Nytt supporterintervju, meldingen fra Man Utd. stjernen var en uforglemmelig opplevelse.

Et herlig møte med Ole Gunnar før kampen mot Burnley på Turf Moor julen 2019

 

 

Navn: Isak Benjaminsen Asprem

Alder: 16

Bosted: Molde

 

Noen ting kan bare ikke forklares selv om det er naturlig, men hvordan “falt” du for Manchester United?

Det var først og fremst familien min, og spesielt faren min som gjorde meg til United supporter. Han hadde fulgt Manchester United lenge, men interessen ble enda større for han når Ole Gunnar Solskjær signerte for klubben. Solskjær hadde spilt for Molde før som de fleste vet, men pappa kjente også Ole Gunnar fra militæret

Hvor lenge har Manchester United vært klubben i ditt hjertet?

Jeg åpnet øynene for utenlandsk fotball i 2013/2014. Da var Manchester United regjerende ligamester i England. Jeg husker under VM i 2014 hvor pappa fortalte meg hvem av spillerne på de forskjellige lagene, som spilte for Manchester United. Halvveis gjennom turneringen døde faren min veldig brått og uventet. Etter det har jeg fulgt United tett og klubben har blitt en veldig stor del av livet mitt.

Personlig er Eric Cantona min favorittspiller hos Man Utd, hvem er din favorittspiller og hvorfor nettopp han?

Å velge én spiller som “favoritt” er umulig for meg. Jeg har ikke sett spillere som Cantona selv, men liker han veldig godt som person og som en karakter. Det samme gjelder Patrice Evra. Cristiano Ronaldo er også i toppen av listen min fordi jeg mener han og Messi er de beste fotballspillerne noensinne. Zlatan Ibrahimovic er kanskje favorittspilleren min, men han hadde så kort periode i Manchester United at det å velge han som “favoritt” United-spiller ville vært basert på litt tynt grunnlag. Av spillerne nå er det Greenwood, Martial, Fernandes og Marcus Rashford som er favorittene mine. Rashford har i tillegg vært helt fantastisk med tanke på hva han har gjort utenfor banen. Alle dem jeg har nevnt har “plenty” av kvaliteter som kunne ha gjort en av dem til min favoritt, men jeg klarer ikke å velge mellom dem.

Klubben i våre hjerter har skapt mange uforglemmelige minner, hva er ditt beste øyeblikk som United- supporter?

Til konfirmasjonen min i fjor fikk jeg en tur til Manchester av moren min. Turen gikk til Old Trafford på «boxing day» (26. Desember 2019). Vi så hjemmekampen mot Newcastle som endte med 4-1 til Man.Utd. To dager senere ble vi med bortesupportere til Turf Moor hvor vi så United slå Burnley 2-0. Etter kampen mot Newcastle møtte jeg Victor Lindelöf, Andreas Pereira, Juan Mata og Anthony Martial og jeg fikk både tatt bilder og fikk autografer fra disse. Før kampen mot Burnley møtte jeg Mike Phelan og Ole Gunnar Solskjær hvor jeg fikk autograf og tatt bilde med begge to. Dette var mine to første kamper med United i England og jeg er superfornøyd med hele opplevelsen. Resultatene, målene, stemningen, møte med spillerne og trenerne, og til og med selveste UnitedTim 🙂 Etter Burnley kampen ble jeg stoppet for å gi et «post-match» intervju med en engelsk supporterkanal kalt «Full Time Devils». Jeg fikk god kontakt med intervjueren, som jeg fortsatt snakker med på sosiale medier. Alt dette bidro til en helt fantastisk reise og opplevelse.

Manchester United avsluttet sesongen med en sterk 3.plass, hvordan har du opplevd tiden som United supporter under Ole Gunnar Solskjær denne sesongen?  

Reisen under Solskjær som manager har vært en karusell av oppturer og nedturer for meg. Jeg husker godt når ryktene om at Solskjær skulle forlate Molde for selveste Manchester United begynte å svirre. Det var veldig spesielt for meg. De første par månedene under Ole Gunnar var superbra. Klubben lå godt an til en Champions League, men skuffende resultater mot Everton og Cardiff helt på slutten av sesongen gjorde at vi datt under den “berømte” 4.plassen.

Manchester United har hatt flere gode kamper for så å tape den neste mot lag vi burde slått. En del dårlige kamper, men også mange gode. Klubben endte på 3.plass denne sesongen, men vi må huske på at vi kun fikk 2 poeng mer enn det David Moyes fikk i 2013/14 sesongen (laveste Premier League poeng-totalt noen gang for United). Da endte United på 7. plass. Men til tross dette har signeringen av Bruno Fernandes vist alle hvordan Solskjær vil spille fotball med United. God angrepsfotball med flyt, overlappende ving-backer, to angripende midtbanespillere og et solid forsvar. I tillegg så har Ole Gunnar vært veldig uheldig med skader denne sesongen. Jeg er overbevist om at Solskjær tar United oppover og jeg er håpefull om at ham kan ta United til ligatittel nummer 21. I mine øyne trenger han noen flere gode signeringer samt støtte fra ledelsen for å oppnå dette. Dette sammen med en god Champions League kampanje neste sesong vil forhåpentligvis tette den store poengforskjellen mellom oss og øvrige topplag.

Drømmenes teater er fylt av mange magiske kvelder, hva er ditt beste minne fra Old Trafford?

Aller første gang jeg kom i møte med denne magiske arenaen var sommeren 2017. Det var ingen kamp i Manchester fordi United var på pre-season i USA, men vi fikk omvisning på banen og på museet. Det var en surrealistisk opplevelse å se Old Trafford for første gang. Men igjen så må det beste minnet fra Old Trafford være den ene kampen jeg har vært der, nemlig mot Newcastle på «Boxing Day». Mål av Martial, Greenwood og Rashford endte til slutt opp med en 4-1 seier. Jeg fikk oppleve å stå på Stretford End hvor jeg virkelig fikk kjenne på den gode stemningen. Det er min beste Old Trafford opplevelse med god margin.

United har hatt mange store spillere gjennom tiden, hvem er den beste United- spilleren i klubbens historie i dine øyne?

Fasiten er egentlig Cristiano Ronaldo, George Best, Dennis Law og Sir Bobby Charlton siden dem er de eneste som har vunnet Ballon d’or prisen som United spillere. Men i denne samtalen er du nødt til å ta med spillere som Paul Scholes, Ryan Giggs, Eric Cantona, Roy Keane og Wayne Rooney med tanke på hvordan dem har prestert som Manchester United spillere. Men om jeg er nødt til å velge én, så er det Cristiano Ronaldo. Han er som sagt tidligere for meg tidenes beste fotballspiller sammen med Lionel Messi. Men med så mange å velge mellom sier hvor mange fantastiske spillere vi har hatt i Manchester United gjennom tiden.

Du har fått en personlig melding fra selveste Marcus Rashford på Twitter, kan du fortelle litt om historien bak denne?

Høsten 2019 skled kneskålen min ut av ledd. Etter en lang vinter på krykker og forlenget ventetid pga. Covid-19, ble jeg endelig operert i Mai 2020. Etter en smertefull operasjon var jeg nødt til å bli på sykehuset over natten. Da bestemte jeg meg for å legge ut en tweet der jeg tagget Marcus Rashford i håp om at han skulle svare. Jeg visste at han pleide å svare på slike meldinger så jeg prøvde meg.. Etter en liten halvtime fikk jeg svar og en «re-tweet» fra intervjueren fra intervjuet mitt i Burnley, Adam McKola. Da “eksploderte” det siden han har 100 000 følgere på Twitter. Det var så sinnsykt mange som tagget Rashford i kommentarfeltet at jeg var helt i sjokk. Jeg ringte moren min som ikke hadde mulighet å være med meg for å fortelle henne hva som hadde skjedd. Midt i samtalen kom det en varsling på mobilen som sa: «@MarcusRashford has replied: Stay strong pal! ♥️» Jeg husker jeg trykte inn på meldingen for å sjekke om det var han eller om det var en «fake» konto, men når jeg så at det var han ble jeg helt sjokkert. Det var helt klart den beste smertestillende jeg fikk under hele oppholdet mitt på sykehuset. Det ble også skrevet en sak på United.no om denne meldingen noen dager senere. Dette var utrolig stas.

 

Hvis det er en kamp i klubbens historie du skulle ønske du kunne oppleve, hvilken ville du ha valgt da ?

Jeg blir overrasket om noen svarer en annen kamp enn Champions League finalen i Barcelona i 1999. Jeg skulle ønske jeg var gammel nok til å se den live på TV-en også. Jeg kan ikke en gang prøve å tenke meg “den” følelsen av å se Ole Gunnar Solskjær sette inn 2-1 på overtid. Det må ha vært helt sykt. Det eneste andre svaret jeg kan gi er en kamp vi nesten dro på. Nemlig PSG borte i fjor. Vi var i Paris uken før den kampen og vi hadde dratt om kampen var én uke før. Det er nok den beste kampen under Solskjær så langt.

Som supporter opplever man mye på godt og vondt, hva er din største skuffelse som United supporter?

Det er vanskelig å si for jeg prøver alltid å glemme skuffelser. Jeg husker når United røk ut av Champions League mot Sevilla under José Mourinho. Det var en fæl kamp for United sin del. En annen kamp er Everton vs Man Utd. på slutten av sesongen i fjor da det ble ett stygt 0-4 tap. Det var triste saker!

I fjor sommer var jeg 100% sikker på at United skulle signere Bruno Fernandes og når da «deadline day» kom og det ikke skjedde noe ble jeg utrolig skuffet. Heldigvis signerte vi han 6 måner senere, men tenk hvor bra denne sesongen hadde vært med Bruno fra start.

Det finnes mange forskjellige typer supportere, hvordan vil din familie beskrive deg som supporter med tre ord?

For å svare på dette spurte jeg familien min:

Søsteren min brukte ordene avhengig, kunnskapsrik og lojal.

Moren min beskrev meg med: Dedikert, oppdatert og at jeg har Manchester United- hjerte på utsiden. At “supporten” min skinner gjennom og alle jeg kjenner vet at det betyr mye for meg.

Gal og nervøs på kampdag og emosjonell var ordene broren min brukte. Hvis United taper, kan jeg bli så sint og skuffet slik at det ødelegger resten av dagen min. Når dem vinner er jeg så glad at jeg nesten ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg noen ganger. Så jeg er veldig enige med de ni ordene dem til sammen har funnet ut av 🙂

Pr i dag spilles kampene uten supportere på stadion, hvordan opplever du det som supporter samt det og ikke kunne dra “hjem” til Old Trafford for å se Manchester United?

For meg som bare har vært en gang på kamp på Old Trafford utgjør ikke det noen forskjell for meg personlig (enda) sånn sett. Men det å se fotball uten supportere er rett og slett trist. Jeg skjønner veldig godt hvorfor det er sånn og fotball uten fans er bedre en ingenting. Forhåpentligvis forsvinner Corona viruset snart slik at vi kan gå tilbake til normalen med supportere på tribunene.

Her på Unitedtim deler jeg ting fra min hverdag som United- supporter, turer til Manchester, events jeg deltar på, konkurranser, intervjuer med supportere- og tidligere United spillere, har du noen ønsker om å se andre ting i tillegg?

Jeg syntes det du gjør er veldig bra. Jeg savner vlog fra kamper, men det er jo ikke muligheter for det nå. Du kan jo kanskje lage vlog av kampdag hjemme i stua som handler om hva du gjør på kampdag, reaksjoner på lagoppstilling, midt i kampene og etter kampene. Det er ikke mye jeg skulle ha endret på, men om jeg skulle bedt om en ting hadde det vært det.

Hva er dine forventninger til “sommervinduet” og den kommende sesongen for Manchester United?

Jeg håper på et par gode signeringer i sommer slik at vi har mer kvalitet i stallen. Startoppstillingen til United er meget god, men med liga, CL, og flere cuper er det viktig å ha gode spillere som kan komme inn for for dem som starter kampene. Min mening er at man trenger man rundt 14/15 “startere” i laget hvis man skal være med å kjempe om trofeer av høyeste klasse.

Neste sesong håper jeg at laget kommer langt i Champions League, kommer nærmere Premier League tittelen samt å komme langt i de engelske cupene.

Til slutt, hvilken spiller er din drømmesignering for Manchester United?

Lett. Jadon Sancho fra Borussia Dortmund! Han er ung, høy klasse, og han kan spille på begge vinger. Han sender også en av angriperne til United på benken som kan komme på å score senere i kampene.I tillegg er han en klassespiller som kan spille for United de neste 15 årene. Han legger også til kvalitet i dybden på stallen som også vil heve nivået på øvrige spillere i klubben. Han er helt perfekt for United. Det hadde vært tydelige signaler om å vinne titler fra styret samt dem hadde vist at de er villig til å støtte Ole Gunnar Solskjær i overgangsvinduet for andre sommer på rad.

I tillegg til Sancho, trenger vi også en midtbanespiller samt en midtstopper nå i sommer i mine øyne. Men uansett, er Jadon Sancho prioritet!

 

Trykk her for å sjekke ut Isak “aka” Isak_the_Red på Instagram .

Tusen takk for at du tok deg tid Isak 🙂 


Sjekk gjerne ut Unitedtim på YouTube her, Facebook
her og Instagram her

2 kommentarer

Siste innlegg