnar Solskjær er managare som har trent han, brukt han og alltid beholdt han, hva er det som gjør at ulike supportere vet bedre enn disse managerene? Jeg er ikke ute etter å dømme noen, men det virker for meg som at mange glemmer slike essensielle ting når det gjelder Jesse Lingard sin karriere i Manchester United. Ingen “dårlige” fotballspillere overlever så mange unike managere og jeg synes Jesse må få mye mer respekt enn det han gjør.

I tillegg så er han en fantastisk bidragsyter utenfor banen når det gjelder sitt lokalsamfunn, besøk på diverse sykehus både for eldre og barn, ikke alle som er slik i en verden hvor materialistiske ting fort kan ta overhånd.

En lokal Manchester gutt som fortjener mer respekt i mine øyne og det er knappe 1,5 år siden hvor kallenavn som Lionell Lingard eller Jesse Messi runget på sosiale medier. Overdrevet ja. men dette er fotball, en felles kjærlighet for mange mennesker.

 

 

8 kommentarer
    1. Herlig artikkel om en herlig gutt. Lingard fortjener respekt. En av de mest hardtarbeidende gutta på feltet i følge trenerne.
      Så lenge man trær på seg den røde drakten så får de min støtte uansett om de heter Pogba, Cantona, Fellaini, Lingard, Milne eller Birtles.

    2. Støttes fullt ut! At fans hetser spillere på eget lag er for meg uforståelig. Å være skuffet over prestasjoner er greitt nok, men å hetse spillere slik som Lingard, Pogba, Jones og Young har blitt til tider, er ikke forenlig med å kalle seg Unitedsupporter!

    3. Meget bra artikkel om en som sofasupporterne elsker å hate. Går det galt med laget, så får Lingard ofte skylda og blir hetset på sosiale medier. “Selg han, kanskje det er et lag i championship som er interessert” er idiotiet som går igjen. Fakta er at han ikke har blitt solgt av de 5 managerne han har hatt i Manchester United! Og det gjør at han mest sannsynlig har en framtid på Old Trafford.

    4. Enig! Det er enkelt. Ikke alt vi er like begeistret for – men har vi ikke noe godt å si kan vi bare holde kjeft. Du beskrev så godt at han gikk på løp og fikk med seg motstanderne. Nesten som Leonardsen «best uten ball» 🇾🇪🥰

      1. Hei, yes, jeg tenker at all denne negativiteten vil bare være ødeleggende for Jesse, for mange som alltid trenger en hakkekylling i motgang dessverre

Siste innlegg