Neste to på listen, se topp 15 og 14

 

Jeg setter virkelig pris på United.no sitt initiativ hvor de kåre sine topp 50 største spillere fra Manchester United. Etter inspirerende lesning så langt for meg, og etter et spennende innspill fra en god United-venn ved navn Stig ønsker jeg å gjøre det samme. Jeg gjør det med en egen vri, jeg setter opp mine topp 27 spillere som jeg har sett spille enten på TV eller i virkeligheten i mitt liv som supporter. Jeg falt pladask for denne herlige klubben tidlig på 90- tallet og kun spillere som representerte klubben fra denne perioden og frem til før denne sesongen vil bli vurdert. Dette er en liste over spillere som bedømmes etter viktighet, talent, lojalitet og hvordan dem representerte klubben. Dette fordi jeg ønsker å “bedømme” dem basert på hva jeg har sett over tid med mine egne øyne av den gjeldende spiller. Jeg teller fra 27 og nedover, og jeg legger ut to spillere hver dag. En tøff nøtt med andre ord…..

 

 

Nummer 15: Edwin van der Sar, spilte for Manchester United fra 2005 til 2011, det er den overgangen som har overrasket meg mest med tanke på alder ved ankomst samt prestasjoner. Edwin kom til Man Utd. i en alder av 34 år fra Fulham, I United leverte han hele seks fantastiske sesonger før han ga seg i en alder av hele 40 år. Han var bunnsolid på sine 266 kamper og i ettertid skulle jeg ønske at det var han som erstattet vår danske keeperkjempe Schmeichel da han la hansken på hylla. Rett og slett en herlig keeper som bidro sterkt til United sin suksess i denne perioden. Mitt definitive høydepunkt med van der Sar var hans heroiske innsats under Champions League finalen i Moskva 20008, og i 2008/09 sesongen hvor han holdt nullen i 14 kamper på rad. En eksemplarisk signering av Sir Alex Ferguson. Under sin tid i Man Utd. vant han blant annet Premier League 2007, 08, 09, 11, Ligacupen 2006 og Champions League i 2008.

Sir Alex sa dette om Edwin van der Sar:

Edwin is the best goalkeeper we have had since Peter Schmeichel.

 

Nummer 14: Denis Irwin, spilte for Manchester United fra 1990 til 2002. En av de beste backen i Premier League’s historie, han spilte over 500 kamper for klubben og jeg kan huske at han gjorde en feil (ja, en) da han mistet ballen som Berkamp scoret på (Arsenal vant 1-0) i 1995. Denis hadde tilnavnet Mr.Dependable og det var vel fortjent, for det er en av de mest stabile og imponerende karrierene jeg har sett. Han var taktisk blant de beste, rask, god til å takle og meget presis på pasninger med begge føtter. I en periode på 90- tallet var han fast frisparkskytter. Under sin tid i Man Utd. vant han blant annet Premier League i 1993, 94, 96, 97, 99, 2000, 01, Fa-cupen 1994, 96 og Champions League i 1999. Nok et glitrende kjøp hvor klubben fikk en back i verdensklasse, for meg er det vanskelig å trekke frem et høydepunkt med Irwin, men et deilig frisparkmål mot Liverpool på Anfield (3-3 i 1994) og hans nydelig scoring etter en herlig assist av Cantona da Man Utd. banket Spurs 4-1 i 1993 er herlige minner.

Sir Alex sa dette om Denis Irwin:

I also reckon that Irwin is the only player guaranteed to make my all-time Manchester United XI.

 

 

 

 

 

 

0 kommentarer

Siste innlegg