Høye ambisjoner skaper vinnerskaller!

Eric Cantona, en leder som ville vært perfekt for dagens United lag

En kjærkommen vinterpause er ankommet, denne helgen setter Manchester United kursen for sør-Spania med Marbella som destinasjon. Her skal spillerne trene, restituere seg og ikke minst skape et samhold som forhåpentligvis vil sørge for at laget avslutter sesongen på sterkest mulig måte. Med den situasjonen United er inne i vedrørende skader og med tanke på at Fernandes og Ighalo er nye i troppen kunne ikke denne pausen ha kommet på en mer perfekt måte, eller mer korrekt sagt: perfekt for United sin del. Hvis man skulle ha den på et riktig tidspunkt så ville vinter-pausen ha vært i de to første ukene i januar for da har man akkurat sparket unna et meget hektisk juleprogram slik at man kan konsentrere seg om januarvinduets to første uker uten kamper som forstyrrer når det gjelder overgangsvinduet. Men det er ikke alltid logiske ting er logisk for dem som bestemmer og dette er ett eksempel på det i mine øyne.

Hva med januar-vinduet?

Jeg er meget godt fornøyd med Bruno Fernandes- kjøpet (les mer om han her), han er en spiller som vil styrke laget i mange sesonger fremover med sitt hovmester blikk og skuddfot. Når det gjelder Ighalo så må jeg innrømme at han er et mer uskrevet blad for meg, men når jeg ser på alternativer som faktisk var reelle som leiesoldater så var det vel kun Cavani og Ighalo som var aktuelle. Andre rykter vedrørende spillere som Glenn Murray, Danny Ings og Joshua King kan jeg ikke fatte var aktuelle som leiesoldater med tanke på deres rolle i sine respektive og nedrykkstruede lag. Rykter er jo så ufattelig klikk-skapende at jeg rett og slett ikke orker å lese halvparten….. Det at en spiller som Glenn Murrey var linket til United med troverdighet er like sannsynlig som at United signerer meg i neste overgangsvindu. Please ikke let etter grunner for å skape dårlig stemning…..

Uansett hvis Ole Gunnar skulle gjøre et feilkjøp så er han vel ikke den første manageren til å gjøre dette eller?

Maner til støtte….

Jeg skjønner at mange er skeptiske til Ighalo, en forholdsvis ukjent spiller som skal være i United i fire (4) måneder som leiesoldat. Jeg spør, hva er det som er uklart med rollen som leiesoldat? Hvor mange klubber i verden leier ut sin beste spiss i januar måned og ut sesongen? Svært, svært få og hvis det var tilfelle at det stod mellom Ighalo og Cavani ut sesongen ville jeg valgt Igahlo som Ole Gunnar av flere grunner ( les mitt intervju med aganten til Ighalo her):

Dette er grunner til at jeg ikke ville valgt Cavani:

  1. Cavani fyller 33 om en ukes tid. Ja, hvis det var for fem år siden, men nå er han i en “mettet” alder.
  2. Cavani krevde høy lønn pluss en permanent kontrakt.( United var kun ute etter en leiesoldat)
  3. Han er helt ute i kulden i PSG av en grunn.
  4. Lett og bli “forført” av navnet Edinson Cavani.

Hvorfor Ighalo:

  1. Han forstår sin rolle som “leiesoldat”
  2. Han vil garantert jobbe “sokkene” av seg hver kamp.
  3. Han ser at dette er en “once in a lifetime” sjanse for han.( United- fan fra barndommen)
  4. Han har tre sesonger bak seg i Watford, hvor han scoret 33 mål og er kjent med Premier League.

Nå skal det sies at hvis Rashford ikke hadde fått en langtidsskade så hadde nok ikke Ighalo ankommet, så hvorfor G.Neville kritiserer ett lån på fire måneder forstår jeg ikke. Odion Ighalo er hentet inn på lån i ett skadeplaget lag hvor offensiv kraft er sårt savnet, han er ikke hentet inn som en permanent løsning. Glem heller ikke at United har hatt lånesoldater før ved f.eks Henke Larsson som hadde suksess med sine tre måneder i klubben, og selv om han var en mye mer merittert spiller så var Henke hele 35 år da han kom til United.

For meg handler alt om timing og innstilling og derfor tror jeg Ighalo kan overaske positivt, det er mulig jeg tar feil og mange er sikkert uenig, men det kan jeg leve fint med.

Uansett så er Ighalo Manchester United spiller nå og han fortjener 100% støtte fra første dag av alle som elsker klubben.

Hva jeg savner i dagens lag og som trengs i ett fremtidens United-lag..

Jeg savner en leder som det Eric Cantona var, han var en type leder som ikke nødvendigvis måtte sette inn en susende takling eller måtte slå den avgjørende pasningen, men han hadde en aura og en karisma som fikk folk til å prestere bare med sin tilstedeværelse. Han jobbet knallhardt, han elsket klubben og det skadet heller ikke at han var blant verdens beste spillere da han var på toppen av sin karriere. Det å være kaptein handler vel så mye om det man bidrar med innad i laget, på treningen og i garderoben, alle unge supertalenter som f.eks Greenwood trenger en som gir råd og guider samt forklarer hva det innebærer å spiller for en klubb som Manchester United. Eric Cantona var vel egentlig en type spiller som Sir Alex var som manager, disse to menneskene var hånd i hanske for Man Utd og Cantona var den siste brikken Sir Alex trengte for å lykkes.

Hvem som blir den avgjørende brikken for Ole Gunnar gjenstår og se, men her vil jeg legge ved at selv om klubben pr. i dag underpresterer poengmessig så har spillerlogistikken vært den beste på mange sesonger, hvis man ser på hvem som har forlatt klubben og hvem som har kommet inn.

For lave ambisjoner spør du meg…..

Husk at det kommer et sommervindu også folkens, vi må slutte å “spise” managere annenhvert år!  For meg er klubbens ambisjoner for lave, altfor lave. Hvorfor skal en klubb som Manchester United ha en fjerde plass og Champions League- spill som ambisjon hver eneste sesong? Har den ambisjonen løftet klubben siden 2013? Nei, overhodet ikke!

Høye ambisjoner skaper vinnerskaller, lave ambisjoner skaper plasseringer folk ikke husker! For å vinne må man forvente og vinne! Jeg vil at motstandere skal kjenne på frykten i spillertunnelen igjen og da musikken går på i det de spaserer ut på matta på Old Trafford, så skal dem få kjenne på kroppen at det å skulle møte Manchester United er det samme som null poeng!

Vinnere venter ikke til dem får sjansen, dem tar den!

0 kommentarer

Siste innlegg