Nytt supporterintervju, Red Army Gøteborg

 

Navn: Mats Hörnlund

Alder: 46 år

Bosted: Kållered, strax söder om Göteborg

 

Noen ting kan bare ikke forklares selv om det er naturlig, men hvordan ble du Manchester United supporter?

När jag började följa Manchester United i början av 90-talet så blev jag snabbt förälskad i mixen av spelare. Dels fanns de äldre och rutinerade som Hughes, Pallister, Robson, McClair, Bruce och dels nya och unga spelare som Keane, Giggs, Irwin, Schmeichel och man hade värvat en viss Eric Cantona! Dessutom stod ”Class of ’92” och knackade på dörren. Det ihop med Alex Ferguson som ledare gjorde att jag tyckte det var ett mycket spännande lag att följa.

Hvor lenge har Manchester United vært klubben i ditt hjertet?

Sedan början på 90-talet, så snart i 30 år.

Personlig er Eric Cantona min favorittspiller hos Man Utd, hvem er din favorittspiller og hvorfor nettopp han?

Paul Scholes…en mer komplett spelare får man leta efter. Helt magiskt spelsinne och en fantastisk framspelare och ett riktigt bra skott. Stenhård och vek aldrig ner sig i närkampsspelet. Jobbade otroligt mycket för LAGET och var en Manchester United spelare rakt igenom.

Klubben i våre hjerter har skapt mange uforglemmelige minner, hva er ditt beste øyeblikk som United- supporter?

Oj, här finns egentligen hur mycket som helst att välja bland…men jag väljer den enda cupfinalen som jag sett live, Europa League finalen i Stockholm 2017. Att få uppleva en sådan match på plats, med uppladdningen innan och firande efter matchen är något som jag sent ska glömma. Den svenska supporterklubben hade samlat flera hundra supportrar på ett ställe i närheten av arenan. Brian McClair och Jesper Blomqvist var med på uppladdningen innan matchen och Pete Boyle drog igång sångerna. Och oj vilken segerfest det blev efter vinsten…

Manchester United er i storform om dagen, hvordan har du opplevd tiden som United supporter under Ole Gunnar Solskjær?  

Berg- och dalbana…det började så bra när han tog över i december 2018. Jag var i Manchester över jul & nyår och fick se två fantastiskt fartfyllda och målrika matcher på Old Trafford. Vad som sedan hände i februari är en stor gåta för mig. Allt spel var som bortblåst och vi spelade riktigt dåligt resten av säsongen 18/19. Även stora delar av denna säsongen har varit mindre bra, men det mesta är förlåtet efter den senaste tiden. Jag tror på att Ole är rätt man för oss, men vi måste ha tålamod och ge han tid.

Drømmenes teater er fylt av mange magiske kvelder, hva er ditt beste minne fra Old Trafford?

Jag började ganska nyligen resa till Manchester och min första match på Old Trafford var derbyt 2015 och helt klart en fantastisk upplevelse, trots resultatet 0-0. En annan speciell match för mig var hemmapremiären denna säsongen. Det var en fin dag med strålande sol, vinst med 4-0 och det var premiärmatchen för mig som säsongskortsinnehavare.

United har hatt mange store spillere gjennom tiden, hvem er den beste United- spilleren i klubbens historie i dine øyne?

Ryan Giggs för alla hans matcher, titlar och hans lojala sätt mot klubben. Han var en fantastisk spelare att titta på med sin fart, viljan att alltid utmana sina motståndare och ett stort hjärta för klubben. Helt enkelt elegant att se på.

Hvis det er en kamp i klubbens historie du skulle ønske du kunne oppleve, hvilken ville du ha valgt da ?

Champions League finalen 1999 på Camp Nou.

Du er en av mennene bak den svenske supportergruppen Red Army Gøteborg, kan du fortelle litt om dere og om hvordan dere samles?

Red Army Göteborg är en del av Muss (Manchester United Swedish Supporters) och MUSCS (Manchester United Supporters Club Scandinavia) och jag och David Blomgren tog över ansvaret för 4 år sedan. Vi håller till på en pub som heter John Scott’s Linnégatan och vi samlas där varje matchen som direktsänds på TV. (dock inte nu under Corona tider) Vi har ett snitt på ungefär 40-50 personer per match. På stormatcherna (främst derbyt och Liverpool) så är det uppemot 100 personer på plats. Det är en fantastiskt skön stämning med United-sånger som normalt hörs på Old Trafford. Vi kör resultattips varje match och ibland har vi quiz och lotterier med United relaterade priser…vid ett par tillfällen har vi lyckats få tag i signerade matchtröjor från ex-spelare som vi lottat ut.

Alla härliga Unitedsupportrar som är i Göteborg på matchdag är självklart varmt välkomna till oss.

Her er mennene bak Red Army Gøteborg, Mats Hörnlund ( til venstre) og David Blomgren( til høyre) Her er en link til en video som ble laget av Red Army Gøterborg nylig, trykk her

Sjekk ut Red Army Gøteborg på Instagram her eller Facebook her

 

Som supporter opplever man mye på godt og vondt, hva er din største skuffelse som United supporter?

Förlusten med 6-1 i derbyt 2011 på Old Trafford.

Det finnes mange forskjellige typer supportere, hvordan vil din familie beskrive deg som supporter med tre ord?

Engagerad, hängiven och kärleksfull.

Pr i dag spilles kampene uten supportere på stadion, hvordan opplever du det som supporter samt det og ikke kunne dra “hjem” til Old Trafford for å se Manchester United?

Underligt att följa matcherna utan publik, saknar givetvis inlevelsen från publiken. Dessutom är känslorna och uttrycken från spelare/ledare annorlunda, men jag tycker att spelarna gör det på ett mycket professionellt sätt utifrån förutsättningarna som finns. Självklart saknar jag att kunna åka till Old Trafford, längtar verkligen tills det är ok att få gå på fotboll igen. Lite extra tråkigt då detta är den första säsongen som jag har säsongskort och att inte kunnat utnyttja det fullt ut…men får helt klart ta igen det senare.

Her på Unitedtim deler jeg ting fra min hverdag som United- supporter, turer til Manchester, events jeg deltar på, konkurranser, intervjuer med supportere- og tidligere United spillere, har du noen ønsker om å se andre ting i tillegg?

Nej, inget som jag kommer på nu. Du gör ett fantastiskt bra jobb, jag gillar dina reportage och bilder ihop med spelare från Manchester United och du gör intressanta intervjuer.

Keep up the good work!

Hva er dine forventninger til sommervinduet og den kommende sesongen for Manchester United?

Jag tror inte det blir så många nya spelare i det kommande transferfönstret, men jag ser gärna att vi tar in en ny mittback. Tyvärr tycker jag inte att vi har fått ut 100 % av Lindelöf/Maguire och det är just nu vår svagaste lagdel. Jag hoppas att Ole tar oss till Champions League och gärna att vi får med oss en titel (FA-cupen, Europa League) från denna säsongen och fortsätter bygga laget med våra unga lovande spelare, då tror jag att vi snart är tillbaka i den absoluta toppen igen.

Til slutt, hvilken spiller er din drømmesignering for Manchester United?

Jag har alltid haft svårt för att säga vem som skulle vara en drömvärvning, så namn spelar inte så stor roll. Det finns väldigt många bra och individuellt skickliga spelare i världen men det absolut viktigaste för mig är att de vill bli en MANCHESTER UNITED spelare och spela för lagets bästa istället för sig själva och pengarna. Mer värvningar som Bruno Fernandes så är jag helt klart nöjd!

Tusen takk for at du tok deg tid Mats og lykke til videre med Red Army Gøteborg 🙂

 

Sjekk gjerne ut Unitedtim på Facebook her og Instagram her

0 kommentarer

Siste innlegg