Topp 17 og 16

 

Jeg setter virkelig pris på United.no sitt initiativ hvor de kåre sine topp 50 største spillere fra Manchester United. Etter inspirerende lesning så langt for meg, og etter et spennende innspill fra en god United-venn ved navn Stig ønsker jeg å gjøre det samme. Jeg gjør det med en egen vri, jeg setter opp mine topp 27 spillere som jeg har sett spille enten på TV eller i virkeligheten i mitt liv som supporter. Jeg falt pladask for denne herlige klubben tidlig på 90- tallet og kun spillere som representerte klubben fra denne perioden og frem til før denne sesongen vil bli vurdert. Dette er en liste over spillere som bedømmes etter viktighet, talent, lojalitet og hvordan dem representerte klubben. Dette fordi jeg ønsker å “bedømme” dem basert på hva jeg har sett over tid med mine egne øyne av den gjeldende spiller. Jeg teller fra 27 og nedover, og jeg legger ut to spillere hver dag. En tøff nøtt med andre ord…..

 

Nummer 17: Andrei Kanchelskis, spilte for Manchester United fra 1990 til 1995Jeg “rater” den Ukrainske lynvingen til plass nummer 17 da han i mine øyne var essensiell i lagets suksess på starten av 90-tallet som la grunnlaget for mange år med suksess under Sir Alex. Kanchelskis var lynrask og herjet i sin høyrekant-rolle, dette kombinert med “krutt” i støvlene gjorde at han var meget målfarlig. Han scoret 36 mål på 161 kamper for Man Utd. og var meget populær blant United fansen. Han vant blant annet Premier League i 1993, 94 og FA-Cupen i 1994. Han fikk 59 landskamper og scoret 7 mål. Mitt beste øyeblikk med Andrei var da han scoret hattrick når Man Utd banket lillebror City sønder og sammen i 1994. Han bor i dag i Usbekistan hvor han er manager for PVC Navbahor.

Nummer 16: Gary Pallister, spilte for Manchester United fra 1989 til 1998. I august 1989 ble han hentet til klubben fra Middlesbrough for 2,3 M Pund. I dag får man knapt kjøpt skoene til Beckham for den summen, men på den tiden var dette en rekord i britisk fotball pluss den høyest summen som ble overført mellom to britiske klubber. Journalister fikk blod på tann (sjokk) grunnet prisen. Men Pallister var en vanvittig suksess, og han var sammen med Steve Bruce, det beste stopperparet i England. Gary spilte over 400 kamper for klubben og han vant blant annet Premier League i 1993, 94, 96, 97 og FA-Cupen i 1990, 94, 96. I tillegg ble han i 1992 kåret til årets spiller i England. Høydepunktet med han er umulig å trekke fram da han var en suksess fra A til Å.

 

2 kommentarer
    1. Husker Kanchelskis best for kampen borte mot Norwich på slutten av 92-93 sesongen da han var med på å kontre Norwich i senk. Herlig fart og driv.

      Pallister, nok en legende. Scoret to mål mot Liverpool. Satte inn et deilig frispark mot Blackburn i 93 og hadde historiens viktigste målgivende til Bruce på 2-1 målet mot Sheffield Wednesday et par uker før det igjen.
      Men jeg husker Pallister først og fremst for å være et fantastisk menneske. Alltid blid og trivelig da vi møtte han på The Cliff.
      Var på omvisning på Old Trafford med min sønn, da vi måtte vente i players lounge fordi Gary Pallister ble intervjuet av MUTV rett utenfor. Jeg nevnte til guiden at jeg møtte Pallister da jeg var ung og at det hadde vært moro å treffe på han etterpå så jeg kunne ta et bilde av han og min sønn sammen også. Guiden forsvant, kom tilbake og sendte Martin og meg ut alene fra players lounge. Der sto Pallister og ventet. Tok oss i hånda, lo og spøkte. Jeg fikk ta bildene mine og en opplevelse rikere både far og sønn.

Siste innlegg