Kun ni plasser igjen, her er topp 9 og 8

 

Jeg setter virkelig pris på United.no sitt initiativ hvor de kåre sine topp 50 største spillere fra Manchester United. Etter inspirerende lesning så langt for meg, og etter et spennende innspill fra en god United-venn ved navn Stig ønsker jeg å gjøre det samme. Jeg gjør det med en egen vri, jeg setter opp mine topp 27 spillere som jeg har sett spille enten på TV eller i virkeligheten i mitt liv som supporter. Jeg falt pladask for denne herlige klubben tidlig på 90- tallet og kun spillere som representerte klubben fra denne perioden og frem til før denne sesongen vil bli vurdert. Dette er en liste over spillere som bedømmes etter viktighet, talent, lojalitet og hvordan dem representerte klubben. Dette fordi jeg ønsker å “bedømme” dem basert på hva jeg har sett over tid med mine egne øyne av den gjeldende spiller. Jeg teller fra 27 og nedover, og jeg legger ut to spillere hver dag. En tøff nøtt med andre ord…..

 

Nummer 9: Nemanja Vidic, spilte for Manchester United fra 2005 til 2014. Definitivt en av tidenes tøffeste og beste stoppere. Jeg husker en historie fra da det var krig i Serbia hvor Nemanja gikk inn på kontoret og fortalte at hvis han ble kalt inn til krigen måtte han forlate Manchester United for en kort periode tilfelle landet trengte han. En ufattelig beinhard stopper som skulle ha vekk ballen uansett om han måtte “nikke” gjennom en murvegg. Han slet voldsomt med tilpasning da han ankom klubben, men etter noen måneder var den ingen nåde. Gjennom ni sesonger og over 300 kamper vant Vidic blant annet Premier League i 2007, 08, 09, 11, 13, Ligacupen i 2006, 09, 10 og Champions League i 2008. Han fikk 57 landskamper for Serbia og scoret tre mål.

Mitt høydepunkt med Nemanja var da han i 2010/11- sesongen var kaptein og ledet laget til en Premier League tittel, og han ble kåret til Barclay Premier Leagues beste spiller.

Robin van Persie sa dette om Nemanja Vidic: 

“When I think of him as a footballer, Nemanja puts his head where other players are scared to put their feet. That’s Nemanja.
At corners I’m always helping the defenders and he’s always close to me. I’ve seen him, time after time, diving with his head forward to block a ball. When I’m witnessing that, I’m scared for him. This is Nemanja. It’s unbelievable. I count him as one of my best friends.”

 

Nummer 8: David Beckham, spilte for Manchester United fra 1992 til 2003. David Robert Joseph Beckham, en gullgutt fra den berømte årgangen vi alle kjenner så godt, nemlig “class of 92”. Så nærme en “popstjerne” det er mulig at en fotballspiller kan komme. Sladderpressen elsket han og overvåket hver bevegelse den lokale Manchester gutten tok. Heldigvis lot han føttene tale for seg, en av klubbens beste høyrevinger gjennom tidene og jeg kan ikke komme på en eneste fotballspiller som har eller hadde en bedre presisjon på innlegg enn David Beckham. Gjerne arrester meg her.  Finnes det en mer berømt fotballspiller enn David Beckham? En viss portugiser kanskje, men ingen andre. Jeg ønsker ikke trekke frem et høydepunkt med Beckham for utallige innlegg som ingen kunne slå ble slått med en presisjon som kun en hjernekirurg kan utøve. I tillegg hadde han ” dynamitt” i støvlene og dette kombinert med en allerede unik presisjon gjorde han til en av verdens beste frisparkskytter. David Beckham, spilte nesten 400 kamper fordelt på 11 sesonger og han scoret imponerende 85 mål. For England fikk han vanvittige 117 landskamper hvor han scoret 17 mål. Under sin Man Utd. karriere vant han blant annet Premier League i 1996, 97, 99, 2000, 01, 03, FA-cupen 1996, 99 og Champions League 1999.

 

Sir Alex sa dette om David Beckham:

“He was extraordinary. When he first came to us he would train morning and afternoon then show up in the evening to join in with the schoolboys. At the start of each season we used to give all the players a bleep test to get a sense of their aerobic fitness, and Beckham was always off the scale.

 

 

0 kommentarer

Siste innlegg