Slike spillere med kombinert med lojalitet finnes ikke lenger, her er topp tre og to

 

Jeg setter virkelig pris på United.no sitt initiativ hvor de kåre sine topp 50 største spillere fra Manchester United. Etter inspirerende lesning så langt for meg, og etter et spennende innspill fra en god United-venn ved navn Stig ønsker jeg å gjøre det samme. Jeg gjør det med en egen vri, jeg setter opp mine topp 27 spillere som jeg har sett spille enten på TV eller i virkeligheten i mitt liv som supporter. Jeg falt pladask for denne herlige klubben tidlig på 90- tallet og kun spillere som representerte klubben fra denne perioden og frem til før denne sesongen vil bli vurdert. Dette er en liste over spillere som bedømmes etter viktighet, talent, lojalitet og hvordan dem representerte klubben. Dette fordi jeg ønsker å “bedømme” dem basert på hva jeg har sett over tid med mine egne øyne av den gjeldende spiller. Jeg teller fra 27 og nedover, og jeg legger ut to spillere hver dag. En tøff nøtt med andre ord…..

 

Nummer 3: Paul Scholes, spilte for Manchester United fra 1994 til 2013. “The ginger prince”, mannen Sir Alex overtalte til og ta på seg skoene igjen etter at han la opp. Jeg har intervjuet flere tidligere United- spillere, hver gang jeg spurte dem: “Hvem er den beste United spilleren du har sett?” svarer alle det samme, Paul Scholes. Han er i tillegg beskrevet som den beste midtbanespilleren i verden av eks. spillere som Xavi og Zidane. Jeg har truffet Scholes en gang, det kan du lese om her. Jeg husker første gangen jeg så Scholes spille som om det var i går, året var 1994 og Man Utd. lot denne 19- åringen få sin debut med nummer 10 på ryggen. Laget møtte Port Vale borte i ligacupen og Mr. Scholes presenterte sin debut for førstelaget med begge scoringene i en 2-1 seier på bortebane. Med hele 19 sesonger og over 700 kamper (155 mål) vil Scholes alltid ha en spesiell plass i mitt og manges hjertet. Mine to høydepunkt med Paul er hans nevnte debut kamp og da han ble matcvinner på Old Trafford med en rakett av en scoring i 2006 da United slo ut Barcelona av Champions Leagie 1-0 sammenlagt. Gjennom sin meget imponerende Manchester United karriere vant han Premier League hele 11 ganger, 1996, 97, 99, 2000, 01, 03, 07, 08, 09, 11, 13, FA-cupen i 1996, 99, 2004, og Champions League i 1999, 2008 og Ligacupen i 2006, 09, 10. Dette er da “major trophies”, så mer er vunnet. Jeg tar av meg hatten og bøyer meg i støvet for denne magikeren. Han fikk 66 landskamper og scoret 14 mål for England. Her vil jeg legge ved at han ville garantert hatt et tresifret antall landskamper hvis det ikke hadde vær for at han takket nei til både sluttspill og øvrige landskamper for å være med familien. Både en legende og en familiemann.

Zidane sa dette om Scholes:

There is no doubt for me that Paul Scholes is still in a class of his own. He’s almost untouchable in what he does. I never tire of watching him play. You rarely come across the complete footballer, but Scholes is as close to it as you can get. One of my regrets is that the opportunity to play alongside him never presented itself during my career.”   

 

Nummer 2: Ryan Giggs, spilte for Manchester United fra 1990 til 2014. England’s mest meritterte spiller og er det en spiller man kan kalle Mr. Manchester United, så er det vel denne mannen. Han har vunnet alt som kan vinnes med klubben og har i tillegg vært manager (midlertidig). Jeg husker da Giggs skulle være manager i fire kamper, da han entret matta på Old Trafford så kunne du se tårene i øynene hans og hvor mye dette betydde for han. Dette har gjort et ufattelig sterkt inntrykk på meg og noe jeg aldri vil glemme. En Walisisk lynrask ving som spilte hele 23 sesonger for Manchester United, han spilte vanvittige 963 kamper for klubben som er rekord og han scoret 168 mål. I løpet av denne perioden vant han av “major trophies” Premier League 13 ganger, 1993, 94, 96, 97, 99, 00, 01, 03, 07, 08, 09, 11, 13. Fa-cupen i 1994, 96, 99, 2004, Ligacupen i 1992, 2006, 09 og Champions League i 1999, 2008. Ikke rart jeg gråt som et lite barn første gang jeg traff Ryan Giggs…..

Visste du at bortsett fra en målløs siste sesong, fant han nettmaskene i hver eneste sesong siden hans debut?

Han fikk 64 landskamper og scoret 13 mål for Wales. Jeg har bare et høydepunkt med dette unikumet av en fotballspiller og det er hele hans vanvittige karriere, en karriere vi aldri kommer til å se igjen basert på trofeer og lojalitet.

George Best sa dette om Ryan Giggs:

“Maybe one day people will say I was another Ryan Giggs.”

 

 

2 kommentarer
    1. Heldigvis ga Ferguson opp Scholes som spiss og kjørte han ett hakk ned på banen. Scholes ville nok mislyktes hvis det ikke hadde blitt gjort. Herlig teknikk, men verdens dårligste tackler i følge Gary Neville.
      Giggs er jo Mr. Manchester United. Fantastisk spiller, lojal, smart, treningsvillig som gikk egne veier for å fortsette karrieren i noen år. Men en type som aldri vant supporternes hjerter av en eller annen grunn.

Siste innlegg