Nytt supporterintervju. Møt David Simonsson, mannen bak Red Army Umeå

 

Navn: David Simonsson

Alder: 40 år

Bosted: Bygdeå 4 mil norr om Umeå i norra Sverige

 

Noen ting kan bare ikke forklares selv om det er naturlig, men hvordan ble du Manchester United supporter?

Det började under mitten på 90-talet när IFK Göteborg mötte Man United i Champions League. Det var i samband med detta som min kärlek till klubben växte sig stark. Exakt varför vet jag ej men det kändes bara rätt och jag var fascinerad över alla talangfulla ungdomar som fanns med i truppen ex Neville, Scholes, Butt, Giggs och Beckham.

Hvor lenge har Manchester United vært klubben i ditt hjertet?

Sedan 1994 kan man väl säga

Personlig er Eric Cantona min favorittspiller hos Man Utd, hvem er din favorittspiller og hvorfor nettopp han?

Jag har alltid varit svag för Paul Scholes. En makalös innermittfältare. Grymt skott, magiska passningar men även stenhård i närkamperna. En komplett mittfältare i mina ögon.

Klubben i våre hjerter har skapt mange uforglemmelige minner, hva er ditt beste øyeblikk som United- supporter?

Segern mot Chelsea i Champions Leauge i Moskva 2008 är magisk! Kommer fortfarande ihåg exakt den kvällen och vad jag gjorde och hur jag hoppade och skrek (tyst för att inte väcka familjen ) när United lyckades vinna efter straffar.

Hvis det var din avgjørelse, hvordan vill du ha avsluttet årets sesong?  

Jag tycker att man skall stryka denna säsong. Fotboll utan publik är inte samma sak. Sedan är hälsoaspekten såklart helt avgörande och det verkar som att många spelare är tveksamma till att börja spela igen. Jag hoppas att vi kan ta nya tag till hösten igen.

Drømmenes teater er fylt av mange magiske kvelder, hva er ditt beste minne fra Old Trafford?

Har varit över 3 ggr nu och bara lyckats pricka av en seger så det får nog bli den då. Manchester United – Crystal Palace våren 2017. Matchen precis innan euroleauge finalen i Stockholm. United ställde upp med många juniorer men lyckades ändå vinna komfortabelt. Rooneys sista hemmamatch för United visade det sig så det var speciellt att få se honom en sista gång i United tröja på Old Trafford.

United har hatt mange store spillere gjennom tiden, hvem er den beste United- spilleren i klubbens historie i dine øyne?

Jag måste nog säga George Best. Det var ju före min tid men när man läser och lyssnar på de gamla trogna supportrarna så förstår man hur otroligt stor han var. En “rockstjärna” både på och utanför planen

Hvis det er en kamp i klubbens historie du skulle ønske du kunne oppleve, hvilken ville du ha valgt da ?

Champions League finalen på Nou Camp 99. Behöver man utveckla det något mer? 🙂

Du er mannen bak svenske supportergruppen Red Army Umeå, kan du fortelle litt om dere og om hvordan dere samles?

Jag startade upp denna Sektion av den skandinaviska supporterklubben i slutet av säsongen 2017/18. I början var vi en liten trogen skara men har nu på slutet växt till att vi är ca 30-70 personer på våra träffar. Vi har fått ett gott samarbete med en lokal restaurang har i Umeå (O’Learys Umeå) Där vi har bra avtal på mat och dryck i samband med våra träffar. Vi ses varje match som United spelar bara den visas på TV. I samband med våra träffar så brukar vi ha lotteri samt resultattips med Unitedrelaterade priser. Detta är mycket uppskattat. Vi var ca 5 st från Red Army Umeå som skulle åkt över nu i April för att se match men det blev ju tyvärr inställt.

Sjekk ut Red Army Umeå på Instagram her eller Facebook her

 

Som supporter opplever man mye på godt og vondt, hva er din største skuffelse som United supporter?

Det absolut värsta var när City knep ligatiteln från oss säsongen 2011/12. Det var mycket tungt. Men som vi alla vet så fick sir Alex revansch säsongen efter 🙂

Det finnes mange forskjellige typer supportere, hvordan vil din familie beskrive deg som supporter med tre ord?

Högljud, passionerad och trogen

Hvordan har tiden vært uten Manchester United i disse Covid-19 tidene og har du noen tips til utålmodige Man Utd. sjeler?

Denna tid har varit tung. Man saknar fotbollen överlag och framförallt United såklart. Jag har sett lite gamla matcher på TV men det är inte alls samma sak som att se live.
Jag har planerat mycket roligt som vi skall dra igång på Red Army Umeå när väl fotbollen startar igen. Jag har även gjort om mitt kontor hemma (se bild). Det kan ju vara ett bra tips i dessa tider. Passa på att hänga upp era fina Unitedgrejer så det sysns vilket lag ni har i hjärtat.

Her på Unitedtim deler jeg ting fra min hverdag som United- supporter, turer til Manchester, events jeg deltar på, konkurranser, intervjuer med supportere- og tidligere United spillere, har du noen ønsker om å se andre ting i tillegg?

Du har en helt fanatisk energi. Jag följer dig på alla sociala kanaler. Deltar i tävlingar mm. Ett besök hos oss i Umeå och Red Army Umeå är väl något jag skulle vilja se i framtiden. Du är så välkommen.

Hva er dine forventninger til sommervinduet og den kommende sesongen for Manchester United?

Jordan Sancho vore ju grym att få in.

Til slutt, hvilken spiller er din drømmesignering for Manchester United?

Drömmen just nu vore Kylian Mbappe. Han är grymt duktig och ung. Men som sagt en drömvärvning.

Tusen takk for at du tok deg tid David og lykke til videre med Red Army Umeå 🙂

 

Sjekk gjerne ut Unitedtim på Facebook her og Instagram her

 

2 kommentarer
    1. Herlig med svenske Unitedsupportere. Føler at Sverige er et Arsenal-land. Svenske medier virker å elske dem pga Limpar, Ljungberg, Stefan Schwarz og Sebbe Larsson.

Siste innlegg