Nedtellingen fortsetter: Topp 23 og 22

 

Jeg setter virkelig pris på United.no sitt initiativ hvor de kåre sine topp 50 største spillere fra Manchester United. Etter inspirerende lesning så langt for meg, og etter et spennende innspill fra en god United-venn ved navn Stig ønsker jeg å gjøre det samme. Jeg gjør det med en egen vri, jeg setter opp mine topp 27 spillere som jeg har sett spille enten på TV eller i virkeligheten i mitt liv som supporter. Jeg falt pladask for denne herlige klubben tidlig på 90- tallet og kun spillere som representerte klubben fra denne perioden og frem til før denne sesongen vil bli vurdert. Dette er en liste over spillere som bedømmes etter viktighet, talent, lojalitet og hvordan dem representerte klubben. Dette fordi jeg ønsker å “bedømme” dem basert på hva jeg har sett over tid med mine egne øyne av den gjeldende spiller. Jeg teller fra 27 og nedover, og jeg legger ut to spillere hver dag. En tøff nøtt med andre ord…..

 

Nummer 23: Dimitar Berbatov, spilte for Manchester United fra 2008 til 2012. En fantastisk fotballspiller og en av Bulgarias beste spillere gjennom tiden. Han hadde en av de beste første-touchene i verden og en “nærteknikk” som få var i besittelse av. Det som splittet mange United- fans i forhold til Dimitar var hans “kroppsholding” ute på banen. Personlig var min største “utfordring” med Berbatov hvordan han “scoret” målene fordelt gjennom sesongen. Jeg skjønner at han var en slik type spiss, men han kunne score tre mål i en kamp, fem i den neste, for så og ikke score på fem-seks kamper igjen. Som Manchester United- spiller vant han blant annet Premier League i 2009, 11 og Liga-Cupen i 2010. Mine to beste minner fra denne elegante spilleren er hans hattrick for United mot Liverpool (United vant 3-2) i 2010, hans fem scoringer i Uniteds 7-1 seier mot Blackburn i 2010. Ellers er det vanskelig å glemme da han dro tidenes finte på Collins hos West Ham som førte til en Ronaldo- scoring i 2008. Dimitar spilte 78 landskamper for Bulgaria og scoret 48 mål.

Sir Alex beskrev han slik: Berbatov gets a lot of criticism, but he has great ability and is a quality finisher. It is unfortunate for him that he has a laid-back attitude. But for me he has always been top quality

 

Nummer 22: Ronny Johnsen, spilte for Manchester United fra 1996 til 2002. Ronny Johnsen ble Man Utd. første nordmann da han signerte i 1996( Ole Gunnar signerte 13 dager senere). For meg var han en av de mest undervurderte midtstopperne i Europa, han var eksepsjonell som stopper og de få gangene han gjorde en feil (hvis det var noen) løp han opp denne med sin ekstreme hurtighet. Uten tvil Norges beste stopper sammen med Rune Bratseth gjennom tidene, jeg intervjuet forøvrig Ronny Johnsen i september 2019 (les intervjuet her). Han fikk over 150 kamper for Manchester United og scoret ni mål. Han vant i denne perioden blant annet Premier League i 1997, 99, 2001, FA-Cupen i 1999 og Champions League i 1999. Ronny hadde garantert fått en mye lengre United- karriere, men langvarige kneproblemer satte en stopper for det.

Ronny Johnsen spilte 62 landskamper og scoret tre mål for Norge.

 

2 kommentarer
    1. Morsomt at du har med Ronny Johnsen. Han er en meget undervurdert spiller. Synd han var så mye skadet, men med en slik eksplosiv muskulatur oppstår det ofte strekkskader.

      Et herlig intervju Gary Neville har med Berbatov. Du var jævlig lat sa Neville, nei lur svarte Berbatov……
      Berbatov er vel det nærmeste vi kommer Eric Cantona?

      1. Johnsens var klasse, han var så undervurdert at det var rart synes jeg. Berba kommer med fordi han var ekstremt god selv om han varierte. Teknisk unik

Siste innlegg