Noen tanker så langt og venter kampen som vender sesongen?

 

Etter veldig mye grubling gjennom natten måtte jeg dele noen tanker, nå må vel bunnpunktet være nådd?

På mange måter tror jeg søndagens kamp blir ett vendepunkt denne sesongen, på søndag venter Newcastle borte og St. James` Park er en knalltøff arena for alle lag. Hjemmefansen er blant de beste i Premier League og man kan vel si at laget spiller mye på innsats. Klubbens manager er jo ikke ukjente eks-red Steve Bruce som har blitt en “liten” manager- nomade i engelsk fotball. Presset er så klart på begge klubber, men dette er en kamp Manchester United ikke på noen måte har råd til og avgi poeng, kun tre poeng er godt nok og ingen unnskyldning vil være akseptert hvis United skulle feile.

Hver inneforstått med at prosjekt Manchester United vil ta tid.

Selv om poengfangsten så langt ikke er verdig en stor klubb som Manchester United har Ole Gunnar fortsatt tillit fra styret, hvis man isolerer det han har gjort så langt slik man kan tolke ting fra utsiden vil jeg oppsummere det slik :

Innsats:

Man kunne tidlig se ett friere United- lag under Ole Gunnar, under pre-season jobbet United knallhardt gjennom 2*45 i hver treningskamp (minus Kristiansund kampen) og dette vil bli en nøkkelfaktor gjennom en lang sesong. Her vil United bli bedre utover sesongen tror jeg og det vi så mot Arsenal i form av innsats var meget bra. Selv om United ikke løper nok stabilt pr. kamp er det progresjon i mine øyne på mange områder. For noen er glasset halvtomt, men for meg er det halvfullt. Jeg er langt ifra blind og jeg ser utmerket hvor lite innsats som legges ned i enkeltkamper som kampen i går, men det som bekymrer meg aller mest er evnen til å score mål, det er helt fraværende i dette United- laget, husk folkens det er mange lag som løper lite, men som likevel vinner kamper. Fotball handler om å score mål ikke løpe mest.

Spillerstallen så langt..

Spillere som Fellaini, Herrera, Valencia, Darmian, Lukaku, Smalling og Sancez har forlatt United, riktignok er de siste to på lån, men jeg tviler på at vi får se dem i en vakker rød United-trøye igjen. Av spillere som er hentet inn så har det vært klasse fra A til Å. Spillere som Wan-Bissaka, James og Maguire er virkelig klasse som styrker United på alle måter og er en type spillere United trenger. Det er ikke alle Premiere League klubber som jobber langsiktig og jeg er virkelig glad for at Ole Gunnar bygger for nåtiden og fremtiden. Som jeg har skrevet tidligere bekymrer det meg en del at klubben ikke har fått på plass en spiss til for det er mangelfullt, Mason Greenwood er den eneste rene spissen United har nå og han kan ikke bære klubben alene. En ting som er sikkert er at United har og hadde fortjent mye mer enn 9 poeng basert på hvordan dem har spilt så langt.

Hvorfor tror jeg søndagens kamp vil bli vendepunktet?

Magefølelsen rett og slett, Newcastle sliter og United sliter, men hvis United har James, Pogba, Rashford og Martial på banen samtidig vil hjemmelaget slite, det vil ett hvert lag i PL gjøre. Disse fire er bjelken i laget når det gjelder det offensive spillet til Man Utd. De er best når dem er på banen samtidig som man f.eks så mot Chelsea i serieåpningen, husk også at Newcastle har sluppet inn hele 13 mål og scoret kun 4 på sine første 7 kamper av årets sesong. Legger United ned samme innsatsen som mot Arsenal pluss er med klinisk foran kassa bør dem vinne, noen jeg også tror dem gjør (bank i bordet).

Uansett hvor langt nede man kan være etter en kamp så tror jeg på at det venter ett smil rundt neste hjørnet.

Hvor lenge skal klubben “spise” managere?

Jeg har stått bak alle klubbens managere, uansett hvem det er og det har vært tøft i perioder. Etter at Sir Alex ga seg har Moyes, LvG, Mourinho og nå Ole Gunnar vært permanente managere med meget varierende hell. Ofte er manageren den som får skylden og ofte er jeg enig i at det er korrekt, men i Manchester United er det overhodet ikke tilfelle, her virker det som man får jobben så må man levere før man får være den manageren man ble hentet for. Det beste eksemplet her er Jose` Mourinho, en av verdens beste trenere som fikk sparken. Man Utd. viste hva dem fikk da dem hentet han, men likevel jobbet han delvis med “håndjern” på konstant, ja han hentet spillere, men hadde han fått hente dem han ville til klubben som var typiske Mourinho- spillere hadde United vunnet Premier League. Det finnes det ingen tvil om i mine øyne, poenget var at United ville spille på en måte og hente en type spillere..

For meg blir det for mange managere, for mange nye spillere, for mange nye spillestiler og hver eneste gang ser man den nye manageren bli delvis holdt igjen økonomisk, klart jeg er ikke på innsiden så jeg kan ikke bekrefte dette, men man trenger ikke være rakettforsker eller hjernekirurg for og forstå at det og ha kun Mason Greenwood som ren spiss blir for tynt fra august til januar. Kjøpene United har gjort så langt er eksemplariske og akkurat det lover godt for fremtiden, men er tiden der?

Ole Gunnar som en suksessrik manager i United tror jeg på, uten tvil, men så lenge styret ved Glazer og Woodward holder på slik med hver eneste manager dem ansetter så får han det tøffere en han hadde regnet med garantert.

Vi vil alle det samme..

Vi alle ønsker det samme som er sportslig suksess for Manchester United, jeg har full respekt for at alle ikke innehar den samme troen på Ole Gunnar, det eneste jeg lurer på er hvorfor man tror mindre på akkurat han? Frank Lampard lovprises sammen med Pochettino som også sliter? Why? United ligger på en 10. plass som er ille, men det er 5 poeng opp til 3. plassen og det er ingen andre lag enn Pool og City som er suverent bedre enn United. Akkurat det siste løfter troen min på Manchester United på tunge dager selv om United må opp flere hakk for å være på toppnivå. Personlig er jeg ikke så opptatt av hva vår manager heter eller hvor han kommer fra. Jeg stusser veldig på at så fort man kommer fra land som Argentina, Tyskland eller Frankrike som manager så er det nok? Det blir litt som en spiller har en god sesong i Ligue 1 i Frankrike så er det katastrofe hvis United ikke kjøper vedkommende som vi så i sommer.

Grunnen til at jeg fortsatt tror United tar tredjeplassen er fordi det kun er Pool og City dessverre som er bedre enn øvrige lag i Premier League.

Skal man ikke sette krav på alle måter?

Alvarez forlot United nylig etter at Richard Hartis ankom United som sikkert er ukjent for mange. Her vil jeg legge til at Hartis bl.a. jobbet hos United som keepertrener da United vant ligaen og Champions League i 2007/08- sesongen og han jobbet også som keepertrener da England sitt U20-landslag vant U20-VM i 2017. Altså en United- kjenning og en erfaren mann, men hvorfor blir da fokus på han at han hadde ett opphold i Molde?…

Man må slutte å være så fordomsfulle…

Det er ikke noen automatikk i at selv om man kommer fra Norge eller har trent et norsk lag så er man ikke god nok for en klubb som Man Utd, det er så ufattelig skuffende å lese. Vi alle vet hvor United hentet Ole Gunnar fra som spiller…..

Jeg har 110% respekt for alle som er skeptiske så langt på sammen måte som jeg har den samme respekten for dem som har klokketro på Ole Gunnar, kun tiden vil vise, men dette handler ikke om hvem som har rett eller galt. Det handler kun om å få vår elskede klubb på rett plass igjen som verdens beste klubb.

 

Du vet aldri hvor sterk du er før det eneste valget du har er å være sterk for Manchester United❤️ 

 

 

 

 

 

4 kommentarer
    1. Mer löpning utan boll, behövs för att vi ska komma upp, ungdomarna försöker spela snabbare men de som spelade under Mourinho är inte van att bollen ska gå framåt. Tyckte nye ytterbacken skötte sig bra, Dalot hyfsat, Matic för trög, syntes stor skillnad när MCTominay kom in.

    2. Hei Tim.

      Problemet vårt er mangel på et system synes jeg. Hvorfor bruke to defensive midtbanespillere i hver kamp, uansett motstander? Hvorfor bruke Pogba i en slik defensiv rolle når han er bedre offensivt? Hvorfor bruke James som spiss og Greenwood på kant mot AZ? Hvorfor bruke en 10`er når det enda ikke har funket?
      Solskjær brukte 4-3-3 i Molde, feide over de fleste lagene med flott angrepsfotball med et tydelig mønster. Også i Europa ligaen mot gode lag gjorde Molde det godt. Så jeg lurer på hva Solskjær tenker med denne måten og spille fotball på.
      Jeg har IKKE gitt opp Solskjær, men skulle gjerne sett en tydeligere spillestil.

      1. Hei Stig, flott sagt. Veldig enig, derfor jeg også etterlyser en tydelig identitet. At United som klubb skal hele tiden tilpasse seg motstanderen blir helt feil. Savner en tydelighet som du tar opp 😀

Siste innlegg