Nedtellingen fortsetter, topp 19 og 18

 

Jeg setter virkelig pris på United.no sitt initiativ hvor de kåre sine topp 50 største spillere fra Manchester United. Etter inspirerende lesning så langt for meg, og etter et spennende innspill fra en god United-venn ved navn Stig ønsker jeg å gjøre det samme. Jeg gjør det med en egen vri, jeg setter opp mine topp 27 spillere som jeg har sett spille enten på TV eller i virkeligheten i mitt liv som supporter. Jeg falt pladask for denne herlige klubben tidlig på 90- tallet og kun spillere som representerte klubben fra denne perioden og frem til før denne sesongen vil bli vurdert. Dette er en liste over spillere som bedømmes etter viktighet, talent, lojalitet og hvordan dem representerte klubben. Dette fordi jeg ønsker å “bedømme” dem basert på hva jeg har sett over tid med mine egne øyne av den gjeldende spiller. Jeg teller fra 27 og nedover, og jeg legger ut to spillere hver dag. En tøff nøtt med andre ord…..

 

Nummer 19: Patrice Evra, spilte for Manchester United fra 2006 til 2014. Evra var en av de beste backene, uavhengig klubb, jeg noen gang har sett. Jeg husker han kom til klubben i januar-vinduet i 2005/06 sesongen og ble “kastet” til ulvenen borte mot City umiddelbart, sjeldent har jeg sett en back være så utilpass og han ble tatt av til pause. Noen måneder etter så han seg aldri tilbake å “eide” backen i mange år fremover. Rask, god offensivt og defensivt. Det jeg likte best med franskmannen var at han ikke var redd for noen ting, han trakk seg aldri unna tøffe situasjoner. Han elsket klubben og var på mange måter så nærme det er mulig at en utenlandsk spiller kan bli en ekte “manc”. I 2009 kom han med på UEFA’s “årets lag” og han har blitt kåret til Premier Leagues beste venstreback både i 2006/07, 2008/09 og 2009/10.  I sin tid i United vant han blant annet Premier League i 2007, 08, 09, 11, 13, Ligacupen i 2006, 09, 10 og Champions League i 2008. Han fikk 81 landskamper for Frankrike (null mål)

Fun fact: Evra vokste opp i en søskenflokk på 25… ja, tjuefem!!

 

Nummer 18: Steve Bruce, spilte for Manchester United fra 1987 til 1996. Brucie var kjent som en knalltøff stopper som sammen med Gary Pallister dannet Premier League’s beste stopperduo. Mannen med en nese som har opplevd flere nesebrudd enn noen annen jeg kjenner til, gikk ikke under kallenavnet “captain couragous” uten grunn! I tillegg var han verdens mest målfarlige stopper, i sesongen 1990/91 scoret han hele 19 mål som ikke er noen annet en galskap for en stopper å være. Uavhengig om han tok straffespark. Mitt og alle som holder med Man Utd. sitt høydepunkt med Steve Bruce var garantert da han på påskeaften i 1993 sikret Manchester United sin første ligatittel på 26 år da han scoret to mål, ett i kampens siste minutt og det andre vanvittige syv (7) minutter på overtid mot Sheffield Wednesday!!! Han fikk over 400 kamper og scoret over 50 mål for uten tvil det beste laget i England, men av en eller annen merkelig grunn fikk han aldri en eneste landskamp for England. Han fikk kun en B-landskamp.

I sin tid i United vant han blant annet Premier League i 1993, 94, 96, FA-Cupen i 1990, 94 og Cupvinnercupen 1991.

 

 

 

 

2 kommentarer
    1. To legender, to forskjellige typer, to forskjellige spillere.
      Evra startet fryktelig, rævva fra januar og ut sesongen da han kom. Ferguson ble latterliggjort da Evra og Vidic rotet rundt som hodeløse høns i sine første måneder i klubben. Evra ble legende, en som elsker klubben. Og gjør det enda.
      Bruce, kaptein med stor K. En kjempe. Sterk, treg, men for en leder. Den fødte kaptein.
      Steve Bruce betyr alltid Old Trafford, Sheffield Wednesday, seriegull 93 for meg. Glemmer aldri den opplevelsen live på Old Trafford.

Siste innlegg