Paul Pogba, skal han bli eller dra?

 

Ofte når jeg ser Paul Pogba spille tenker jeg alltid på slageren fra the Clash med “Should I stay or should I go now?” Melodien ruller og jeg bytter ut ordet “I” med “he”…”Should he stay or should he go now?” Aldri blir jeg klok, følelsene mine for Manchester United er urokkelige, en dag lenger på jorden for min del er en dag hvor jeg trykker Manchester United nærmere mitt hjerte. Jeg støtter alle som spiller eller representerer Manchester United uansett kvalitet eller prestasjoner. Paul Pogba er ikke noe unntak.

Er Paul Pogba en “typisk” Manchester United- spiller? 

Absolutt ikke, det finnes ikke et hår på kroppen som krommer seg i retningen av et ja på dette spørsmålet, hvis noen mener han er det så del gjerne grunnen i kommentarfeltet. De fleste kjenner til Paul Pogba sin historie hos Manchester United. Han kom til klubben som 16-åring fra franske Le Havre og Paul fant seg fort til rette i klubben. Han var en dominant skikkelse og en leder på Manchester United sitt U18-lag, hvor mange vil påstå at han var en av hovedgrunnene til at Man Utd. vant FA Youth Cup i 2011. Det at Pogba skulle få sjansen for førstelaget virket naturlig, men etter ett innhopp her og der så begynte det å skurre for min del, da Pogba krevde mer og mer spilletid. Alle vet at det er en prosess og selv ikke Cristiano Ronaldo var fast i sin første sesong, og derfor sliter jeg med å forstå unge spillere som ikke forstår en prosess. Det at Manchester United hadde en skotte ved navn Sir Alex Ferguson som manager gjorde det ikke enklere. Er det noen man har tillit til og tar råd fra så er det denne legendariske skotten. Hvordan man som ung fotballspiller ikke lytter til den største manageren som fotballen noen gang har sett, vil jeg aldri forstå. Problemene startet for meg da tankesettet hans ble større en ferdighetene. I 2011- sesongen fikk han syv sjanser på førstelaget, men Paul Pogba mente selv at han burde spille mer. United hadde i samme periode spillere som Giggs, Ji-Sung Park, Hargreaves, Scholes, Carrick, Gibson og Anderson som han konkurrerte med på midtbanen, så han måtte ta vare på sine sjanser og være tålmodig. Det siste var han overhodet ikke, og han var heller ikke god nok på den tiden til å spille fast på Manchester United.

Til Pogba sitt forsvar så hjalp det ikke å ha en “giftslange” som Mino Raiola som agent, når man selv knapt er ferdig med puberteten. 

“Exactly whom I’m supposed to be”
“Don’t you know which clothes even fit me”

Sangen ruller videre, igjen er teksten passende. Hvem skal Paul være på banen og er United- drakten den rette for han? Hvis jeg svare med ett ord er svaret nei, før du hagler løs med motargumenter les dette: Paul Lable Pogba er en av verdens beste spillere, men han er samtidig en av verdens vanskeligste spillere og ha med å gjøre hvis laget sliter i motbakke. Det at alles øyne er på han må han tåle, han er sterk nok til å løfte dette laget ytterligere, men samtidig så beviste han for alle da United slet som mest at han er en ekstrem medgangsspiller. Jeg ønsker at han blir i klubben på den ene betingelsen at Ole Gunnar Solskjær får frem det beste i han, både i medgang og i motgang. Når laget trenger det lille ekstra så forventer jeg at den som har det lille ekstra i talent, tar det frem og bruker det. Fotball er et lagspill og uansett hvor god du er så er ingen spillere uerstattelig. Jeg har ingen problemer med “egoet” til Pogba, det er fullt mulig å være en slik “type” fotballspiller hvor man samtidig er verdifull for laget man spiller på. Se bare på verdens beste og mest sannsynlig den beste fotballspilleren gjennom tidene, Cristiano Ronaldo. Ingen har et større ego enn han, men i motgang tok og tar han ansvar, ene og alene fordi han ville bli best i verden. Noe han ble. Nettopp dette må Paul må gjøre hvis han skal bli hos Manchester United og skal huskes som en klubblegende. Det at han kan bli verdens beste i sin rolle er det ingen tvil om.

En populær person…..

Paul Pogba markerte seg tidlig for yngre Manchester United-lag etter sin ankomst til Manchester. Ole Gunnar har et godt forhold til Paul fra hans tid som spiller på reservelaget og Paul har et godt forhold til Ole Gunnar fra hans tid som trener for reservelaget. Nettopp denne relasjonen tror jeg blir avgjørende for sistnevntes fremtid i Manchester United. Jeg har sett han spille live mange ganger, på godt og vondt. Jeg har møtt han flere ganger etter kamp og han er uten tvil meget populær. Hver eneste gang han kommer ut etter kamp går folk “bananas”. Alle vil ha en bit av Paul Labile Pogba og det er forståelig, han tar seg tid til fansen (mer enn mange andre spillere i dagens United lag), han er alltid smilende og skaper alltid god stemning med sin tilstedeværelse sammen med fansen etter kamp.

Mente han det? 

Det jeg lurer veldig på er når han da kom tilbake til Manchester United og sa til sin mor: “Mamma, nå er jeg hjemme”, og han uttalte til pressen: “dette er den riktige klubben for meg hvis jeg skal oppnå alt jeg håper på i fotballen”. Jeg håper virkelig at han mener dette og at han nå har sett spesielt etter ankomsten til Bruno Fernandes, at Manchester United alltid vil leve videre uansett hvor god han er. For meg handler det om å verdsette øyeblikkene, være stolt av laget ditt uansett hva. Dessverre så har man sett at den berømte “klubbfølelsen” svinner hen for mange fotballspillere da penger er en større faktor for klubbvalg enn noensinne. Jeg kobler ikke Pogba med penger, men jeg kobler Pogba med klubbfølelse hvor han i “onde dager” sportslig sett har en lang vei å gå.

Avslutningsvis vil jeg si at jeg ønsker at han blir, alle lag som skal bli verdens beste vil bli et sterkere lag med han og for meg så starter Manchester United en ny epoke under Ole Gunnar. Da fortjener alle en ny start, inkludert Paul Labile Pogba.

Dette gjelder for alle som skal ha på seg den røde drakten fremover, for nå er det alle mann til pumpene som gjelder i det generasjonsskiftet Manchester United nå går igjennom.

Sjekk gjerne ut Unitedtim på Facebook her og Instagram her

 

United 4 life

4 kommentarer
    1. Har alltid vært svak for Pogba, og jeg har ikke stolt på det som kommer ut i media. Slangen Riola gjør Pogba usikker. En Agent skal gjøre det beste for klienten, spilleren og personen. Ikke seg selv, som ofte skjer med Riola.
      Jeg har sett intervjuer med Pogba hvor man kan lett bli usikker på hva han mener. Han er ikke verdens sterkeste til å utrykke seg på engelsk. Ikke at engelsken hans er så dårlig. Men når jeg ser både Evra og Pogba snakke med den lille fransk engelsken sin så skjønner jeg at det kan komme misforståelser, og media sluker dette rått.
      Jeg har hele veien ønsket at Pogba skulle bli. Nå som Fernandes har kommet så tar dette litt av fokuset vekk fra Pogba, og Pogba får lastet av litt fra skuldrene. Pogba syns jeg er vel så viktig, det er ikke det jeg mener. Tror Pogba slet veldig for alt lå på han og hver kamp United tapte, så var det han som fikk skylden. Etter pausen som har vært nå – sist kamp så har vi vært fantastiske, men man ser nå at det begynner å tære på spillerne, de er slitne. Pogba ble litt hovmodig, hadde ikke god nok oversikt, og mistet ballen der Southampton er dødsfarlige.

      Siden man snakker om Southampton kampen, så ble jeg skikkelig forbannet, syns sluttminuttene er skikkelig feige, og vi burde så absolutt ikke legge oss bakpå og SAFE inn, det har United under de siste managerne ikke klart, for vi er for dårlige defansivt. Defansive spillerne blir reddet til gangs pga fantastiske midtbaner og angripere.
      Så når jeg så Fernandes av, Pogba av, etc AV da fikk jeg dårlig smak i munnen. Jeg forstår at de burde bli tatt av pga å spare de litt… Men ikke ta de av før det er safe da… 2-1 er ikke safe, push som rakkern, vi var i god steam 3-1 var nært og da kunne de gått av. Ikke på 2-1.

    2. Pogba är en spelare som måste ha utrymme, igår såg man att han är för nonchalant, om ni kollar är han ofta i passningsskugga, vet inte om han vann någon boll, defensivt är det inte mycket att tillgå, tror ska han spela så ska han ha Bruno,s roll men vet inte om man får ut det arbetet Bruno gör av Pogba. Pogba skakade på huvudet några gånger, man får hoppas att han har så bra självkritik, men då borde han jobba hårdare och visa sig han är spelbar offensivt. Ibland lyckas han med någon dragning, men är livsfarlig när han gör dem strax ovanför försvaret. Han har mycket i sig men istället för att peka på de andra så måste han vara på och läsa spelet innan han får bollen, skulle fler lag sätta pressen på mittfält och försvar så får vi det svårt, alla spelare måste vara på tå och visa sig på ytor, inte vara i passningsskugga, måste ju vara lätt för Ole att rätta till.

Siste innlegg