Nedtellingen blir tøffere og tøffere, her kommer plass nummer 13 og 12

 

Jeg setter virkelig pris på United.no sitt initiativ hvor de kåre sine topp 50 største spillere fra Manchester United. Etter inspirerende lesning så langt for meg, og etter et spennende innspill fra en god United-venn ved navn Stig ønsker jeg å gjøre det samme. Jeg gjør det med en egen vri, jeg setter opp mine topp 27 spillere som jeg har sett spille enten på TV eller i virkeligheten i mitt liv som supporter. Jeg falt pladask for denne herlige klubben tidlig på 90- tallet og kun spillere som representerte klubben fra denne perioden og frem til før denne sesongen vil bli vurdert. Dette er en liste over spillere som bedømmes etter viktighet, talent, lojalitet og hvordan dem representerte klubben. Dette fordi jeg ønsker å “bedømme” dem basert på hva jeg har sett over tid med mine egne øyne av den gjeldende spiller. Jeg teller fra 27 og nedover, og jeg legger ut to spillere hver dag. En tøff nøtt med andre ord…..

 

Nummer 13: Robin van Persie, spilte for Manchester United fra 2013 til 2015. Denne mannen var “crazy” fra sitt først spark på ballen som rød djevel, dessverre slet han mye med skader som påvirket hans United karriere etter sin første sesong. Uansett så var denne flyvende hollenderen ene og alene grunnen til at Manchester United vant sitt ligagull nummer 20, han scoret hele 30 mål på 48 kamper i sin debutsesong og jeg kan ikke huske en som har hatt et bedre bidrag en Robin van Persie. Visste du forresten at van Persie valgte nummer 20 fordi han skulle bli med på å vinne klubbens ligagull nummer 20? Han var god på hodet, god med begge føtter og han var i besittelse av en fantastisk skuddfot. Rett og slett et mesterverk av en spiss og denne mannen fortjener 10 sekunder stående applaus fra samtlige Man Utd. supportere for sitt bidrag i sesongen 2012/13. En av verdens beste fotballspillere når han var på sitt beste. Han vant Premier League i 2012/13 og fikk hele 102 landskamper for Nederland hvor han scoret 50 mål. Jeg anbefaler alle å sjekke ut hans 2-0 scoring mot Aston Villa i 2012/13 sesongen som er en av Premier Leagues beste scoringer gjennom tidene i mine øyne 🙂

Ryan Giggs sa dette om van Persie:

We all knew what he was capable of but you don’t realise sometimes when you play against someone, how good a player they are. [You don’t realise] until you’re training with them every day and playing with them every week and that is definitely the case with Robin. He’s just a brilliant player.

Nummer 12: Ruud van Nistelrooy, spilte for Manchester United fra 2001 til 2006. En av tidens målmaskiner i Manchester United som statistisk kun blir slått av storscoreren Tommy Taylor (spilte fra 1952/53 til 1957/58). Ruud er definitivt den beste avslutteren jeg noen gang har sett i klubben. Han hadde en egen evne til å score mål uansett og innimellom virket det som han bare kunne “se” på ballen så gikk den i mål. Vanvittige 150 mål på 219 kamper hvor 19 av kampene var som innbytter. I sin beste sesong for Man Utd. scoret han hele 44 mål på 52 kamper. Han vant blant annet Premier League i 2003 og FA- cupen i 2004. Han fikk 70 landskamper for Nederland hvor han scoret 35 mål. Visste du at Ruud van Nistelrooy var klar for Man Utd. en sesong før han kom til klubben? En overgang var klar sommeren i 2000, men van Nisterooy røk korsbåndet på trening for PSV like før overgangen skulle bekreftes. Her kan vi trygt takke Sir Alex for at han ventet 9 måneder og signerte målmaskinen så fort han ble frisk, mange managere ville kanskje ha ventet. Tusen takk Sir Alex Ferguson.

Roy Keane sa dette om van Nistelrooy:

I would never have expected Ruud Van Nistelrooy to miss a penalty. Because Ruud Van Nistelrooy was brilliant. Ruud was the best finisher, ever, but especially in one on one situations, just the keeper to beat. When Ruud was going through one on one, I never doubted him. Some players would be going, “******* hell – hard and low? Or dink it over?”, but when Ruud was through there might as well have been no goalkeeper

4 kommentarer
    1. Overrasket over begge dine i dag. Van Persie fordi han er med i det hele tatt, selv om han var grunnen til seriemesterskapet i 2013.
      Van Nistelrooy fordi jeg trodde du ville ha han høyere.
      Forskjellige United karrierer på disse to, men ingen av dem blir glemt. Snedig at begge fikk ett ligagull. Uheldig med årene sine i United sånn sett van Nistelrooy.

      1. Van Persie er ene og alene med grunnet sitt bidrag til ligagull nummer 20. Det tetner seg til så ingen enkel oppgave😀

    2. 1-0 scoringen til van Persie mot Villa var bare ett normalt mål, 2-0 scoringen derimot…. Regner med de som sjekker 1-0 også ser 2 og 3-0.

Siste innlegg