Paul Pogba, en mann på godt og vondt

Bildet er tatt på Old Trafford, Paul signerer trøyen min på bildet.

Paul Pogba er en underlig skrue i mine øyne. På sitt beste er han en av verden beste i sin rolle, men i motgang så er han sin egen verste fiende. Til tross for dette så er han en fantastisk spiller de fleste klubber vil ha. I mine øyne må han spille for en klubb i medgang eller så vil man fortsette å se den samme uinteresserte franskmannen. I Juventus hvor han var i fire sesonger herjet han i manges øyne i ung alder. Hele 124 kamper og 28 mål er godt levert når man er/var 21 år. Dessverre er Pogba avhengig av at laget han spiller for er et lag i medgang, samt at han må ha en tilsvarende spiller som seg selv i et defensivt format for å blomstre. I Juventus spilte han i en defensiv liga med Andrea Pirlo som sin makker og på det franske landslaget var det N`Golo Kante som ryddet unna for han. Det er mange midtbane-duoer som har blomstret sammen som Keane/Scholes eller Davids/Zidane, men disse presterte også alene. Se f.eks på De Bruyne hos lillebror City, han presterer uansett hvor på banen han spiller eller hvem han spiller med.

Er han sin egen verste fiende mentalt?

Ja, uten tvil…

I sin første periode i United som var fra 2009 til 2011(hentet fra franske Le Havre) som 16 åring, leverte han fra dag en. Problemene startet da tankesettet hans ble større en ferdighetene. I 2011- sesongen fikk han syv sjanser på førstelaget, men Pogba mente selv at han burde spille mer. United hadde i samme periode spillere som Giggs, Ji-Sung Park, Hargreaves, Scholes, Carrick, Gibson og Anderson som han konkurrerte med på midtbanen, så han måtte ta vare på sine sjanser og være tålmodig. Det siste var han overhodet ikke, og han var heller ikke god nok på den tiden til å spille fast på Manchester United. Det hjalp heller ikke at den pengegriske og kontroversielle agenten Mino Raiola forgiftet tankesettet til en ung og ambisiøs franskmann. Sir Alex hadde ikke noe valg, det var “goodbye” til Paul Pogba.

Jeg har lest intervjuer med flere personer som har hatt Pogba under sine trener-vinger og det er en rød tråd hele veien hvor han har hatt store personlige mål, men som lagspiller var det mangler.

Som liten fikk han blant annet beskjed om dette:

  • Paul, du er ikke en god fotballspiller. Du er like glad uansett om laget vinner eller ikke, du spiller bare for deg selv. Du er en dårlig lagspiller.

Dette har man sett hele veien i hans karriere. Jeg synes ikke at det i utgangspunktet er noe galt med en slik innstilling, det er fullt mulig å være en slik “type” fotballspiller hvor man samtidig er verdifull for laget man spiller på. Se bare på verdens beste og mest sannsynlig den beste fotballspilleren gjennom tidene, Cristiano Ronaldo. Ingen har et større ego enn han, men i motgang tok og tar han ansvar, ene og alene fordi han ville bli best i verden. Noe han ble.

Akkurat denne innstillingen savner jeg fra Pogba….

Man kan savne denne egenskapen, men hvis han ikke har interessen av dette eller innehar denne så hvorfor skal man hele tiden ha fokus på dette? Husk at Pogba alltid har vært slik og mest sannsynlig kommer han alltid til å være slik. Derfor mener jeg at med tanke på den prosessen United er inne i nå, hvor det som kreves er at alle man skal til pumpene, så burde Pogba forlate United til sommeren. Synd, men det er ikke alltid man er “meant to be” og når det er “alle mann til pumpene” som gjelder passer han ikke inn.

Det jeg stusser veldig på er at da han kom tilbake til United sa han til sin mor: “Mamma, nå er jeg hjemme”, og han uttalte til pressen: “dette er den riktige klubben for meg for og oppnå alt jeg håper på i fotballen”. Livet blir sjeldent som man håper Mr. Pogba, men det handler like mye om og ta ansvar for egne handlinger.

Forstår frustrasjonen….

Jeg har ingen problemer med at United- supporterne har utfordringer med han, men dette er vel medaljens bakside ved det å være en offentlig person. Det hjelper vel heller ikke med hans stadige kryptiske uttalelser om sin egen fremtid gjennom de siste sesongene, her er noen eksempler:

  • Jeg er fortsatt under kontrakt, jeg spiller her for øyeblikket, men hvem vet hva som vil skje i løpet av de neste par månedene.
  • Etter alt som har skjedd denne sesongen, og med tanke på at dette har vært min beste sesong så langt, tror jeg tiden er moden for meg for å få en ny utfordring et annet sted.

Pogba er garantert en humørspreder innad i laget, men når alle vet hva han egentlig vil så er det umulig at det ikke påvirker troppen. Skal man lykkes som et lag over tid er det viktig at man har tillit til hverandre. Det må være umulig for hans lagkamerater å ha tillit til Pogba. Jeg kjenner han ikke personlig, men dette er mer enn et inntrykk han har skapt.

En populær person…..

Jeg har sett han spille live mange ganger, på godt og vondt. Jeg har møtt han flere ganger etter kamp og han er uten tvil  meget populær. Hver eneste gang han kommer ut etter kamp går folk “bananas”. Alle vil ha en bit av Paul Labile Pogba og det er forståelig, han tar seg tid til fansen (mer enn mange andre spillere), han er alltid smilende og skaper alltid god stemning med sin tilstedeværelse sammen med fansen etter kamp.

Hva med Mino Raiola?

Dette individet må nesten deles opp i to, en sett fra klubbens side og en fra spillerens side.

Sett fra spillerens side: Spillerne har valgt en av de beste i sin bransje til å maksimere forhandlinger, avtaler og alt som innebærer ved overganger og kontraktsforhandlinger. Raiola har blant annet spillere som Pogba, Zlatan, Mkhitaryan og Veratti pluss han var agenten til Pavel Nedved i mange år. Disse velger han av en grunn, men hvorfor spillerne ikke setter ned foten når hans uttalelser i media kun gjør skade mellom klubb og spiller er umulig å svare på. Her har spillerne som er representert av han en lang vei å gå! Alle sammen!

Sett fra klubbenes side: Sett utenfra må han være den verste som kan sitte på den andre siden av bordet for gjeldende klubb. Han fyrer oppunder når det gjelder alle sine uttalelser til media, noe som garantert er bevisst da han gjerne  kommer med disse uttalelsene rett før eller rett etter en overgang er gjennomført. Uten tvil en person som ikke tåler makt og rikdom, men det jeg legger merke til er at flesteparten av hans “spillere” er sterke personligheter som kanskje trenger det samme av en agent?

Sir Alex beskrev ihvertfall han og Raiola som olje og vann, det er det ihvertfall ingen tvil om!

Lykke til videre…

Jeg ønsker Paul Labile Pogba alt det beste i fremtiden, og det er ingenting jeg ønsker mer enn at han blir i klubben som en suksess. Dessverre tror jeg han forsvinner til sommeren og det tenker jeg er helt ok. Det er ikke en eneste spiller på jordkloden som er uerstattelig uansett hvor gode dem er. Mr. Pogba er ikke noe avvik fra dette. Jeg har full respekt for at klubbens fatning, i dette øyeblikket, ikke passer hans ambisjoner som spiller, men da må han si det og forlate klubben.

Dette gjelder alle som skal ha på seg den røde drakten fremover, for det er alle mann til pumpene som gjelder i det generasjonsskiftet Manchester United nå går igjennom.

United 4 life

0 kommentarer

Siste innlegg