Omtrent en umulig oppgave, her er topp syv og seks

 

Jeg setter virkelig pris på United.no sitt initiativ hvor de kåre sine topp 50 største spillere fra Manchester United. Etter inspirerende lesning så langt for meg, og etter et spennende innspill fra en god United-venn ved navn Stig ønsker jeg å gjøre det samme. Jeg gjør det med en egen vri, jeg setter opp mine topp 27 spillere som jeg har sett spille enten på TV eller i virkeligheten i mitt liv som supporter. Jeg falt pladask for denne herlige klubben tidlig på 90- tallet og kun spillere som representerte klubben fra denne perioden og frem til før denne sesongen vil bli vurdert. Dette er en liste over spillere som bedømmes etter viktighet, talent, lojalitet og hvordan dem representerte klubben. Dette fordi jeg ønsker å “bedømme” dem basert på hva jeg har sett over tid med mine egne øyne av den gjeldende spiller. Jeg teller fra 27 og nedover, og jeg legger ut to spillere hver dag. En tøff nøtt med andre ord…..

 

Nummer 7: Peter Schmeichel, spilte for Manchester United fra 1991 til 1999. Verdens beste keeper jeg noen gang har sett og mest sannsynligvis kommer til og se. I mine øyne verdens beste keeper gjennom tidene sammen med den “sorte panter” Lev Jasjin. Et av topp tre beste kjøp av Sir Alex Ferguson da han kom fra danske Brøndby til Manchester United for 625 000 Pund i 1991. Denne gigantiske dansken (193 cm) var like bred som han var høy omtrent og han hadde så store hender at han mest sannsynligvis kunne spilt tennis med bare hendene. Han hadde så mange “ville redninger”, men skal jeg trekke frem to høydepunkt med vår danske venn blir det headingen han reddet mot Rapid Wien i 1996 og mot West Ham på Upton Park i 1994. At Peter Schmeichel reddet ene og alene 12-15 poeng for Man Utd. pr. sesong er ikke et eneste poeng overdrevet. I form av personlige utmerkelser vant han dette:

  • UEFAs “årets målvakt” i 1992, 93, 97 og 98
  • Han ble valg ut til UEFAs “Dream Team” i 1992-2002
  • Hans kanskje største personlige bragd var da han i 2001 ble kåret til historiens beste keeper i en åpen avstemning holdt av nyhetsbyrået Reuters. Dette basert på over 200.000 stemmer fra hele verden.

Peter den store fikk over 400 kamper for klubben gjennom 8 sesonger (en scoring mot Rotor Volgograd i 1995) og han vant blant annet Premier League i 1993, 94, 96, 97, 99, FA-cupen i 1994, 96, 99 og Champions League i 1999. Han fikk 129 landskamper og scoret et mål for Danmark og vant EM i 1991.

Sagt av Teddy Sheringham om Peter Schmeichel:

Awesome. He’s one of those players you didn’t like facing, but loved having in your team. Peter just fills the goal. Thinking back to my first year at Man United, when I struggled, maybe I should have trained against the reserve keepers instead. It’s so hard to score against him, psychologically it might have boosted my confidence to get away from him for a while!

 

Nummer 6: Roy Keane, spilte for Manchester United fra 1993 til 2006. Det at denne mannen var elsket av United- fansen og hatet av andre var det liten tvil om. En fullstendig gal “kriger” som var kaptein med stor K. I januar satte jeg kursen for Bournemouth for å møte Roy Keane, jeg hadde så mange tanker: “Hvordan var han nå? Hadde han roet seg? Var han like gal og herlig”? Ja, ja og ja.. Haha…. Jeg snakket med han flere ganger og du merket at han var en herlig karakter med det “gale” blikket. Herlig fyr med en av de beste Q&A jeg har vært på. Ironisk nok sa han til meg at jeg var “gal” som hadde reist alene fra Norge til Bournemouth for å treffe han. Det å bli kalt “gal” av Keane tar jeg som et kompliment og når jeg spurte når han kom tilbake til United bare flirte han. Keane ble hentet til Man Utd. fra Nottingham Forest for og fylle tomrommet etter klubblegenden Bryan Robson, noen han gjorde med stort hell. Et av Sir Alex mange gode kjøp som også var kaptein fra 1997 til 2005. Dessverre havnet han i en alvorlig diskusjon med Sir Alex som førte til at han forlot United på en måte som burde vært unngått, men som ble umulig og unngå når to så sterke personligheter braker sammen. I 1999/00 ble han kåret til årets spiller i England. Gjennom nesten 500 kamper fordelt på hele tretten sesonger vant han blant annet Premier League i 1994, 96, 97, 99, 2000, 01, 03, FA-cupen i1994, 96, 99, 2004 og Champions League i 1999. Han fikk 67 landskamper og scoret ni mål for Irland.

Sagt av Ryan Giggs om Roy Keane:

You never felt you were beaten when Keaney was in your team. He never threw in the towel. I don’t think any of the rest of us were less determined to win than Keaney, but what makes him different is the way he gets it across, his anger if you like. More than any other player I’ve seen, he affects players around him.

 

2 kommentarer
    1. Ja, vi har hatt litt av noen spillere når vi ser disse listene. Keane, den fødte leder. Bortekampen mot Juventus,har noen spillere noen gang spilt bedre enn Keane gjorde i den kampen?
      Schmeichel, verdens beste keeper i mange år. Var så stolt over Schmeichel i EM i 92.
      Ingen sjarmerende danske. Ønsket ikke å skrive autografer og ta vare på fansen den tiden The Cliff var åpen for supportere. Også trekk for å gå til City selv om de ikke var våre største rivaler akkurat da.
      Men tidenes Unitedkeeper….

      1. Jeg har hørt lignende historie om Peter, sett han på Old Trafford flere ganger men tar seg aldri tid til fansen. Snodig .. Kean var enorm, kommer aldri til p glemme møtet i januar med han😀

Siste innlegg