VAR, koster det mer enn det smaker?

Bildet er lånt fra Google

Hva skal man si om VAR? Hva skal man føle om VAR? For å være helt ærlig hadde jeg kastet VAR ut øyeblikkelig hvis det var opptil meg. En fantastisk mulighet for å ta korrekte avgjørelser ved tvilsomme hendelser, men bare denne sesongen som er hele 13 runder gammel så har det vel knapt vært en helg uten klare overtramp fra VAR- rommet.

Denne helgen var intet unntak heller……

For meg holder det med to linjedommere og en hoveddommer, dommerne bruker i dag en klokke som viser om hele ballen var over streken eller ikke. Dette holder i massevis som “ekstra utstyr”.

Selv når det står en dommer ved siden av målet for å se om ballen er over linjen får dem ikke med seg dette og når 4-5 stk. sitter på VAR- rommet og tar den ene feilaktige avgjørelsen etter den andre blir jeg skremt! Nei, dette har heller vært en pinlig affære for dommerne og jeg har null tillit til dommerne dessverre, det har nesten (jeg sier nesten) blitt så ille at man knapt kan slippe jubelen løs 100% når ens eget lag scorer fordi “VAR- rommet” kanskje finner noe feil..

Så langt er det ingen tvil om at VAR har kostet mer enn det smaker og jeg skulle ønske det kunne spilles en runde i Premier League uten VAR for og få tilbake den gode gamle følelsen…

Hvorfor fungerer VAR i Serie A, Bundesliga og La Liga?

Det er vel ikke ett enkelt svar på det, men jeg skulle gjerne sett en oversikt over hva som avgjør om det skal i VAR- rommet eller ikke når man setter Premier League opp mot La Liga, tipper forskjellen på denne listen er ganske stor. Det finnes jo utallige hendelser hvor man ser at det f.eks er en soleklar straffe så hvorfor i all verden skal VAR blande seg? For meg svekker VAR- rommet dommerne, de tar fra dem autoriteten samtidig som de svekker dem totalt sett som dommere da VAR for meg blir en ubevisst hvilepute for dommerstaben.

Hvorfor settes det ikke strengere krav til dagens dommere istedenfor?

Jeg skulle gjerne ha sett dommerlegenden Pierluigi Collina dømme under ett VAR- system, han var verdens beste dommer og den mest respekterte av dem alle. Jeg skulle gjort mye for en samtale med han rundt dette tema. Det er vel rundt 18 dommere på fulltid og trenger virkelig disse et rom med dommere i tillegg når de skal gjøre jobben sin ute på banen? Overhodet ikke…. Få på plass strengere krav til det fysiske, få på plass syns- og reaksjontester så er jeg ganske sikker på at dette vil gjenspeile en dommerhverdag hvor man ikke trenger VAR rommet til hver eneste lille avgjørelse, i det minste senk kravene for hva som skal sjekkes av VAR.

Hva synes dere? Er VAR kommet for å bli?

 

2 kommentarer
    1. Hvis VAR hadde blitt brukt på den måten vi trodde det skulle brukes. Hadde det vært et supert supplement til dagens dommere. Slik det har vist seg å bli brukt er det en farse, pinlig til tider, og bør helst bare forsvinne fra fotballen.

Siste innlegg