Vil han lykkes under Solskjær?

Han er vel den mest omtalte spilleren Manchester United har om dagen, egentlig har han vel vært det siden han kom fra Arsenal, så hvorfor har ikke Alexis Sanchez fått det til å fungere optimalt i vår kjære klubb? I mitt hodet er det flere grunner, men en ting vi kan være enig om det er at skader er hovedgrunnen til at han ikke finner formen så langt hos oss. Har han spilt fotball sammenhengende i mer enn to måneder i United uten å bli skadet? Ja, en kanskje to ganger og det sier litt om hvor uheldig han er. Og det er klart at når man har vært i en så stor klubb som Manchester United i 14 måneder uten en stabil prestasjon over tid så vil heksejakta starte. Husk at bare denne sesongen har han vel hatt fire skader som overhodet ikke gjør det enkelt for han. Hvorfor er Alexis så mye skadet i United er spørsmålet vi heller burde stille oss. Hvordan klarte han f.eks å levere 60 scoringer på 120 kamper i Arsenal over 5 sesonger? Hva er det som er så annerledes i vår klubb som gjør at han er så skadeutsatt?

For alle som følger Alexis Sanchez i sosiale medier så ser man at 95% av det han legger ut er en aller annen form for trening, så at han er i god fysisk form er det ingen tvil om. Jeg er hverken rakettforsker eller idrettslege, men det lukter overtrening av Sanchez laaaang vei i mitt hodet. En ting er hva man tåler av trening nå man er yngre, men når man blir eldre kommer skadene fortere og rehabiliteringen ved skader tar lengre tid. Nå har Alexis blitt 30 år og han tåler kanskje ikke den samme påkjenningen lenger, husk at Ryan Giggs iverksatte bruken/endringer av flere elementer som yoga, kosthold og nulltoleranse på alkohol som gjorde at han fikk forlenget sin karriere i følge han selv.

Jeg leser veldig ofte negative kommentarer om Sanchez, eller jeg leser noen så dropper jeg resten… Hver eneste gang det skrives om han tas lønna hans opp og jeg skjønner hvorfor, han er klubbens best betalte spiller, men er det nødvendig og diskutere hans lønn hver gang han ikke har levert på banen? Det påstås jo at han har helt opp til 500 000 pund i uka noe han garantert ikke har i ren klubblønn fra United. Veldig ofte har noen folk en tendens til å overdrive når man skal fortelle ting og det er synd når det ender med hets av vår egen spiller. Helt ærlig så kunne jeg ikke brydd meg mindre om hva han har i lønn fordi det er mellom klubb og spiller. Eller til dere som til stadighet skal kritisere han for hans lønn vs prestasjoner: Hvis du fikk 380 000 pund i uka som fotballspiller hadde du sagt fra deg lønna så fort du ikke presterte på banen? Svaret er nei!  

Mulig det er flere historier om slikt men en historie er jo da Fernando Redondo gikk fra Real Madrid til AC Milan og røk korsbåndet umiddelbart da overgangen var i boks, så sa han fra seg sin lønn til han ble skadefri. Applaus til han for en slik gest, men det er ikke realistisk ved småskader og egentlig uansett for Alexis.

At Sanchez tjener i overkant mye er vi alle enig om, men som sagt dette er en avtale som ble inngått av klubb og spiller og hvis behovet er der for å klandre noen så klandre Mr.Ed Woodward som gikk med på dette under forhandlingene.

Under ny manager så bør alle få tid og tillit, men jeg synes “prosjektet” Alexis Sanchez er vanskelig og for min egen del er jeg usikker på hva jeg ønsker meg videre. Når man tenker på resten av sesongen så er den for kort mest sannsynligvis for han til å overbevise fansen og Solskjær, så bør han få en siste sesong før han eventuelt selges? Jeg er usikker…

For min egen del så har vi ( jeg og fruen) sett han spille “live” flere ganger og han er jo like variabel “live” som hjemme foran Tv`n , grunnen til at jeg skriver dette er at ved en god plassering på Old Trafford er det ofte lettere på fange opp detaljer rundt spillet hans både med og uten ball.

En ting skal den godeste Alexis ha og det er at han i 9 av 10 tilfeller tar seg tid til fansen som står å venter etter kamp,det er ikke alle spillerne klubben har som gjør det…

Uansett så håper jeg av hele mitt hjerte at du vil lykkes hos Manchester United, men skulle du ikke lykkes hos oss er jeg trygg på at du vil lykkes andre steder for ditt talent er udiskuterbart.

  • Hva tenker dere om Sanchez?
  • Bør han bli eller selges?
  • Hvor mye tid bør han få?

 

 

0 kommentarer

Siste innlegg