Kjære Premier League, er dette en en spøk?

 

Jeg trudde fra bunnen av mitt hjerte at det var en spøk, jeg kjente at jeg faktisk ble irritert når jeg leste dette og ikke minst skriver dette!!!

Etter “skjebnemøtet” mellom Premier League og medlemsklubbene på mandag ble det få dager etter bekreftet at en Brighton- spiller ble smittet og HELE det tyske laget Dynamo Dresden er satt i karantene grunnet påvist Covid-19 smitte i spillertroppen. Dette kort tid før Tyskland “påstår” at det er trygt å gjenoppta fotballen. Etter så mange uker i “lockdown” og at det ble bestemt av britiske myndigheter at det blir innført tre nye uker i “lockdown” skulle man tro at det logiske for menneskers helse og sikkerhet var at man jobbet videre for å bekjempe viruset. Men nei, hva spiller det for noen rolle at en spiller på et Premier League lag ble smittet for under en uke siden? For Premier League og den grønne seddelbunken later som det ikke har skjedd og i stede for setter man opp en potensiell oppstartdato i juni, noe jeg trudde var en aprilsnarr helt til jeg sjekket at kalenderen viste 13. mai i skrivende stund. Jeg regner med at de fleste har sett det, men for dere som ikke har sett det så anbefaler jeg at dere setter dere rolig ned og holder dere fast i nærmeste armlenet før du leser videre….

For dette er virkelig det dummeste jeg har hørt på lenge……

Et punkt og krav for at man skal kunne bekjempe det dødelige viruset Covid-19 slik at fotballen for enhver pris tydeligvis skal kunne gjenopptas er blant annet at alle taklinger skal bli forbudt. Ja, dere leser riktig. Her tenker jeg at noen ting er så dumme at man selv må skjønne at det ikke er noe annet en latterlig og at utspillet aldri burde sett det offentlige lys.

Kjære Premier League, svar meg på dette?

  1. Hvordan skal dere praktisere dette i verdens tøffeste liga hvor bare Ricardo Pereira og Aaron Wan-Bissaka står for hele 217 taklinger så langt i 2019/20 sesongen?
  2. Taklinger begrenser smittefaren sier dere, men å gjenoppta fotballen i England gjør det ikke?
  3. Hva med faren for dråpesmitte i kamper?
  4. Når du desinfisere ballen før trening hvordan er man da sikret mot å bli smittet? Lurer på om den smittede Brighton- spilleren føler seg tryggere med en ball som er “ren” helt til to stykker har sparket på den.
  5. Hvordan skal dere sørge for at spillere som er mer utsatt enn andre spillere sin sikkerhet blir ivaretatt? (spillere med astma etc).
  6. Hvordan skal dere ivareta sikkerheten til spillere som har familiemedlemmer med kroniske sykdommer som er utsatt når dere “tvinger” spillerne ut i en potensiell farlig smittesituasjon?
  7. Man skal trene i grupper på fem, men kan spille potensielt 3 kamper i uka med 11 mot 11? Det er mange kamper som skal tas igjen…..
  8. Man kan maksimum trene i 75 minutter, men kan spille potensielt 3 kamper i uka i 2*45 minutter?

Dette er bare noen spørsmål jeg har og det er ingen hemmelighet at samtlige klubbleger fra gjeldende Premier League klubb har skrevet et brev med ca. 100 kritiske spørsmål.

Slik kan det bli når penger er det eneste som betyr noe!

Se for dere en Premier League- kamp hvor spillerne ikke kan takle, ingen klemmer ved scoringer eller at man ikke kan ta en impulsiv handling, “gi high five”. I tillegg til dette, husk at det skal være stengte dører for supportere. Noe av dette er så klart ikke et “must”, men dette er klin umulig å gjennomføre på en sikker måte i mitt hodet. I tillegg er det vel ingen hemmelighet at både dommere og spillere spytter/snørrer, noe som igjen er ekstremt smittefarlig gjennom 2*45. Eller hva slags kvalitet tror dere det blir på kampene ved at det spilles f.eks tre kamper i uka som er basert på egentrening siden 12. mars eller trening i grupper på fem? Hva skjedde med et skikkelig treningsgrunnlag, rehabilitering, forebygging for å unngå skader samt restitusjon? For meg blir det hele et skrik etter desperasjon for å få avsluttet noe som kan avsluttes nå slik man har sett i flere land.

Jeg ønsker av hele mitt hjerte at all fotball forblir avlyst til det er 100% sikkert at ingen mennesker utsettes for fare. Så enkelt, men samtidig så komplisert.

 

Sjekk gjerne ut Unitedtim på sosiale medier her:

Unitedtim på Facebook trykk her

Unitedtim på Instagram trykk her

 

2 kommentarer
    1. I går skulle premier league 19/20 vært over. Snedig følelse. 2 måneder uten fotball foreløpig. Trist å se kampene fra Bundesliga. Uten stemning. Uten vilje og tæl. Uten dramatikk og action. Ligner mest på pre-season kamper.
      Å gjenoppta denne sesongen tror jeg blir en fiasko. Sannsynligvis ingen publikum neste sesong heller, men bruk tiden fram til august med planlegging. Ikke bare gjøre ting for å bli ferdig med det.

Siste innlegg