Valgene blir tøffere og tøffere, her er mine topp 11 og 10

 

Jeg setter virkelig pris på United.no sitt initiativ hvor de kåre sine topp 50 største spillere fra Manchester United. Etter inspirerende lesning så langt for meg, og etter et spennende innspill fra en god United-venn ved navn Stig ønsker jeg å gjøre det samme. Jeg gjør det med en egen vri, jeg setter opp mine topp 27 spillere som jeg har sett spille enten på TV eller i virkeligheten i mitt liv som supporter. Jeg falt pladask for denne herlige klubben tidlig på 90- tallet og kun spillere som representerte klubben fra denne perioden og frem til før denne sesongen vil bli vurdert. Dette er en liste over spillere som bedømmes etter viktighet, talent, lojalitet og hvordan dem representerte klubben. Dette fordi jeg ønsker å “bedømme” dem basert på hva jeg har sett over tid med mine egne øyne av den gjeldende spiller. Jeg teller fra 27 og nedover, og jeg legger ut to spillere hver dag. En tøff nøtt med andre ord…..

 

Nummer 11: Jaap Stam, spilte for Manchester United fra 1998 til 2002. Jaap Stam var et beist av en forsvarspiller som absolutt ikke fikk den karrieren jeg trudde han ville få. Hadde han ikke forlatt United slik han gjorde i 2002 så ville han fått tittelen “beste forsvarsspiller i verden”. Han var stor, råsterk, rask, god på hodet, god til å takle og god til å lese spillet. Dette beistet av en stopper hadde bare styrker som gjorde han til en fryktinngytende stopper i engelsk fotball. Hvis noen av dere så legendekampen i fjor mot Bayern så skjønner dere hva jeg mener. Ufattelig trist at hans avslutning ble som den ble i United, men vi alle vet at når man gjør noe Sir Alex ikke liker er det “game over”. Hans skjebne ble beseglet da han røpet noe han ikke skulle i forbindelse med sin overgang til Man Utd. Stam vant blant annet Premier League i 1999, 2000, 01, FA-Cupen i 1999 og Champiosn League i 1999. Han fikk 67 landskamper for Nederland og scoret tre mål.

Yip Jaap Stam is a big Dutchman, Get past him if you f*cking can, Try a little trick and he’ll make you look a dick, Yip Yap Jaap Stam.

Visste du at da Jaap Stam ble solg fra PSV til Manchester United ble han verdens dyreste forsvarspiller med en overgangssum på 10,75 millioner Pund?

 

Nummer 10: Rio Ferdinand, spilte for Manchester United fra 2002 til 2014. Denne elegante midtstopperen ble verdens dyreste forsvarsspiller da han ble kjøpt fra erkerival Leeds for 29,1 milioner pund. En stor sum den gang, men Ferdinand viste seg pengene verdig pluss litt til. Hele seks ganger i sin karriere kom han med på årets lag i England ( en gang for Leeds) og jeg “digget” han som spiller. Mannen svettet knapt en svetteperle under kampene, men ryddet alltid opp i kjent stil. Rio fikk over 450 kamper for klubben fordelt på 12 sesonger og han scoret 8 mål, han fikk også 81 landskamper for England hvor han scoret tre mål. Bortsett fra at han var en av de beste stopperne i verden så var mitt definitive høydepunkt med Rio da han ble matchvinner på Old Trafford med sin scoring i det 90 minutt i 2006. En virkelig “ut av kroppen” opplevelse. Ellers kan dere google bildet av Rio (google: Rio white suit) da han blir vist rundt av Sir Alex på drømmenes teater, det synet av en Rio Ferdinand i hvit dress med striper og bleket hår glemmer jeg aldri.. Haha

Rio Ferdinand vant blant annet Premier League i 2003, 07, 08, 09, 11, 13, Ligacupen i 2006, 09 og Champions League i 2008.

0 kommentarer

Siste innlegg