Kjære Liverpool supporter

 

Kjært barn har mange sportslige “fiender”, det “kjære” barnet i dette tilfelle er Manchester United. En erkerival for de aller fleste grunnet Man Utd. sin ekstreme dominans i engelsk fotball. Jeg er ekstremt stolt av klubben vår og det vil jeg alltid være. Personlig har jeg ingen “lag” jeg hater, MEN kampene mot Liverpool er alltid de verste følelsesmessig for meg. Et av mine prinsipper er at jeg ekstremt sjeldent diskuterer fotball med en Liverpool- supporter, dette fordi 95% av dem er så langt unna virkeligheten det er mulig å komme. Dessverre er scouserne det beste laget i Premier League denne sesongen så for en gang skyld stemmer de fleste av påstandene deres, men i mitt hodet er det en stor sjanse for at du en dag får rett hvis du sier det samme hver eneste dag fra 1989/90- sesongen da klubben tok sitt siste seriemesterskap. Jeg skriver seriemesterskap da Liverpool aldri har vunnet Premier League. Det er forøvrig kun klubber som Manchester United, Chelsea, Manchester City, Arsenal, Leicester og Blackburn som har klart denne bragden pr. dags dato. Når Liverpool vinner Premier League for første gang denne sesongen havner de i gruppen over lag som kun har vunnet Premier League en (1) gang sammen med lag som Blackburn og Leicester. Hvis noen skulle lure.

Det jeg lurer på er hvorfor Liverpool- supportere aldri har villet innse virkeligheten som Liverpool som klubb har vært i de siste 30 årene? I mine øyne kan man ikke komme nå å fortelle verden: “Hva sa jeg”. Jeg er fullstendig klar over at kjærligheten gjør en blind, men man kan vel innse virkeligheten selv om man er “blind”?  Selv om man innrømmer at klubben din “stinker” så kan man si det med respekt og man elsker ikke klubben sin noe mindre av den grunn.

Jeg har ingen problem med å si at mitt kjære Manchester United “stinket” sportslig under David Moyes.

Klart man er sta eller at man forsvarer klubben sin med nebb og klør, det er en kjærlighet jeg har full respekt for. Personlig så besitter jeg en egenskap som gjør at jeg innser når mitt elskede lag “stinker” og selv om United har hatt store utfordringer siden 2013 så har man vunnet både Europa League, FA-Cupen og Ligacupen. Dette er da turneringer som ofte beskrives som “mikke mus” turneringer av klubber som ikke klarer å vinne dem som f.eks Liverpool fansen gjør… Det første jeg tenker på når jeg hører dette er at hvis verdens eldste og vakreste turnering som det FA-Cupen er, betegnes som en “mikke mus” turnering så har du “mistet noe” på veien som supporter. Dere kaller også Europa League for det samme, en turnering dere ikke klarte å vinne sist dere deltok i 2016, altså for hele fire år siden og hvor Man Utd. vant året etter. Klart her er det viktigere å fokusere på at man har klart å vinne Serievinner cupen/ Champions League seks ganger. Hver gang jeg ser at en Liverpool- supporter referer til “six times” så ler jeg bare. Sorry for at jeg sier det, men hva i all verden er det og slå i bordet med? Liverpool ble stiftet i 1892 og dere slår i bordet med at dere har vunnet en turnering seks ganger på 128 år? Hmm.. Selv et PAX bord fra Ikea ville tålt det slaget der. Eller det at Liverpool satt rekord med antall poeng (97) tatt i en sesong. Hva vant Liverpool med 97 poeng? Ikke noen verdens ting, klart hvis man går inn på Liverpool sin norske supporterklubb’s hjemmeside har dem t.o.m oppført hvilke sesonger klubben ble nummer to i ligaen, som egentlig bare oppfattes som et pinlig forsøk på og “heve” nivået av den gjeldende sesong selv om man har havnet et to-sifret antall poeng bak serievinneren.

Dette er nesten like artig som da Øyvind Alsaker mente at Liverpool var tidenes beste lag i engelsk fotball sammen med et økonomisk “dopet” lag som Manchester City, men man sier at en god latter forlenger livet så takket være Mr. Alsaker fikk jeg ihvertfall 427 dager ekstra å leve.

En “foreldet” sang ?

En av de merkeligste “sanger” jeg hører er Liverpools “sang” “18 times” som er en referanse til antall seriemesterskap. Når ikke en gang den øverste divisjonen har samme navn så gir det fort en indikasjon på at det er lenge siden sist man vant serien. Hvis noen lurer: FA Premier League ble opprettet 20.Februar 1992 og når Liverpool vant ligaen sist som forøvrig var i 1989/90 sesongen så het den øverste divisjonen “Football League First Division”. I samme periode falt Berlin-muren, Jørn Hoel blir kåret til Norges mest sexy mann, Celine Dion vinner den internasjonale finalen i Grand Prix samt Folk og røvere i Kardemomme by ble den fjerde mest sette filmen på kino i Norge. Rart hvordan 10 950 dager kan rase unna.

Ros til en viss grad kan man gi Liverpool- fansen for stemningen de skaper på Anfield da dem drar i gang “deres” sang: “You`ll never walk alone”. Sett bort ifra at dem må dra i gang sangen over høyttaleren for at alle skal synge med eller at det er usikkert om det er deres sang opprinnelig (derfor jeg satt “deres” i anførselstegn) så har dem tatt et imponerende eierskap til denne sangen. Liverpool er virkelig kjent på verdensbasis for denne sangen. Hvor krevende det er å dra i gang den samme sangen over høyttaleren kamp etter kamp er en annen diskusjon. Andre lag som Sunderland, Dortmund, Panathinaikos, Celtic, Man Utd, Ajax og Schalke har også brukt denne sangen selv om Liverpool (selvfølgelig) mener de var først ute med å ta eierskap til denne. Grunnen og jeg siterer fra Liverpoolblogg.no:

“Ingen har klart å dokumentere troverdig for at de (Celtic, Man Utd, Ajax eller Schalke) har vært ute før 1963/1964 da Liverpool-fansen tok sangen til sitt hjerte. Som jeg leste et sted, er det lite sannsynlig at fansen i Glasgow og andre steder spontant begynte å synge på en sang fra en musikal”.

Snakk om å koke suppe på spiker da folkens? Lite sannsynlig at fansen fra Glasgow eller fra andre steder synger på en sang fra en musikal, men i Liverpool så gjorde man det? Jaja nok om det, “keep the song” for min del, jeg bare nevner det.

Legger ved en liten “fact” om opprinnelsen til “you’ll never walk alone” som er en sang som ble skrevet til Broadway-musikalen Carousel, som hadde premiere i 1945. Teksten i denne sangen handler om håp, tro og det å aldri gi opp selv i mørke stunder. Ironisk nok så er vel sangen kanskje passende for Liverpool?

Bare under tidenes største manager Sir Alexander Chapman Ferguson så leverte Manchester United dette:

Fra 1986 til 2013 (1500 kamper) vant United 895 kamper, spilte 338 uavgjort og tapte 267, som ga en seiersprosent på 59,7%. Ett grunnlag som er mer enn nok for å gi en korrekt analyse og i samme periode ga det Man Utd. hele 38 av 66 trofeer i klubbens historie. Ingen andre i England kan vise til samme tall analysert på samme eller tilsvarende periode.

28 års grunnlag og 15 års grunnlag….

Fra 1992 (Premier Leagues oppstart) til 2020 har det gått 28 år, hele 10 220 dager og da ser sammenstillingen mellom klubbene slik ut (merk dette er “major trophies” som er tatt med):

 

Setter jeg opp en tilsvarende tabell fra 2005 til 2020, hele 5 475 dager, vil en tabell med samme oppsett se slik ut (merk dette er “major trophies” som er tatt med):

En liten “fun fact” her er at det faktisk er to “Liverpool”- spillere som har blitt Premier League mestere, det er Michael Owen da han spilte for Manchester United og James Milner da han spilte for Manchester City, selv en Liverpool- spiller må til Manchester for å vinne en Premier League tittel der altså.

Jeg skriver ikke dette fordi jeg er Man Utd. supporter. Jeg skriver dette fordi jeg mener det. Opp igjennom tiden har jeg snakket med utallige supportere fra andre land som f.eks England, Italia, Spania, Tyrkia samt supportere fra lag som f.eks Arsenal, Leeds, Spurs, Chelsea som mener akkurat det samme. Jeg skriver dette for jeg er lei av urealistiske versjoner av hva som skjer i engelsk fotball som i perioder heller minner meg mer og mer om enn ny versjon av Peter Pan og hans liv i fantasilandet “neverland” hvor man til stadighet skal benekte virkeligheten eller hvordan ting har vært.

En ting vi kan være enig om er at Liverpool er det beste laget i England denne sesongen, og kanskje det beste i verden for øyeblikket. Men ikke noe annet eller mer enn det. Så nyt heller øyeblikket for ingenting varer evig.

Jeg regner med at samtlige Liverpool- supportere som finnes på jordkloden er 100% uenig i mitt innlegg som er basert på fakta skrevet med min mening. Det går helt fint, en del av sjarmen med fotball er at rivaliserende klubber sjeldent blir enig. Dette gjelder også selvfølgelig internt i egen klubb.

Jeg liker fakta så det kan jeg fint leve med.

 

Sjekk gjerne ut Unitedtim Facebook her og Instagram her

 

UNITED 4 LIFE

 

12 kommentarer
    1. «You’ll Never Walk Alone» er en sang som ble skrevet av Richard Rodgers og Oscar Hammerstein II for Broadway-musikalen Carousel, som hadde premiere 19. april, 1945 og har blitt fremført nesten 900 ganger siden den gangen.

      Den er referert til av oss United – supportere som «You’ll Never Wank Alone», «You’ll Never Win Again», «You’ll Never Get a Job» osv.

    2. Blir rett og slett tåpelig å harsellere med Liverpoolfansens uttalelser, når du samtidig sier at Liverpool aldri har vunnet Premier League pga. en navneendring. Da er det betimelig å nevne at den høyeste divisjonen i England kun har hatt navnet Premier League siden 2016, og da vet vi hvor mange ganger Manchester United har vunnet Premier League ifølge samme logikk. Så om Liverpool i år blir tildelt Premier League tittelen, så har de vunnet noe United aldri har vunnet. Det er forøvrig rimelig barnslig å bruke denne type argumentasjon, og da er du i samme klasse som de du mener snakker om gamle meritter. Det begynner å bli noen år siden sist for United også……

      1. Vel 1989 for Liverpool og 2013 for United så vet ikke hva som er verst ? Jeg synes innlegget er flott og balansert og jeg la også ved en tabell fra 2005 og til i dag. Man kan si hva man vil men United gar aldri gått rundt som verdensmester når dem har ligget nede. 30 år…. se tabellen fra 2005. Hva som skjer etter denne sesongen ? Ja da får Pool et PL gull ? Who cares?

    3. Fantastisk dårlig. Sjekk fakta før du legger ut slike ting. Dette er kun basert på egne fordommer. Bruk mer tid og energi på eget lag,ikke andre. Forøvrig lykke til videre.

Siste innlegg