Sommervinduet så langt

 

Den følelsen som dukker opp da dommer`n blåser i fløyta for siste gang i sesongen er alltid meget blandet, hvordan sesongen endte avgjør så klart alt av hvilken forventning jeg har til klubben i overgangs-vinduet og inn mot neste sesong. Denne sommeren har jeg mildt sagt store forventninger både til hvem som skal inn og hvem som skal ut, men også til klubbens ambisjoner. Personlig er jeg ikke så opptatt av at klubben henter etablerte navn, her er definitivt det viktigste at klubben ikke bare henter spillere som vil spille for Manchester United, men spillere som er gode nok og som vil bli i klubben lenge. Det er for meg den rette kombinasjonen for at klubben vår skal lykkes og derfor tror jeg spillertyper som James og Wan-Bisakka vil matche United og visa versa.

Uansett i denne pengegaloppen som fotballen har blitt handler det også om og tørre å ta sjansen og ikke minst ha troen, så lenge United ikke har en utømmelig pengesekk som en viss nabo må man både kjøpe og tenke smart. Klart at Glazer familien med Woodward i spissen som er gniene på pengesekken hjelper ikke.

Hvorfor er det anderledes når United kobles til en spiller?

En ting jeg synes er merkverdig er spillere som ryktes til klubben, omtrent alle linkes til United, og den eneste som ikke på en eller annen rar måte kobles til oss er Lionel Messi. Det er vel normalt for aviser skal selges og mye baseres på klikk, men hvem elsker ikke “silly season” man er omtrent sur og glad hele tiden.. *hehe*. Det jeg stusser på fra pressen og ulike kommentarfelt er når spillere linkes til United så er dem ofte ikke gode nok og mange skriver at United burde heller gjort sånn eller sånn.

Ett eksempel er Daniel James, her var mange kritiske, men hadde Liverpool eller Manchester City kjøpt han hadde ingen sagt noe, eller ta f.eks Maguire da? Jeg har knapt hørt en United fan som har vært positiv til han (mye grunnet pris/kvalitet), men så fort Guardiola ville ha han ble han automatisk 25% mer akseptert og det skjønner jeg ikke.

1. Juli var spillerne tilbake på Carrington og snart er det avreise til “the land down under” Australia hvor første treningskamp venter mot Perth Glory, det skal virkelig bli deilig å se gutta igjen og ikke minst ny-signeringene ikledd den vakre United drakta. Det blir en sann glede, for reisen som venter United gleder jeg meg ufattelig til og den ærligheten Solskjær viser vedrørende økt trening og ambisjoner er bare herlig. Det er vel ikke uten grunn at ordtaket “no pain no gain” dukket opp.

Hva er viktigst?

Det er ganske synlig at United må gjennom ett generasjonsskifte slik f.eks Tyskland nå også må igjennom under Löw, dette var jo Sir Alex den best på i bransjen og ser man på Ole Gunnar sine to første kjøp ser dette ut som en gammel mester sin taktikk, ikke bare unge, lovende og sultne, men også gode nok til å fortjene en plass i stallen til Manchester United. Jeg leser ofte at United må starte på scratch og en ny grunnmur må bygges, men strengt talt så ille er det vel ikke? Her tenker jeg at det siste United trenger er å bygge en solid grunnmur, United har allerede den største stadion i England, den beste bortefansen og ett lag fullt av fantastiske fotballspillere.

Hvis man må bytte en dør og to vinduer i huset der man bor, må man da rive huset for og klare dette?

Overhodet ikke, så hvor er egentlig svakheten? Man kan kanskje se at United er svake i forsvar og på midtbanen, men United er i mine øyne like svake offensivt hvis man baserer det på kvaliteten innad i laget. Se bare på lagene i Premier League, hvor mange lag er bedre enn United offensivt på papiret? Ikke mange, men jeg håper James kan riste litt løs i det offensive for slik det var forrige sesong var det mild sagt tafatt. Her vil det jo også ligge forventninger til at Fred tar nye steg på banen da hans kvikke steg og arbeidsinnsats som han er meget dyktig på vil passe utmerket. Manchester United har unge og meget talentfulle spillere i form av Wan-Bissaka, Dalot, James, Rashford, Gomes, Chong, Greenwood og McTominay og man har De Gea, Shaw og Lindelöf som er etablert. Finner OGS ut av gåten Martial så har man fort pluss 15 ligamål pr sesong der og sommervinduet er ikke ferdig. For meg er grunnmuren uten tvil på plass. men for at det det skal bli “perfekt” eller “optimalt” trengs det noen spillere til inn det vet vi alle.

 

Manchester United har både det perfekte fundament og grunnmur og alt ligger klart for at den “rette” manageren skal lykkes, ting som tillit fra ledelsen og at all drar samme vei tenker jeg er de to viktigste nøkkelfaktorene for å lykkes. Her tenker jeg at tillit skaper tillit og så langt ser det bra ut.

Det blir ett flott sommervindu det er jeg ganske sikker på, mest fordi Solskjær virker å nyte tillit fra styret, men det viktigste er at han innser hvilken “tilstand” det er på laget og det er nok det viktigste man må innse hvis man skal komme seg videre. Potensialet i United er enormt og man skal ikke se bort ifra at ett knallhardt trenings-regimet gjennom sommeren får 2-3 mann ut til å se ut som nye spillere.

Mine siste to personlige ønsker inn er Koulibaly og Fernandes, enkelt forklart er at førstnevnte er ett beist i verdensklasse og sistnevnte er en skuddsterk klassespiller som vil passe perfekt inn i Solskjær sin offensive tankegang.

 

  • Hva tenker dere om sommervinduet så langt?
  • Hvem bør være den neste United henter inn?

 

 

 

2 kommentarer
    1. At ingen av deadwood gutta har dratt enda er bare utrolig. 2 gode signeringer så lang men trenger minst 4 til. Glory Glory

      1. Hei
        Ja man kan si mye om Ed, men denne sommeren virker anderledes. OGS virker å ha tillit, vi har fått to meget spennende gutter inn. Det har jo vært Nations League og U21 VM som sinker dette. Tipper det kommer 2 stk til så får vi se hvem som rekker avreise på søndag til Australia. Huggelig å høre fra deg 🙂

Siste innlegg