Noen tanker om overgangsvinduet

Overgangsvinduet for 2020 er lukket, nå kan man kun hente spillere fra lavere divisjoner frem til 16 oktober. Vinduet ble fulgt med argusøyne og klokken 0010 var det nok for min del. Mange tanker surrer i hodet, hvor nære var egentlig Jadon Sancho? Og hva ser Manchester United`s trenerteam i den defensive biten som vi ikke ser? Det må være mye vi ikke ser tydeligvis, jeg er selv usikker på stopperne våre, men ikke glem at United var blant de beste defensive lagene fra januar og ut sesongen i Premie League som nylig ble avsluttet. Hvorfor eller hvordan laget kan holde 6.divisjons- nivå på den defensive biten på de tre første kampene kan ingen svare på. Det eneste jeg er sikker på er at laget kommer til å komme fryktelig tilbake den 17.10.2020 borte mot Newcastle, Premier League starter da for meg.

Hva med spillerne som er kommet inn?

Jeg gir dette overgangsvinduet terningkast 3+. Mange vil sikkert bli forundret over dette da det ikke kom inn noen “storfisk” ala` Sancho og selv om jeg er skuffet over at Sancho ikke kom så lar jeg meg ikke blende av alder på spillere eller av at det ble hentet inn “ukjente” unge spillere. Telles virker å være den eneste som er akseptert av mange. Et sted vil mange av fremtidens spillere få sitt internasjonale gjennombrudd og da finnes det ingen bedre arena enn Old Trafford. Det jeg stusser mest på er hvorfor enkelte “harselerer” med signeringen av Edison Cavani? Pr. i dag spiller Manchester United med tre spisser: Marcus, Anthony og Mason som er selvskrevne (pr. i dag) på de tre plassene på topp og har ingen som utfordrer dem på plassene sine. Med all respekt for Ighalo så vil han forbli “spiss nummer 4” og han besitter dessverre ikke nok ferdigheter til å utfordre om en plass i startoppstillingen. Odion vil og mest sannsynlig forlate klubben i januar 2021. I tillegg så er “MMA” meget unge, svinger i prestasjonen og selv om dem har tatt massive steg forrige sesong så er jeg meget “happy” med signeringen av Cavani fordi dem ikke kan spille 55 kamper uten hvile. De må få den nødvendige hvilen for å kunne levere for Man Utd. gjennom en lang til tider brutal sesong. Edison Cavani vil være ett perfekt tilskudd til troppen med sin oppofrende spillestil, vinnerskalle og sin fantastiske “nese” for mål. Han er en meget dyktig hodespiller som garantert vil styrke laget på den biten av spillet vårt samt våre defensive spillere vil få “kjørt” seg på trening som er noe de virkelig trenger. Bare tankene på hvordan ungguttene på topp vil lære av en slik toppspiss er ikke bare vakkert, men vil også gi dem en knalltøff utfordrer som vil hjelpe dem til å ta ytterligere steg på banen. Glem at han er 33 år for denne mannen er en maskin og selv om han har vær en del skadet den sist sesongen så er dette overhodet ikke hverdagskost for Cavani. Han har over 50 mål på over 100 kamper for Uruguay og han scoret 200 mål på 313 kamper for PSG. I tillegg har han over 100 scoringer i Serie A. Jeg sier: “Velkommen Edison Cavani”, og som ren spiss ser jeg ikke hvem United kunne signert som ville være ett bedre alternativ i dette vinduet.

Alex Telles er en spiller jeg ikke har sett altfor mange kamper av, men han virker som en “vill” back som besitter egenskaper som den moderne fotballen krever. Han er relativt rask, meget offensiv samt han leverer massivt når det gjelder både assist`s og scoringer som venstreback. Ole Gunnar har også hele tiden vært klar på at dagens United- backer må bli bedre på det offensive så jeg gleder meg virkelig til å se denne 27-åringen i den røde trøyen. Vi vet alle at brasilianske backer er mer offensive enn defensive så mitt eneste spørsmål er hvor god han er defensivt, men jeg tipper Ole har stålkontroll. I mine øyne kan United slippe inn tre mål i hver kamp for min del så lenge dem scorer fire (satt på spissen). Her tror jeg Telles, Shaw og Williams vil lære av hverandre og ta ytterligere steg, så får vi se hvem av Shaw og Williams som tar opp hansken her. Mitt tips er sistnevnte.

Facundo Pellistri kjenner jeg ikke til, men klubben har “scoutet” på han i lang tid og han er anbefalt av Diego Forlan til Ole Gunnar, I tillegg så har både City og Real fulgt denne 18-årige offensive spillere tett. Han beskrives som ekstremt hurtig, han bruker begge beina med ett ekstremt potensialet med en meget aggressiv spillestil (press etc.). Ett herlig tilskudd til våre offensive spillere som vil gi Solskjær ytterligere offensive muligheter i fremtidens Manchester United. Han spilte 37 kamper for Penarol. En positiv ting her er at han snakker engelsk som vil gjøre at han tilpasser seg raskere, men tipper hans landsmann Cavani tar han under vingene.

Amad Traore kjenner jeg heller ikke veldig mye til, men han ble den første 2002- modellen som scoret i Serie A som 17-åring. Det sies at Atalanta har det beste akademiet, og Amad er den største stjernen der nå. Kvalitets-messig beskrives han som en kantspiller som er meget god med begge bein, rask og driblesterk som er meget vanskelig å stoppe. Han er en av de største talentene i Italia samt at United har fulgt han siden 2016.

På papiret ser det ut som Manchester United har fått to meget talentfulle spillere som er i trygge hender for videre utvikling. Det blir meget spennende å følge med på reisen til disse to spillerne, jeg gleder meg.

Kunne vært bedre, det er det ingen tvil om.

Manchester United kunne hentet en stopper og Sancho som vi alle ønsket, men slik ble det ikke og nå får vi se om Sancho blir en “sexy” januarovergang eller om han kommer neste sommer. For at han er en typisk Man Utd. spiller er det ingen tvil om. Hvorfor engelsk presse påstår at ideen om at Manchester United skal ha unge sultne spillere ikke etterleves på grunn av en mann ved navn Cavani er ikke noe annet en TØV! Da er det på tide å pusse brilleglassene sine! Personlig er jeg skuffet over at Sancho ikke kom samt jeg sliter veldig med og forstå hvorfor en stopper ikke kom inn, men mulig den profilen klubben ønsket ikke var tilgjengelig. Blanda følelser om overgangsvinduet og igjen stusser jeg på hvorfor alt må skje på overgangsvinduet siste dag, men ikke bland disse signeringene som desperasjon fordi dem kommer sent. Det er irrelevant. At engelsk presse lovpriser Chelsea sin signering av 36-årige Thiago Silva, og snakker ned 33-årige Cavani sier mer om dem i mine øyne. Oppsummert er jeg fornøyd med de som kom inn, men jeg ønsket meg som de fleste ytterligere forsterkninger.

Nå maner jeg til samhold, jeg ber om styrke og nå er det viktigste at vi støtter laget etter beste evne. Jeg støtte laget og Ole Gunnar 100%. Jeg står fortsatt ved at vi er på rett vei, men nå må spillerne ta sitt ansvar ute på matta, nå er det ikke rom for flere feilskjær.

Hvis noen lurer: Sesongen starter 17 oktober:)

GGMU♥

8 kommentarer
    1. De nye virker lovende. Men den defensive utryggheten består. Og Woodward/Solskjær har en felles forståelse av at det ikke kan kjøpes nye før daukjøttet er borte. Smalling var den eneste brukbare av dem, og nå er han borte. Men Rojo og Jones må også bort, og når det kan skje vet ingen. Tror nesten ikke de kan gis bort gratis heller. Og Tuanzebe er usikker på alle vis. Spurs imponerte med samspill på høyt nivå. Dit må vi også. Lagmaskineriet må prioriteres, lagspillere må promoteres. Briljante individualister må også tenke lagspill. Pogba må slå raske baller heller enn å gå inn i dueller som han taper. VanBissaka må orientere og plassere seg bedre. Fernandes må jobbe med pasningssikkerheten. Alle må tenke lag og samhandling på et høyere nivå enn i dag. Hvis ikke er Solskjær tilbake i nyhuset sitt i Kristiansund i november.

    2. Blir en spennende høst det her. Ble et overgangsvindu omtrent som forventet, desverre. Liker ikke at de skal sitte helt til siste dag før det skjer ting. Og det med all mulig respekt til DVB som jeg ser på som en spennende spiller
      Kom også inn spillere jeg er spent på i Telles og Cavani. Håper Cavani bøtter inn mål og han har garantert noe å lære unggutta våre. Telles tror jeg blir et godt tilskudd.
      De to unggutta har jeg for lite kjennskap til, men gleder meg til å følge de også.
      Så min, desverre, går vel mest på at Sancho glapp, at vi ikke klarer å gjøre unna handling av spillere mye tidligere og at Woodward og co fortsatt sitter og ødelegger for manager etter manager. Tenk å hatt disse spillerne klare omtrent den dagen vinduet åpnet, så hadde laget fått tid sammen, til å bli kjent, til å få trent litt mer sammen og det hadde gitt mer ro i gruppa tror jeg.
      I dag bør egentlig jobben med neste overgangsvindu starte. Er vel for mye å forvente, men mister aldri troa.

      Nå håper jeg vi supportere kan samle oss igjen om det som er det viktigeste, nemlig å støtte klubben i våre hjerter❤

    3. Mye vi ikke vet ja, det tror jeg er helt sikkert. Mange som mener mye om mangt om akkurat dette uten å vite hva de mener noe om. Klarer ikke å være skuffa over at vi ikke landa Sancho når prisen er så latterlig høy. Virker som OGS har teft på hvilke typer spillere som passer i United-stilen, og tror derfor ikke det er tileldig at de landa på Telles, Diallo og Pellistri. Blir spennende å følge disse gutta framover, for nå er det bare en ting å gjøre: se framover

    4. Gode kommentarer, Tim! Ikke glem at Donny de Beek også er kommet!

      Hadde ønsket meg en midtstopper, men ellers er det bra tilskudd som er kommet inn. Cavani kan bli en hit i PL!

Siste innlegg