Neste på listen er: Topp 21 og 20

 

Jeg setter virkelig pris på United.no sitt initiativ hvor de kåre sine topp 50 største spillere fra Manchester United. Etter inspirerende lesning så langt for meg, og etter et spennende innspill fra en god United-venn ved navn Stig ønsker jeg å gjøre det samme. Jeg gjør det med en egen vri, jeg setter opp mine topp 27 spillere som jeg har sett spille enten på TV eller i virkeligheten i mitt liv som supporter. Jeg falt pladask for denne herlige klubben tidlig på 90- tallet og kun spillere som representerte klubben fra denne perioden og frem til før denne sesongen vil bli vurdert. Dette er en liste over spillere som bedømmes etter viktighet, talent, lojalitet og hvordan dem representerte klubben. Dette fordi jeg ønsker å “bedømme” dem basert på hva jeg har sett over tid med mine egne øyne av den gjeldende spiller. Jeg teller fra 27 og nedover, og jeg legger ut to spillere hver dag. En tøff nøtt med andre ord…..

 

Nummer 21: Dwight Yorke, spilte for Manchester United fra 1998 til 2002. Evig smilende målkonge, uansett om han ble sparket ned eller misset en sjanse smilte han fra øre til øre. I sin første sesong i klubben etter overgangen fra Aston Villa “bøtta” han inn med scoringer, hele 29 scoringer ble det i sin første sesong. Not bad! På 151 kamper scoret han 66 mål og for meg er det vanskelig og plukke ut et høydepunkt i hans United karriere fordi han var en gigantisk suksess fra første til siste spark på ballen. Svært medvirkende sammen med spissmakker Cole på vei mot en berømt trippel i sin første sesong. Yorke vant blant annet Premier League i 1999, 2000, 01, FA-Cupen i 1999 og Champions League i 1999.

Dwight Yorke fikk 74 landskamper og scoret 19 mål for  Trinidad & Tobago.

 

Nummer 20: Andy Cole, spilte for Manchester United fra 1994 til 2002. På åtte sesonger scoret “Net King Cole” hele 121 mål for klubben fordelt på 275 kamper, han er med dette blant de mestscorende spissene Man Utd. har hatt. Cole kom til klubben med en rekordsum den gang på 6 M Pund pluss United ungutt Keith Gillespie. Hvordan en notorisk måljeger som Cole var, kun fikk 15 landskamper (et mål) er en gåte jeg aldri vil forstå. Sammen med Yorke var han en viktig del av den beste spissduoen jeg har sett i United. Mine to største høydepunkt med Andy Cole var da han scoret fem mål da United slo Ipswich 9-0 i 1995, med dette ble han den første i Premier Leagues historie til å score fem mål i en kamp, og da han i 1998/99-sesongens siste kamp sikret tittelen med en nydelig scoring hjemme mot Tottenham.

Cole vant blant annet Premier League i 1996, 97, 99, 2000, 01, FA-Cupen i 1996, 99 og Champions League i 1999.

1 kommentar
    1. Knoll og tott. Dwight Yorke fikk veldig fart på Cole. Fant tonen både på banen og privat. Den rolige, alvorlige, seriøse og litt sjenerte Cole. Yorke motsatt. Utadvendt, blid, smilende. Lik Lee Sharp i humør og sjarme.
      Skapte litt rabalder i privatlivet til Cole da han bestilte noen gledespiker hjem til seg da kameratene koste seg hos Yorke. Herlige spillere, herlige typer.

Siste innlegg